Alla inlägg den 12 mars 2015

Av Jenny - 12 mars 2015 17:24

           

Av Jenny - 12 mars 2015 08:10

Ja jag tänkte spinna vidare på mitt shampo inlägg ifrån i går och slänga ur mig lite funderingar & annat om pälsvård.


Att jag har korthåriga hundar har väl ingen missat =) Det har alltid varit korthårigt för min del när det gäller hundar då jag inte har tålamod eller intresse att sköta en päls, för det krävs en hel del förutom shampo & balsam för att få det att "fungera" ;)


Alla hundar oavsett kort, slät, krullig eller långhårig päls kräver ngn sorts päls vård, en blöt trasa till en borste...

Basenjin har en väldigt lätt skött päls, de som många andra korthårs rasen fäller lite vid våren men sedan så sitter pälsen kvar =)

Vi som ställer ut våra basenjisar brukar trimma svansarna på våra hundar så att de inte ska se ut som vildväxta buskar, då man vill ha ett ska vi säga "renare" utseende..

Före              Efter

Det här är precis vad jag klarar vad det gäller att klippa en hund, för det krävs en massa tålamod & en hel del kunskap för att hålla en långhårs hund i skick tex.


Jag använder 2 olika saxar när jag klipper svansarna på mina,

En tass & öron sax, den är mindre än en vanlig sax och har en rundad tipp.   

Sedan har jag en urtunnings sax, den använder jag bara på Fia & Jumjum då de har väldigt yviga svansar.

För att bli av med vinterpälsen så använder jag Simple shed shampot & balsam & sedan ( på torr päls) så använder jag en Furminator, jag tycker att det är ett superredskap, men den fungerar absolut inte på alla hundpälsar!!

   Furminatorn finns idag i olika utförande, för korthår & långhår & olika storlekar S, M & L

Jag har en M (medium).


Det finns många som inte tänker sig riktigt för när de skaffar en hund med mkt päls, de ser den söta lilla fluffiga valpen men tänker inte på att det kanske kommer att krävas en del pälsvård & redskap när den lilla valpen växer upp.

Det finns väldigt många som läser på om olika raser och fastnar ofta på det här med " allergi" vänlig, de fäller inte päls, men för det så innebär det inte att pälsen inte ska vårdas!

Ta tex Lagotton, denna ras ska både borstas & klippas regelbundet för att inte tova ihop.

         ( lånade bilder)


Redskapen för att hålla en hundspäls i trim är oändliga, saxar, kammar, borstar, trimmaskiner,trimknivar,tovutredare,fönar mm Ja det är mkt man ska hålla koll på oavsett om du har en "sällskapshund" eller en "tävlingshund".

                                           

Som sagt jag är inte en person med tålamod & intresse för just denna sortens pälsvård, men avundas på ngt vis de som har det.                              

                


Så när du ser denna söta lilla fluffiga valp, fråga hur deras päls kommer att vara när den blir vuxen för jag kan nästan garantera dig att är den fluffig så kommer det att krävas pälsvård!


Men idag finns det hjälp att få, jag menar inte att du inte ska skaffa en pälsvårds hund bara för att du själv kanske inte kan klippa & trimma, men du bör kunna dra en korste eller en kam igenom pälsen för att underlätta, det finns utbildade personer som kan ta hand om din hunds päls, precis som när vi går till frisören =)

Dessa tjejer & faktiskt killar" lever" för pälsar, de vet hur din hund ska klippas, eller om den ska trimmas, de vet vilket shampo som passar just din hunds päls bäst.


Det finns så mkt som man ska tänka på när det gäller pälsvård, jag är absolut ingen expert men jag har lärt mig otroligt mkt genom att prata & titta på tjejerna i trimmet när de jobbar!


Tassar ska klippas, öron ska ryckas, tovor ska utredas.

Ja det är mkt man ska tänka på, en sak man ska tänka på är att en tova sätter sig oftast inte längst ut i pälsen utan oftast så börjar den närmast huden och det gör ont, vilket kan leda till att hunden inte kan gå ordentlig pga att det stramar i huden. Tovor tillkommer oftast i "armhålan", ljumsken & bakom öronen & bak i rumpan på långhårs hundar.

                                                        


Som sagt det finns hjälp att få så var aldrig rädd för att erkänna att du inte kan =)

Jag fortsätter att hålla mig till korthåriga hundar, men ska erkänna att visst önskar jag att jag hade större kunskap & tålamod för då skulle det nog landa en långhårig vinthund här hemma ;)

                          



Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards