Alla inlägg den 9 februari 2015

Av Jenny - 9 februari 2015 11:18

Ja det blir det men idag framför datorn.

 

Det är återigen dags att skriva små rasbeskrivningar inför kommande evenemang.

Det är inför årets upplaga av Gästrike & Veteran Mästaren, där jag är speaker för 3je året i rad. Ja varför sitter jag och skriver rasbeskrivningar kan man ju undra...

Jo för att under den tiden som vår domare ( som är hemlig enda fram tills vi startar), tittar på hundarna som just då är i "ringen" så läser jag lite kort info om just de raserna =)

I år kommer vi att vara på Gävle travet ist för i Årsunda där vi tidigare år varit, det ska bli kul då lokalen blir större så de större hundarna har lite mer yta att få trava på. Man vill ju visa sin hund så bra som möjligt vilket kan vara svårt när man har en hund som tar stora kliv.

Årets upplaga av Gästrike & Veteran Mästaren kommer gå av stapeln Lördagen den 14 /2  ( Allahjärtans Dag), så årets tema är Hjärtan.

 

Tema innebär att ägare & ibland även hunden bär ngt som passar just detta temat, vi har olika teman varje år.

Det är många raser som kommer att delta men det är även vissa raser som har uppåt 10 deltagande individer och jag försöker att skriva så pass att varje individ ska få en rad, men detta är ngt som bara görs i 1a omgången.


Vad är Gästrike & Veteran Mästaren? 

Det är Gästriklands kennelklubbs årliga arrangemang för BIR/BIM/CERT/CHAMPION/BIR-vet/BIM-veteran hundar.

Ett arragemang som inte liknar en "vanlig" utställning.

Hundarna kommer att mötas 2 om 2 och vinnande hund går vidare till nästa omgång. Så hålls det på fram till att vi bara har 2 hundar kvar i vardera klass ( alltså 4 hundar, 2 till Veteran Finalen & 2 till Gästrikemästar Finalen, dessa möts sedan i The Grand Finale, veteran mot veteran & öppen mot öppen, man går alltså inte "rasmässigt" in i ringen, utan raserna blandas.

-En prickig kan möta en randig...

Det som även skiljer denna utställning mot en sk vanlig är att vi innan finalerna äter mat tillsammans, ngt som man beställer när man anmäler sin hund.


Jag har nu betat av mer än hälften av de kommande raserna, de jag har kvar nu är de som kommer i flera antal av samma ras, har i år tänkt till lite och delat upp raserna & antalen till " egna" sidor, terrier, pudel,retriver, vinthund, mm, så jag slipper leta så mkt när det är dags =)

Allt för att vara så effektiv som möjligt, vilket ibland inte är min starka sida....Men jag erkännder iaf.


Nu är lunchen avklarad och det är dags att fortsätta.....










Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards