Alla inlägg den 27 april 2015

Av Jenny - 27 april 2015 11:36

Jag fick för ett par år sedan en kommentar ( som i sin mening var för att håna/ såra) men jag tog det inte riktigt så.


-Jag vet att ni var ensamma i jul....


Den där kommentaren har jag funderat på många gånger, vadå ensamma? Ensam är för mig en person, en människa, det för mig är ensam.

Det året var det Jag, Mattias, Melody & Anton..Vi var 4st personer, är det ensamt?

För vissa kanske ja, men för oss så är det ju familjen.

Visst vi har inte en stor släkt, vissa bortvalda, andra bor för långt bort. Men vad gör det?

Är det mängden med personer man omger sig med på julafton som räknas? Eller är det kärleken till de man har runt sig på själva julafton som räknas?


Visst är det kul när man är många, men det kan faktiskt vara skönt att bara vara med de just närmaste ifamiljen.

Det är ju så mkt stress idag runt jul & Nyår så det är inte "fel" att bara få rå om de närmast sig, iaf för min del.

Vilket jag bara kan utgå ifrån.

För jag menar, varför ska man inte få välja vem eller vilka man vill spendera högtiderna med?

Dagen blir ju bara vad man gör den till eller hur =)

Så om vi är 30 eller bara 2 på julafton eller nyår eller födelsedag, varför ska just det vara fel?

Visst finns det de som inte har ngt val, de har ingen att fira högtider med, ja dessa kan man kanske kalla ensamma, men om man gör ett val, är man då ensam?


Vi har ju skapat oss en egen jul tradition, för alla gör vi ju olika!

Vi tex börjar morgonen med att åka till badhuset, där är det massor med familjer, vi träffar varje år samma familjer, vi har pratat om varför vi spenderar fm på badhuset. Svaren har varit nästan lika.

-Det tar pressen av barnen & föräldrarna. Barnen kan slappna av och få leka och vi vuxna kan koppla bort lite av den stress som har varit innan jul =)

Vi brukar vara där mellan 7-11, sedan åker vi hem och äter det kalla =) Ja ni vet, sillen,skinkan, rödbetssalladen, ägghalvorna mm. Det ända som vi gjort klart innan är ju att koka potatisen.

Sedan får barnen göra vad de vill, Tomten kanske kommer före Kalle Anka ngn har han kommit efter, men i år tror jag iaf att han inte behöver svänga förbi oss utan kan koncentrera sig på de yngre barnen ;)

Fast vem vet, det kanske kommer en Storviks Tomte i år igen =) Bara för att dela ut klapparna ..


                                  

Vid 2 så brukar vi ta det varma, ja spjäll, Jansson, omelett mm , för att sedan landa väldigt mätta & belåtna framför Kalle Anka.

Så jag vet faktiskt inte om vi kan kalla oss för ensamma??

Vi vill ju alla olika, vissa vill ha massor av människor runt sig, för de mår bäst då och det finns inga rätt eller fel, tycker iaf inte jag!


                                             

Senare på kvällen så brukar vi få främmande eller så åker vi bort och är främmande, bara är, bara umgås, barn & vuxna & hundar ! Det är så skönt, så ensamma, nej det tycker jag inte att vi har varit ... Men alla ser ju olika på saken.


För mig handlar ju julen om barnen, det är på ngtvis deras dag. För det handlar om paketen för dem, maten nja, det är väl mer vi vuxna som tycker att den ska vara så, och vad som ska finnas på just julbordet är ju oxå vi vuxna =)

För jag tror inte att det är många barn som bryr sig speciellt i vad som står på bordet utan utan mer focus på vad som ligger under granen, vi nog skulle kunna servera chiliconcarne,utan att de reagerat nämnvärt bara de får öppna sina klappar ;)

Men vad skulle en jul vara utan all den goda julmaten? Näe så ngn chili kommer det aldrig att landa på mitt julbord iaf ;)


Det jag däremot tror att alla barnen skulle reagera på är om det inte är ngn gran, för vart ska Tomten lägga klapparna om det inte finns en julgran??

Här hemma klär vi granen den 3je advent & det är barnen som sköter det , ja förutom belysningen, den får Mattias ta hand om ( muttras lika mkt varje år ).


Så jag vill nog sticka ut hakan och säga att vi inte är ensamma på julafton eller på ngn annan dag för den delen, kärleken gör oss inte ensamma, utan den gör oss starka & och styrkan sitter inte alltid i antalet =)




                       






Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards