Alla inlägg den 17 januari 2015

Av Jenny - 17 januari 2015 14:04

Ja så var det lördag igen & dax att testa ett nytt recept.


Detta är vad vi kommer att prova idag =)


Kyckling & cashewwkok.


2-3 kycklingbröst (tärnade)

1tsk färsk ingerfära (hackad)

1 vitlöksklyfta (hackad)

1tsk sesam olja

2msk kinesisk soja

1/2dl jordnötsolja eller annan vegetabilisk olja,( vi testar jordnöts oljan)

21/2dl Cashewnötter

21/2 dl brockoli buketter

1gul lök (hackad i klyftor)

1 röd paprika (tärnad)

1 selleristjälk (fint strimlad)

1 morot (skivad)

1dl bambuskott , strimlade

2tsk majzena el potatis mjöl

21/2dl kall kycklingbuljong eller vatten

salt & peppar efter smak.


Tärna kycklingen och lägg den i en skål & krydda den med ingerfäran,vitlöken,sesamoljan & 1msk soja.

Hetta upp oljan i en panna & fräs caschewnötterna i ca 1 min så de blir gyllene. Ta upp dem & lägg på en bit hushållspapper så att de får rinna av.

Lägg sedan ner kycklingen i panna & bryn tills den är klar, ta upp kycklingen & lägg i en skål, släng sedan ned broccolin, löken, sellerin & moroten i den varma pannan, fräs i ca 4-5 min.

Tillsätt sedan kycklingen och låt de puttra i ca 3min, tillsätt sist bambuskotten och låt dessa bli varma.


Blanda majsenamjölet med buljongen och häll sedan ner det i woken tillsammans med resten av sojan.

Rör om såsen och låt den sjuda så att såsen tjocknar. Tillsätt nötterna & salta & peppra efter tycke =)


Severa med ris eller en lättare sallad =)

Vi kommer att ha ris till.

 (lånad bild)

Nu hoppas vi att det är gott ,men det ser & luktar väldigt gott =)




Av Jenny - 17 januari 2015 09:23

Det är ngt som jag tycker är väldigt viktigt att man kan. Ja även om man inte kan så finns det ju veterinärer & Zoo Butiks personal som kan hjälpa en mot en summa pengar då förstås.

Men jag tycker endå att det är bäst om man kan göra det själv.

Jag har alltid klippt klorna på mina hundar själv, lärde mig av min storasyster och har under åren utvecklats med olika teckniker då alla hundar tar det på olika sätt. Det är ju inte direkt en favorit syssla för de flesta hundar.

Vissa hundar vill stå, andra vill ligga på sidan, vissa har du i knät, andra ligger på rygg mellan benen mm.


 

Det man ska tänka på om man har en hund med långa klor är att de kan få olika problem då hunden inte kan stå rätt vilket gör att leder mm får stå emot.

En kort klippt klo gör att hunden står rätt på tassen =)

 

Detta är oxå ett ämne som kan diskuteras till oändligheten & vidare , men jag går efter min erfarenhet vilket gör att jag tycker att en hund ska ha kortklipta klor.

Många hundar sliter sina klor jätte bra själva , då kan det räcka med att bara slipa dem med hjälp av en klofil, så att vassa kanter försvinner, en vass klokant kan tex göra att hunden fastnar i ngt och sliter sönder sin klo, eller att den gör illa sig när den kliar sig.

Det finns många hundar idag som har problem med klor som inte håller & trampdynor som spricker, då rekomenderar jag alltid i första hand den ägaren att se över sitt foder, sedan finns det medel att ta till tex laxolja, vitaminer ,Biotin mm.

Klotänger finns det ju oxå en uppsjö utav, men man ska ha en klotång som ligger bra i handen & passar just din hunds klor!

              Ett tipps är att fråga personalen i din Zoo butik vilken klotång som passar just dig & din hund bäst!


Jag klipper klorna en gång i veckan på mina hundar vilket gör att jag inte behöver ta så mkt utan bara naggar och klipper runt klon (rundklipper) så att jag inte får några vassa kanter.

När jag hade Greyhounds( kapplöpnings) så använde jag mig även av en klofil då det är väldigt viktigt att klon är ordentligt rundad & fin så att den inte ska gå sönder under träning & tävling! En trasig klo = Ingen tävling.


Så här ser det ut idag när jag klipper klor =)

                     


Så här ser det ut när jag är klar:

       


Sedan så hjälper jag även andra att klippa klorna av olika anledningar.

Dessa 2 lakrits troll är 2 av dem, dessa är av rasen Mudi och en helt underbar ras, Akilles & Mamma Grå kallas de.

Vi har våran egen rutin när det gäller kloklippningen,

När jag kommer så möts jag alltid av viftande svansar och glada skall, tills de kommer på varför jag kommer, då stannar de och bara tittar.

För de vet att fast jag "plågar" dem med kloklippningen så har jag ALLTID gotta med =)

Mamma Grå måste få fjanta lite då hon är en äldre dam som bara måste vis sin matte att det är en aningen synd om henne för att nu ska hon minsann få tassen kapad.

  Mamma Grå.

Sedan har vi " Kungen" Akilles.

Han tittar på mig sedan lunkar han fram som den tuffa killen han är, aldrig ngt tjafs här inte utan han tar det som den karl han är ;)

Står snällt still under hela proceduren och bara väntar tills att jag är klar.

  Akilles


             



Tidigare månad - Senare månad

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards