Alla inlägg den 12 januari 2015

Av Jenny - 12 januari 2015 10:50

Ja det är vad jag blir när jag sitter och läser om hur barn med ADHD bara är ouppfostrade.

Det finns de som sitter och skriver att Adhd & Add bara är ouppfostrade barn och att de med sin utbildning vet minsann.

Just i detta fallet handlar det om en person som har barnskötar utb men inte jobbat inom barnomsorgen de senaste 25-30 åren, så man kan väl lugnt säga att denne person skulle behöva utbilda sig på nytt då det har hänt en stor del inom just barnomsorgen och det har blivit en stor förändring med våra barn =)

Förändring- utveckling = BRA!!

 

Jag sitter nu inte och säger att jag vet & kan allt om just Adhd & Add uten jag kan bara utgå ifrån det jag vet igenom mina egna barn.

Ja mina barn har Adhd.

Anton är utredd & har fått diagon Adhd, men han har den delen som förr kallades för överaktiv, han kan inte koncentrera sig när ngt, i hans mening är tråkigt i skolan vilket då slutar med att han hittar på annat, tex vässar pennan, springer på toa , tittar & pratar med de andra i klassen mm ..

Eller när de fick ha  datorer så surfar han el spelar

Ett störande moment kan man säga...

Men är det ngt som han då tycker är intressant så är han med på " noterna" direkt och "fungerar" som vilken elev som hellst =)


Jag var länge emot det här med medicinering då det kändes som om jag skulle "droga" mitt barn, jag var ledsen då det kändes som om jag inte kunde hjälpa Anton hur mkt jag än pratade & försökte få han att förstå att han måste sitta still på lektionerna, hela lektionerna inte bara de han tyckte om.

Antons svar till mig då var

-Men mamma Jag kan inte rå för att jag har myror i byxan.

Ja vad ska man svara på den???

Jag pratade mkt med läkare & en förskolelärare som Anton haft på dagis, en kvinna som jag funnit ett stort förtroende för! Hon förklarade för mig att medicinen inte var att "droga" utan att hjälpa Antons hjärna att orka hålla ut under en hel skoldag.

Så vid utredningens tillfälle så pratade jag mkt med psykologen & läkaren och vi kom fram till att Anton skulle få medicin & i form av Concerta.

1a dagen- ingen skillnad

2a dagen- ingen skillnad

3je dagen- Kom han hem satte sig i soffan och bara zoomade ut.

Då tittade jag på min man & mimade - JAG DROGAR MITT BARN!!!!!!!!!

Satte mig i soffan efter en stund ( då Jag lugnat ner mig) & pratade med Anton och frågade hur hans dag varit.

-Mamma , jag är helt slut! Jag har hängt med på alla lektionerna och inte rört mig ur fläcken fast det varit tråkigt. Vet du, jag har fått så mkt ny kunskap att jag måste bearbeta en stund till....

Vet ni! JAG DROGADE INTE MITT BARN, utan jag gav honom en chans , en hjälpande hand så att han ska orka sina dagar i skolan.

Detta hände när Anton gick i 3an, han går idag i 7an och ja han äter fortfarande concerta och han klara sin skolgång galant, Godkännda betyg i alla ämnen!

Jag kan ju dock erkänna att jag har kontakt med 4 av Antons lärarare ( via mail) då jag vill veta hur det går på lektioner & vad / vilka läxor de har, då ja han är en aningen slarvig, men det lägger jag inte på ngn diagnos utan på ren lathet & tonåren kanske  ;)

För vem tycker om att göra läxor , det gjorde iaf inte jag när jag gick i skolan!


 

I Melody ser jag mkt av det som Anton gick igen i den åldern , hon går idag i 1an.

Jag har pratat med både förskole lärare (dagis personalen, samma som Anton haft) & hennes nuvarande fröken och vi har kommit fram till att vi avvaktar då hon klarar av lektions timmar & kan sitta still då hon behöver.

Så denna gången tänker jag inte mot arbeta medicinen då jag vet att det är ett hjälpande medel för de som behöver det!


Så den som sitter och sägar denne har läst & minsann kan det här om Adhd & Add utan att egentligen ha en susning om vad det innebär,gör att jag blir så arg, ledsedn & frustrerad då det är så lång ifrån sanningen du kan komma!!


Man kan inte läsa sig till All kunskap, utan leva/ jobba med detta,  men det låter ju väldigt stort om inte annat för de som inte vet bättre!


 


Men som sagt jag är ingen expert, jag bara lever med det & har bara gått den föräldrar kurs som rekomenderas när man får ett barn med diagnos av ngt slag =)


Jag ÄLSKAR mina barn & de kommer alltid att ha min första prioritering!





Tidigare månad - Senare månad

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards