Alla inlägg den 7 april 2015

Av Jenny - 7 april 2015 08:15

Ja det kan man ju fråga sig.

Styr du ditt liv eller låter du andra styra åt dig?

Är du utifrånstyrd eller inifrånstyrd?

                                                  
              


Är du den personen som säger din mening eller är du mer att du låter andra bestämma åt dig?


- Det är alltid jag som städar och lagar mat för så har det alltid varit och det är vad andra förväntar sig.

- Jag måste utföra flera arbetsuppgifter på jobbet som egentligen inte är mina. För om inte jag gör dem, vem ska då?

- Andra i familjen får bestämma vad vi ska göra på semestern. Det blir lugnast så.

Är det här din ton , ditt tankesätt? Då är du troligen utifrånstyrd.


Eller låter det mer så här?

- Jag hjälper andra för att jag vill, inte för att jag känner att jag måste eller förväntar mig någonting tillbaka.

- Jag suger inte åt mig andras ansvar för att behaga eller för att jag tror att jag måste.

- Min egen lycka och välbefinnande är helt och hållet mitt eget ansvar.

Då är du mer inifrånstyrd.


Jag har varit utifrånstyrd i många år men insåg att det inte varesig gjorde mig eller andra lycklig i att jag alltid sa ja & amen. Så idag styr jag mina egna beslut och är inte rädd för att säga vad jag tycker & tänker...Ja jag är en sådan person som många kan tycka är jobbig, ingen ja sägare.

I en ny bekantskapskrets så skulle jag ju inte "trampa" på men efter ett tag så skulle jag nog säga till om jag tyckte ngt var fel, iaf säga emot.

Man kan inte alltid tycka lika!

Kan tyckas inte det bästa, nej det vet jag men jag har som så många andra blivit trampad på en gång för mycket vilket gör att taggarna lätt fälls ut och jag säger min mening vilket inte alltid faller i god jord.


Att stå på sig eller bara rentav bara vara obstinat är två vitt skilda ting tycker jag, men det kan lätt ses som densamma. Men man måste ibland kanske ta ett steg tillbaka för att se skillnaden.

Men hur fungerar vi människor överlag? Är vi bekväma? Det är så olika, många vill inte vara den som "ställer" sig upp och faktiskt säger Nej, utan många vill inte vara den som faktiskt säger ifrån i tex "skitsnack" av en annan person, vara den som säger- Jag kan inte hålla med dig då jag inte känner personen eller har hört dennes sida.

Många bara "simmar" med bara för att kanske ha ngt att prata om.

Jag påstår inte att jag inte har varit en sådan person, en sådan person som faktiskt har hakat på i en sådan konversation, men inte idag! Idag är jag en starkare person, jag säger vad jag vill framföra, kan kallas mognad, inte vet jag....

Vilka personer omger du dig med? De som bara håller med dig? Eldar på dig när du är arg, håller med dig om att andra gör fel och du har rätt? Eller omger du dig med människor som säger emot dig, diskuterara- vad & varför?

Talar om för dig att du inte är på rätt sida nu? Eller att du kanske bör ta ett steg tillbaka och fundera?


Jag är av den senare typen, jag omger mig gärna av personer som säger ifrån, sådana som ifrågasätter mig , säger till mig att andas när jag är arg. Oavsett om det gör mig mer frustrerad just då, men det gör mig sedan otroligt tacksam då jag inser att jag i mitt tex arga tillstånd vart ifrågasatt och kanske to.m hindrades ifrån att göra ngt som jag sedan kommer att ångra!


Så styr du ditt liv eller låter du andra styra det åt dig? Ja det är en ganska stor fråga, den kan diskuteras i oändlighet!

Men ett litet tipps, fatta dina egna beslut! Låt ingen göra det åt dig! Döm inte de du inte känner efter vad ngn annan säger! Vill du bli dömd av ngn du inte känner, ngn som bara har hört?? Nej det vill du inte!

Man kan säga att man inte bryr sig men med handen på hjärtat visst gör vi det! Att få höra att ngn dömer dig fast de inte känner dig, att denne inte ser dig som en person utan som ett objekt.

Se rätt & fel , hör rätt & fel, tala tätt & fel!


Styr ditt liv & styr det med stolthet, låt dig inte styras.

Ja det kan höras hårt & kantigt, men är det inte så livet ibland är?
Vi kan inte alltid göra vad andra vill att vi ska göra, styras. Vi måste ibland ta klivet ut, ta det där obekväma steget och styra.


Har läst någnstans att man kan dela in människorna i tre huvudtyper: behovsstyrda, utifrån styrda och inifrån styrda.



Vilken är du?

Behovsstryrd:
De behovsstyrda är människor som styrs av sina grundläggande fysiska behov.

Utifrånstyrda:

De utifrån styrda är människor vilkas liv bestäms av omvärlden.

Inifrånstyrd:
De människor vilkas liv bestäms av deras eget inre, har som främsta kännetecken att de vill förverkliga sig själva.




Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards