Alla inlägg den 13 mars 2015

Av Jenny - 13 mars 2015 16:14

           

Av Jenny - 13 mars 2015 07:19

Ja där var jag in i går. Det är en butik som jag inte besöker allt för ofta kan jag ju säga.


Varken jag eller Mattias är specielt förtjust i alkohol och jag resonerar lite så att tycker jag inte att det är gott varför ska jag då dricka? Lika så med kaffe..

Ja då kan man ju fråga sig varför jag var in på systembolaget..Jo jag skulle handla sherry till maträtten som barnen beställt.

                               

Lax med sherrysås, där av mitt besök på systembolaget.

Jag är in ca 2 gånger per år för att fylla på sherry förrådet och jag tror att personal tycker att jag ser lika vilsen ut som jag känner mig..För när jag kommer in i butiken så ser jag nog otroligt vilsen & bortkommen ut för det kommer alltid fram en ur personalen & frågar om jag behöver hjälp, och det kan vi ju lugnt säga att jag behöver.

Känner mig som en storkonsument, handlar för hela 59:- vid varje tillfälle...


Detta receptet fick jag av Antons farmor och det är ett recept som går hem hos alla i familjen to.m kräsen lorten Mattias ;)


Men jag är alltid lika fachinerad över hur mkt alkohol vissa vuxna köper inför en kommande helg, visst det kanske inte dricks upp just på en helg men dock ändå.

Jag kan ju ärligt säga att jag ibland är en aningen avis på de som kan ta ett glas vin en fredags kväll för att bara vara & slappna av efter en arbetsvecka, men jag kan bara inte.

Jag tycker för det första att det luktar så illa plus att de få gånger jag smakat vin så kan jag göra liknelser med rävpiss..

Många har sagt till mig att vin är ngt man lär sig att dricka, men varför ska jag lära mig att dricka ngt jag inte tycker om??

Nä jag kan hålla mig till alkoholfri dryck och vara lika go ändå ;)

Tråkigt kan tyckas men jag har sett på allt för nära håll vad alkohol kan göra & förstöra...

Men visst festade jag loss i tonåren, absolut! Men det lades på hyllan den dagen jag vart mamma..

Så vin drickandet överlåter jag til er som tycker om det.


Receptet på laxen kommer här:


800 g laxfileér

6msk gorgonzola ost

olja

salt


Servera med potatis & grönsaker


Sherrysås:

1dl sherry

1 grönsaksbuljongtärning

2dl cremefraich

1dl grädde

1 dl finhackad dill


Lägg laxbitarna i en ungsform och gör ett snit i varje bit, fördela gorgonzolan osten i jämna bitar och lägg ner i snittet i laxen. Salta & drizzla olja över bitarna innan du ställer in den i ugnen.

Ställ in i ugnen i ca 6-8 min


Såsen:

Koka upp sherryn med buljongtärningen tills den reducerats ner till hälften, tillsätt cremfrach & grädde, koka upp och tillsätt sedan dillen.


Ta ur laxen ur ugnen och häll såsen över och ställ sedan in den i ugnen igen i bara ca 2 min.

Ta ut laxen och servera.


Jag gör alltid dubbel satts sås!






Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards