Alla inlägg den 21 februari 2015

Av Jenny - 21 februari 2015 12:51

Ja då var det dags igen, som ni märkte så uteblev förra lördagen recept då jag inte var hemma & resten av familjen var på andra äventyr.


Men nu så, nu är det dax att testa ngt nytt och denna gången så var det Melody som valde.

Melody är inte så förtjust i kött utan mer åt Fisk & grönsaks hållet, så hennes val denna lördag vart:


Grönsakswok


2msk soja

2msk sherry

1msk söt chilisås

1msk honung

1msk majsena

4dl broccolibuketter ( vi kommer att använda 2 färska broccolin)

2 paprikor ( vi kommer att använda gul & orange)

3 stora morötter

2msk solrosolja

1 liten pressad vitlöksklyfta

4tsk fint riven färsk ingefära

3dl halverade små färska champinjoner


rostade sesamfrön


*Blanda soja, sherry, chilisås & honung i en liten skål.

Rör ut majsenan med 1msk kallt vatten & blanda ner i soja blandningen.


*Lägg broccoli buketterna i kokande lättsaltat vatten och förväll i ca 2min.

Låt rinna av väl & lägg på hushållspapper och ställ åt sidan.

Kärna ur & strimla paprikorna. Ansa, skala & strimla morötterna fint.


*Hetta upp solrosoljan i en wok eller stekpanna & woka broccolin, morötterna, vitlöken & ingefäran i ca 2 min. Blanda ner paprika & champinjoner & woka ca 2-3min tills de börjar att mjukna.


*Rör om såsen & tillsätt den i woken, woka i ytterligare ca 2min, tills allt är genomvarmt & såsen börjat att tjockna.

Strö över sesamfrön & servera.

  lånad bild



Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards