Alla inlägg den 2 februari 2015

Av Jenny - 2 februari 2015 15:03

Ja varför tar man en selfie??

Vad är det du vill visa?

Jag tycker inte om att se mig själv på kort så jag kommer aldrig att knäppa en selfie, vill ju knappt vara med på kort i vanliga fall så varför skulle jag knäppa ett kort på bara mig själv?

Så min fråga är varför tar man en selfie??

Jag kan förstå de under 25, då man fortfarande är ung och vacker eller iaf tar en selfie i ett "syfte/händelse", men jag kan tycka att efter 25 så är selfies inte riktigt ok, lite tant & gubbsjuke varning kan tyckas.

Satt och läste en artikel om just selfies och till mångt & mycket så kan det stämma in.

Med selfie menar nu jag att du tar ett kort på bara dig själv, inte med andra, plutandes med munnen, med huvudbonad av ngt slag eller där du gör ngt annat, men där det bara är du på bilden. För mig känns det som om man bara vill ha uppmärksamheten ifrån andra helst folk man inte känner, bara för att få "smicker" eller likes.

Jag menar..Varför pluta med munnen som om du nyss gjort botox?? Eller varför dölja huvudet med en mössa/keps?? om du nu vill visa upp dig.

Varför tar man en selfie i duschen eller när man ligger i badet? För mig är det "privat tid" Varför skulle jag lägga upp sådana bilder??

Visst jag lade upp mina solbrända ben i sommras, men det var nedanför knät, och ja jag hade glömt att smörja med solskyddsfakor och lyckats bränna benen...Men jag ser inte riktigt det som en selfie, gör ni?

Näe kommer nog aldrig att förstå det där med selfies. ( Är det ett tecken på att jag börjar bli gammal?)


Så här stod det i artikeln jag läste ifrån Aftonbladet:


Flera studier har kopplat samman ihärdigt självporträtterande i sociala medier med både lindriga tillstånd, som dåligt självförtroende, och potentiellt farliga diagnoser som narcissism (sjuklig självupptagenhet) och dysmorfobi (vanföreställningar om det egna utseendet).

Det är emellertid för tidigt att peka ut selfietrenden som ett hot mot folkhälsan. Vetenskapen behöver mer tid för att slå fast om det är selfietrenden som ”odlar” diagnoser i oss – eller om vi tar med oss befintliga diagnoser till sociala medier. En annan aspekt – som inte sällan försummas av den medicinska expertisen – är att ett högt selfie-index kan vara påfrestande för omgivningen.

 

Kändisar Ok, tonåringar Ok

Men när du passerat 25, vänd kameran åt andra hållet ;)



Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards