Alla inlägg den 3 februari 2015

Av Jenny - 3 februari 2015 08:35

Ja det är ngt som jag absolut skulle behöva göra, men jag har alltid en ursäkt, som så många andra =)

Metoder för att gå ner i vikt är ju oändliga!


 


7 Dagars dieten:

Den går  tex ut på att hjälpa matsmältningen genom att dra ner på mättat fett, snabba kolhydrater och socker. Dieten pågår i sju dagar.


Flygvärdinnedieten:

Är en diet där vikten ska minskas genom mindre intag av  kolhydrater. Genom att minska kolhydraterna tar kroppen fett ifrån kroppen och använder som energi. Dieten kommer ursprungligen från de höga skönhetskraven inom flygvärdinnesyrket.


GI metoden:

Är väl den dieten som det har pratats mest om.

Det är en diet, men det är dessutom en bra kosthållning som minskar risken för en rad olika sjukdomar.

GI står för glykemiskt index och kom redan under 80-talet. Idag är det en av de populäraste dieterna i Sverige och det är lätt att komma igång.

Principen är att hålla blodsockret så stabilt som möjligt under dagen och man ska därför undvika livsmedel med mycket socker.


Lchf:

Är en diet som vill att man ska ha ett intag utav mat som höjer din blodsockernivåså lite som möjligt. Om man undviker mat som innehåller kolhydrater håller man sin blodsockerhalt låg och jämn.

En låg blodsockerhalt leder till ökad fettförbränning därför att lägre blodsockerhalt ger lägre insulinvärdenoch då använder kroppen fettet som bränsle istället för att lagra det.

Enligt lchf-dieten kan man äta kött, fisk, grönsaker och nötter m.m Livsmedelsprodukter som innehåller kolhydrater bör man undvika. Exempel på detta är pasta, potatis, sockerosötade drycker och ris.


New York Dieten:

Det är en relativt okomplicerad diet.

Dieten bygger på sunt förnuft och att du gör några medvetna val, men du behöver inte följa invecklade matscheman eller bara hålla dig till en viss typ av livsmedel. Däremot måste du träna relativt hårt och minska på intaget av kolhydrater.

Den här dieten är väl den i mitt tycke som låter mest trolig.


 


PMS Dieten:

Det är en diet för bara kvinnor. PMS-dieten pågår i 4 veckor och går ut på att lära kvinnor äta rätt kost och motionera för att på så vis minimera problemen.


5:2 Dieten

Du äter normalt 5 dagar av 7 & fastar de resterande 2.


Som sagt listan kan göras oändlig!

Jag tror ju mer på att äta rätt & motionera och då kanske mer än att bara ta kisse promenaden med hunden ;)

Jag menar gå 5km i rasktakt med stavar, simma, gymma mm

Ja jag vet jag är jätte duktig på att motivera andra men när jag kommer till mig själv så blir det genast mkt svårare.


För jag resonerar så här:

Du går på alla dessa dieter eller viktminsknings klubbar, men vad händer den dagen du slutar??

Jag har sett så många ( allt för många) som går ner jätte bra med dessa hjälp medel men när de sedan går tillbaka till sina vanliga "rutiner" så faller de.

Jag menar ska du gå ner i vikt så måste du ta dig ordentligt i kragen och lägga om hela din livsstil, så enkelt är det!

Träna & äta rätt är det enda rätta sättet.


 


Jojo bantningen är verkligen fel metod, svälta sig själv på bara salladsblad & vatten, eller bara en chocklad bit ifrån Viktväktarna om dagen, näe den dieten fungerar inte, jo visst du går ner i vikt men hur mår din kropp på insidan?


Gå och rådfråga en dietist, jag har varit där och fått hjälp men att sedan följa är den knepiga biten. Jag följer de råden till mångt & mycket men jag vet vad som saknas mig, TRÄNINGEN!

Ja jag går mkt med hundarna, minst en promenad på 8km om dagen men det är ju inte på mina sk villkor, utan hundarnas.


Så jag vet vad jag måste göra men det är ju oxå det där med den sk motivationen ;)

Den har flytt fältet ( iaf i mitt fall) och verkar inte vilja komma tbax.

Enligt läkarna så ska man gå ner 1/2kg i veckan för att det ska vara hälsosamt och för att man ska kunna bibehålla sin vikt.

Men det jag vet med säkerhet är att man inte ska äta färdig fabrikerad mat ( har ni läst innehållsförteckningen tex på Mamma scans köttbullar)?

Lagar man sin egen mat ifrån grunden så är bara det ett steg i rätt riktning!

Och äter man mkt grönsaker till maten så är du ett väldigt stort kliv i rätt riktning!


En tum regel jag hörde som i mina öron lät vettigt var:

-Vet du inte vad det betyder så ska du antagligen inte äta det!


Så läs på baksidan av all färdigfabrikerad mat/ såser så förstår du vad jag menar!


Så för nu så kommer jag att vara den där lilla köttbullen som har en stark åsikt om mkt och lite till =)

 





Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards