Alla inlägg den 22 mars 2015

Av Jenny - 22 mars 2015 17:30

Jag tog upp detta ang uppfödare på Fb för ett tag sedan, men tänkte jag skulle spinna vidare här =)
                                                  


           
 
Det är av en anledning som jag aldrig har varit intresserad av att avla själv.
Det krävs mycket för att bli en bra uppfödare, det är inte bara att göra, utan man måste vilja ha kunskapen att göra det rätt.
Jag tycker att man ska ha ett stort & gediget intresse & kunskap inom den ras man är intresserad av, tycka om att läsa på om eventuella sjukdomar & skadebenägenheter mm innan man tar sig för att just avla.
Detta kan jag tycka gäller alla djur.
                                                  


          
Jag som bara är valpköpare vill ju kunna lita på min utvalda uppfödaren, att den personen har kunskapen.
Jag har haft hund i hela mitt liv. Aktiv inom hundkapplöpning i 30år, men det jag nu har sett gör att jag inser att vem som som hellst kan skaffa sig en kennel & börja avla!
Vilket faktikst gör mig ledsen, man tittar inte efter friska individer utan det focuseras bara på pengar, men jag kan nästan garantera dig att om du frågar en seriös uppfödare så blir du inte direkt miljonär på en valpkull ;) 
 
Jag som valp köpare hoppades att de som satt sig in i avelsdelen hade ett genuint intresse att bevara just sin ras, men vad fel jag inser att jag haft.

Jag har ju nu haft stor tur med mina uppfödare ( oavsett ras) & är tacksam att de har just det intresset om just sin ras som jag söker.
Så nej detta inlägg är inte riktat emot dessa, men jag blir ledsen som valpköpare/ hundägare när man ser & hör hur vissa sk uppfödare bara öser på, inte tar sitt ansvar gentemot "sin" ras.
Jag vet också att det är en väldigt liten procent det handlar om men dock ändå, dessa oseriösa gör ju att ni seriösa uppf får det svårare....
                                                  


                   
Det som också gör mig förvirrad är att det finns det finns bra uppfödare som står bakom dessa oseriösa uppfödare utan att sätta ned foten/ ifrågasätta varför de avlar som de gör....
Tråkigt när en ras oavsett liten som stor förstörs av dessa oseriösa uppfödare....
Men detta är vad jag ser & det gör mig ledsen....
Men en stor eloge till er som verkligen tar er tiden att läsa på om linjer, bakomliggande sjukdomar mm & kanske väljer att inte använda just den individen i avel just på grunda av detta!
För det i min värld är just så en seriös uppfödare gör, men visst tänker vi alla olika.
 
Jag fick faktist låna en jätte bra bok av Zenyattas uppfödare,en bok som jag varmt kan rekomenderar!
       Keys To Top Breeding                    
 
 
Jag har nu bara läst denna bok en gång men kommer absolut att läsa den både en & två gånger till =)
För den seriösa uppfödaren så finns det ju även kurser att gå hos den lokala kennelklubben och den kan man nog aldrig gå för många gånger då det utvecklas även där. Så även om du har varit en uppfödare i 30 år så är det bara bra att gå en kurs för att uppdatera sig om vad som händer i avelsvärlden =)
 
                

Av Jenny - 22 mars 2015 14:18

Nu har ytterligare en helg bara rusat förbi.

Här har det inte hänt så mkt utan det har varit en lugn helg där vi bara har gjort det vi har haft lust till vilket inte har varit mkt =)

Lördagen innefattade bara mig & Melody då Mattias jobbade & Anton drog i väg till sin pappa.

Så vi bestämde oss för att baka, Melody bakade och jag tittade på =) Så skönt att hon har blivit så stor att hon fixar själv med lite vägledning bara.

     

         

Det vart vaniljbullar & muffins.

Efter baket så försvann Melody ut för att leka med kompisarna i området så jag tog tag i snabeldraken och vi dansade ett varv.

Idag har vi rullat köttbullar då det har börjat att ta slut i frysen, 2 kg köttfärs fick bli till bullar.

Ibland känner jag mig riktigt huslig , vilket inte riktigt stämmer inpå mig, men ibland så bara händer det !

  


Som det kanske märks så har det varit lite tyst i bloggen , men det är pga att jag haft lite ide torka, men ska försöka att rycka upp det och komma igen.....

Men nu ska jag luta mig tillbax och njuta av resten söndagen fast det är gråmulet & kallt, tända några ljus & en mugg med varm oboy kanske?!?




Av Jenny - 22 mars 2015 14:13

       

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards