Alla inlägg den 12 februari 2015

Av Jenny - 12 februari 2015 08:24

Nej då jag ska inte skaffa valp =) Jag är så nöjd med de tre knorrsvansarna som jag har.

Tiden skulle inte räcka till.

Men visst suger det i valp tarmen när man ser de små knytena..

     

Nej det jag tänkte mer på är vad som får oss att vilja skaffa hund?!

Många växer ju upp med hund i familjen och det blir kanske mer "naturligt" att man fortsätter att ha hund även som vuxen.

Men ett måste, tycker jag, är ju att man har ett hundintresse, för det är ju en levande individ som faktiskt kommer att finnas med i många år och som kommer att behöva oss på daglig basis, för en hund är beroende av oss människor.


Men vad får oss att skaffa hund? Ja svaret är nog lika varierande som det finns hundraser =)

För min del så ligger det i familjen, min stora syster födde upp afghaner och genom det så ramlade vi in på vinthundar, men det vart inga afghaner utan det vart Whippets till en början sedan så dök det även upp Greyhounds. Vi var dock inte i utställnings ringen utan drogs mer åt rundbane ( hundkapplöpning) hållet. 

Vår första Whippet kom ifrån kennel Goatwool´s och hon hette Goatwool´s Malou en liten brindlad tik som såg ut lite som en ostbåge i ryggen =) Ingen stjärna på banan, men hon var min, min första hund och gissa om man var glad, jag var 4-5år när hon kom hem till oss.

Ja man får väl inte glömma den lilla Papillon( Gillbert) som fanns i hemmet innan dess,

men jag var alldeles för liten för att komma i håg han, jag vet bara det jag fått berättat för mig .  

Så där började min "hundkarrär" kan man ju säga.


Men mitt stora intresse började väl inte riktigt förräns den dagen jag verkligen fick min första Greyhound, det var en liten svart tik vid namn Quliqas Tanamera Q, kallad Ina. Hon var ett år när hon kom hem till mig ifrån Carita & Roland på kennel Quantiqo.

Denna lilla tik skulle komma att ge mig både kunskap, vänner ja to.m en pappa till min son, ja genom lilla Ina så hittade jag en uppfödare som sedan vart en av mina bästa vänner, hon gav mig kunskapen om hur man låser alla skåp i köket fast man inte har småbarn, hon såg även till att jag mötte Antons pappa.

Ja efter Ina så ramlade det in en rad av greyhounds i mitt liv, alla aktiva kapplöpningshundar med varierande resultat.


Ina  Flisa  Fanny ( The Lady)

Hobbe  Zigge (Kungen)  Myran  Lazy  Sessan    Atlas

( Tyvärr så har jag ej bild på alla, det saknas 3, Dixi, Max & Shaggy)


Ja så man kan ju säga att mitt hundintresse har vuxit under årens lopp, nu har jag lagt hundkapplöpningen på hyllan men hund intresset är lika stark som innan.


Men varför skaffa man sig hund? Är det för att familjen vill eller för att intresset är stort? Eller är det ett yrkesval?

Ja frågorna är oändliga, renrasig eller blandras? Ja det är ett ämne i sig, men som sagt detta är dock frågor som man bör tänka igenom noga innan man tar hem en en hund.

En hund är ju beroende av oss som ägare, det är vår uppgift att fostra, det är vår uppgift att se till att den får mat, det är vår uppgift att se till att den får träning, vår uppgift att gå ut med den flera gånger om dagen, ja listan kan göras lång!


Så mitt råd är : Tänk igenom noga innan du skaffar dig en valp.

Fråga dig själv: Har jag råd? Har jag tid i 14 år framöver? Hur ser mitt liv ut om ca 5 år? Barn, Familj? Ja ta dig en riktig funderare innan du tar hem den där söta 10veckors valpen som faktiskt kommer att vara din familjemedlem de närmsta 10-16 åren.

 


Och framför allt hur aktiv är Jag? Kommer jag att kunna aktivera min valp rätt?

Så när du har gått igenom din "check" lista och kommit fram till det beslutet att skaffa hund, så kan jag även rekomendera dig att gå igenom raserna som finns tillgänglig idag, vilka behov har just den rasen? Vilka uppfödare finns, är just den rasen jag fastnat för en ras som passar mig & min livsstil?


När du väl har bestäm dig och allt känns ok, listan & rasen är bestämd så kommer du inte att ångra dig =)

Att äga eller bli ägd av en hund är helt underbart =)


Lycka Till Med Valpen!






Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards