Alla inlägg under april 2015

Av Jenny - 9 april 2015 12:45

Av Jenny - 8 april 2015 17:47

 

Av Jenny - 8 april 2015 07:02

Ja vad är den? Den frågan kan man ställa sig ofta, för hur man än vrider & vänder på saker och ting så kommer det alltid att finnas flera versioner av sanningen.

Så ibland så måste man bara inse att man aldrig kommer att ha rätt i andras ögon.

Men innebär det att man ska styras in på ngn annans väg? Nej , sanningen handlar ibland om självkänsla , mitt eller ditt rätt & fel.

                          

Att våga erkänna att man har fel, att våga säga förlåt är ju en bit av sanningen, att våga släppa taget.

Det är ju vi som människor och vårat sätt att överanalysera och vrida och vända på allt & inget som gör att sanningen oxå ändras med den analysen.

Vi tyder in saker som inte finns, vi läser mellan raderna där det inte finns ngt att läsa, men det är kanske det som gör oss männsklig. Men innebär det att vi alltid gör rätt? Nej det tror inte jag.

Sanning är ju ett ord som används i dagligligen, både inom vetenskap och filosofi. Frågan är både praktisk och teoretisk, men vad är sanningen? Ligger det I betraktarens öga? Min sanning? Din sanning? Ja en fråga som bör ställas i många anseenden!


Ibland så måste man bara komma everens om att inte vara överens, Agree to disagree.

Sanning är ju inte bara en logisk fråga...

                                                  

                           

-Jag vet sanningen, ja det är nog ett uttryck som vi alla har hört, men vems sanning? Finns det En sanning?

Googla ordet sanning så finns det mkt att läsa, googla det på engelska så finns det mer.

Så vad är det? Ett ord vi tycker om att använda för att det låter bra, för att det låter rättvist? Eller för att det finns? -En sanning i det vi säger?

Självklart så finns de det! Men det finns och kommer alltid att finnas ditt och mitt sätt att se på sanningen, erat & vårat, det är vad som gör oss männskliga.


WikipediaSanning, ses som betecknande en egenskap hos ett påstående, som kan sägas vara sant eller osant, det vill säga antingen sant eller inte sant det vill säga falskt.

Enligt klassisk sanningsteori såväl som vid så kallad sunt förnuft är ett sant påstående och dess negation varandra uteslutande motsatser.


Vart vi någe klokare?

                                                                     
Så..Finns det bara en sanning? Finns det bara ett rätt? Finns det bara ditt fel, eller finns det mitt fel?

Att våga berätta sanningen kräver en stark person, en person som vågar se sig själv och sina fel & brister, som verkligen vågar stå upp och säga- Jag ljög! Jag har ljugit, jag har gjort fel, jag har hittat på bara för att få mig själv att se större & bättre ut? 

Sanningen är som sagt delad, det är hur vi som personer ser på saker, hur vi uppfattar saker& ting och vad vi vill uppnå.


En lögn kommer att hinna ikapp dig, en liten vit lögn kommer att inte att hjälpa dig, en sanning, eller iaf ett suntförnuft kommer att ge dig mkt!


Så tänk på hur du ser just på din sanning, för det innebär inte att andra ser den på samma sätt!!



Av Jenny - 7 april 2015 08:15

Ja det kan man ju fråga sig.

Styr du ditt liv eller låter du andra styra åt dig?

Är du utifrånstyrd eller inifrånstyrd?

                                                  
              


Är du den personen som säger din mening eller är du mer att du låter andra bestämma åt dig?


- Det är alltid jag som städar och lagar mat för så har det alltid varit och det är vad andra förväntar sig.

- Jag måste utföra flera arbetsuppgifter på jobbet som egentligen inte är mina. För om inte jag gör dem, vem ska då?

- Andra i familjen får bestämma vad vi ska göra på semestern. Det blir lugnast så.

Är det här din ton , ditt tankesätt? Då är du troligen utifrånstyrd.


Eller låter det mer så här?

- Jag hjälper andra för att jag vill, inte för att jag känner att jag måste eller förväntar mig någonting tillbaka.

- Jag suger inte åt mig andras ansvar för att behaga eller för att jag tror att jag måste.

- Min egen lycka och välbefinnande är helt och hållet mitt eget ansvar.

Då är du mer inifrånstyrd.


Jag har varit utifrånstyrd i många år men insåg att det inte varesig gjorde mig eller andra lycklig i att jag alltid sa ja & amen. Så idag styr jag mina egna beslut och är inte rädd för att säga vad jag tycker & tänker...Ja jag är en sådan person som många kan tycka är jobbig, ingen ja sägare.

I en ny bekantskapskrets så skulle jag ju inte "trampa" på men efter ett tag så skulle jag nog säga till om jag tyckte ngt var fel, iaf säga emot.

Man kan inte alltid tycka lika!

Kan tyckas inte det bästa, nej det vet jag men jag har som så många andra blivit trampad på en gång för mycket vilket gör att taggarna lätt fälls ut och jag säger min mening vilket inte alltid faller i god jord.


Att stå på sig eller bara rentav bara vara obstinat är två vitt skilda ting tycker jag, men det kan lätt ses som densamma. Men man måste ibland kanske ta ett steg tillbaka för att se skillnaden.

Men hur fungerar vi människor överlag? Är vi bekväma? Det är så olika, många vill inte vara den som "ställer" sig upp och faktiskt säger Nej, utan många vill inte vara den som faktiskt säger ifrån i tex "skitsnack" av en annan person, vara den som säger- Jag kan inte hålla med dig då jag inte känner personen eller har hört dennes sida.

Många bara "simmar" med bara för att kanske ha ngt att prata om.

Jag påstår inte att jag inte har varit en sådan person, en sådan person som faktiskt har hakat på i en sådan konversation, men inte idag! Idag är jag en starkare person, jag säger vad jag vill framföra, kan kallas mognad, inte vet jag....

Vilka personer omger du dig med? De som bara håller med dig? Eldar på dig när du är arg, håller med dig om att andra gör fel och du har rätt? Eller omger du dig med människor som säger emot dig, diskuterara- vad & varför?

Talar om för dig att du inte är på rätt sida nu? Eller att du kanske bör ta ett steg tillbaka och fundera?


Jag är av den senare typen, jag omger mig gärna av personer som säger ifrån, sådana som ifrågasätter mig , säger till mig att andas när jag är arg. Oavsett om det gör mig mer frustrerad just då, men det gör mig sedan otroligt tacksam då jag inser att jag i mitt tex arga tillstånd vart ifrågasatt och kanske to.m hindrades ifrån att göra ngt som jag sedan kommer att ångra!


Så styr du ditt liv eller låter du andra styra det åt dig? Ja det är en ganska stor fråga, den kan diskuteras i oändlighet!

Men ett litet tipps, fatta dina egna beslut! Låt ingen göra det åt dig! Döm inte de du inte känner efter vad ngn annan säger! Vill du bli dömd av ngn du inte känner, ngn som bara har hört?? Nej det vill du inte!

Man kan säga att man inte bryr sig men med handen på hjärtat visst gör vi det! Att få höra att ngn dömer dig fast de inte känner dig, att denne inte ser dig som en person utan som ett objekt.

Se rätt & fel , hör rätt & fel, tala tätt & fel!


Styr ditt liv & styr det med stolthet, låt dig inte styras.

Ja det kan höras hårt & kantigt, men är det inte så livet ibland är?
Vi kan inte alltid göra vad andra vill att vi ska göra, styras. Vi måste ibland ta klivet ut, ta det där obekväma steget och styra.


Har läst någnstans att man kan dela in människorna i tre huvudtyper: behovsstyrda, utifrån styrda och inifrån styrda.



Vilken är du?

Behovsstryrd:
De behovsstyrda är människor som styrs av sina grundläggande fysiska behov.

Utifrånstyrda:

De utifrån styrda är människor vilkas liv bestäms av omvärlden.

Inifrånstyrd:
De människor vilkas liv bestäms av deras eget inre, har som främsta kännetecken att de vill förverkliga sig själva.




Av Jenny - 6 april 2015 09:20

Ja det är ngt som jag alltid har tyckt om att göra, men på senaste åren så har det inte blivit så mkt av just den varan.

Men nu har gnistan börjat att pyra så nu har jag beställt hem lite böcker ifrån en boksida som jag vart rekomenderad, Bokus.

Jag beställer ju inte böcker så ofta men de gånger jag har gjort det så har det varit ifrån CDON, men den här sidan ska vara mkt bättre, mer bokinriktad om man kan säga så.


Efter mitt blogg inlägg om 50 shades of Grey så vart jag rekomenderad att läsa några böcker som ska vara ngt liknande, de heter Sirenen, Änglen, Prinsen & Härskarinnan av Tiffany Reisz. Dessa ska jag få låna , men som sagt några böcker beställde jag =)


Jag läste mkt när jag gick i högstadiet, det var inte några "tyngre" böcker utan mer åt det romantiska hållet, Harlequin, tantsnusk säger många ;)

Men själv klart var det ju andra böcker med men det har aldrig varit några större böcker utan mer lättlästa.

Grottbjörnenes Folk , Hästarnas Dal, Mammut jägarna, Stäpp vandringen , Den 9e grottan & De målade grottornas land av Jean M Auel läste jag när jag gick i gymnasiet, problemet jag har ( om man nu kan kalla det ett problem) är ju att när jag väl börjar att läsa en bok så har jag svårt att släppa den...

                                                  
       


Men nu så ska jag försöka att börja läsa igen , jag tycker det är rogivande, lyssnad på ljudböcker i sommras vilket var kanon när man satt på stranden och väntade på att barnen skulle vilja åka hem, man kunde hålla ett vakande öga fast man "läste" en bok, men jag föredrar faktiskt att själv läsa & bläddra i en bok.


Böckerna jag beställde är ifrån en av mina favorit författare, Nora Roberts. Det vart 3 böcker ifrån denne författare:

Värdshuset, Nyårskyssen & Värdshuset, det är en triologi.

                                                  
       

Det roliga med det här med läsandet är att min stora syster oxå tycker om att läsa vilket jag inte hade en aning om, men man lär sig ngt nytt varje dag =)

Fick även veta att hon nu har tagit upp bloggandet och jag måste säga att hon är duktig på att skriva så det är en blogg jag i min tur kan rekomendera ( ja jag har frågat om det är ok att lägga upp den som länk)


http://itismadeby.bloggplatsen.se/


Hon har även i sin tur rekomenderat mig böcker att läsa som hon tycker är bra och tror att även jag kan gilla.


Jag beställde även böcker till barnen, Melody fick en ny Nelly Rapp & Anton fick boken om Zlatan som han velat ha ett tag.

Böcker som Da Vinci koden & Sagan om Ringen triologin är sådana böcker som jag har svårt att ta mig igenom men det är nog för att jag inte orkar koncentrera mig riktigt utan behöver mer "lätt" lästa böcker ja och gärna romantik ;)

Böcker finns det ju i miljontaös och det skrivs ju nya varje dag, eller nja kanske inte skrivs men ges ut iaf.


Så nu kommer tv´n att få vila & böckerna får växa i antal.








Av Jenny - 5 april 2015 08:25


Ja ni vet när det fastnar en låt i huvudet och den vägrar att flytta på sig...

Jag har nu haft en & samma låt i huvudet i 3 veckor och den vägrar att flytta på sig...Oftast så brukar den försvinna efter ngn dag med inte denna gången *suck*


Det är inte en av de mer populära låtarna som går på radion idag, utan det är en av de äldre låtarna, tror den är ifrån -09

Men fast är den!!!

Men vilken låt undrar ni nog nu..Jo det är Petter´s - Så klart

Inte en låt som jag brukar lyssna på så hur den har lyckats haka sig fast det kan man ju fråga sig..Men men här är den och den har då ingen tanke på att flytta...




Sen så ju mer man försöker att få den ur huvudet desto hårdare verkar den sitta....

Irriterande som sagt....

Man försöker att hitta ngn annan låt som kan flytta in men det vill sig inte, en envisare hyresgäst får man nog leta efter, fast man ska nog inte kalla den för hyresgäst ..Den betalar ju ingen hyra...


Mattias kunde inte riktigt sätta fingret på vilken låt jag menade när jag muttrade över att den fastnat, så jag plockade upp den på Youtube för att visa den.

Hittade även en helt annan artist som även hon gjort sin tolkning på låten =)



Men jag tror nog att Petters orginal är en aningen bättre =)

Fast den är ju mkt mjukare med Lillbabs, så kanske det beror på vilket humör man är på....För den är ju inte dålig med Babs!


Faste en låt med Petter som jag inte gillar är ju Microfånkåt, fast när September gör den så vart den mkt bättre.

Hur många gånger har inte den poppats i bilen & både Melody & jag har gastat med *s* Det låter inte vackert men det låter kan man ju säga.


-Sjunger helldre än bra eller hur är det man säger??







Av Jenny - 4 april 2015 12:45

Nu är det valt, inte ett lätt sådant när det finns så mkt gott att välja på!


Så ikväll blir det :


Teriyakimarinerad lax med grönsaker & nudlar:


ca 500g laxfilé utan skin

ca 1dl Teriyakimarinad

1 msk riven färsk ingerfära eller 1 tsk malen ingerfära

ca 200g äggnudlar

3-4 salladslökar eller 3 dl strimlad purjolök

1 fänkålshuvud i strimlor

1 röd paprika tärnad

1 msk olivolja eller rapsolja

1 tsk salt, peppar

1 dl Dill


Tillbehör:

1 påse teriyakisås


1. Skär laxen i 2-3cm stora bitar. Lägg bitarna i en skål, häll över marinaden blandad med ingerfäran och vänd försiktigt laxen i marinaden.

Låt stå i  5-10min.

2. Koka nudlarna enl beskrivning. Förbered grönsakerna, ta bort den grova rotstocken på fänkålen.

3.Hetta upp oljan i en panna. Lägg lök, fänkål & paprika. Woka i ett par minuter tills grönsakerna blir mjuka, blanda sedan ner nudlarna.

4. Lägg på laxen, täck med lock och låt laxen bli färdigkokt på svag värme. Droppa över lime eller citron saft.

5. Blanda wokpåsen enligt beskrivning på påsen, häll såsen över rätten i pannan eller servera bredvid.


     

Av Jenny - 4 april 2015 07:22


Ja det är ju den tiden på året igen då det är dags att pynta med fjädrar och måla ägg.

Barnen ska se ut som små påskgummor och vi kvinnor över 20 sätter oss på kvasten och flyger vidare till blåkulla.


 

Här hemma är ju inte påsken ngt vi firar i den bemärkelsen, visst sätts det upp lite fjädrar och ngn enstaka kyckling men mkt mer än så blir det inte. Melody har inte varit en påskgumma på de senaste 2 åren då hon tycker att det är löjligt att man ska gå runt och "tigga" godis igen för det ska man ju bara göra på Halloween.


Jag tycker att det är lite tråkigt att det ska vara samma mat på påskbordet som det är på julbordet vilket vi inte gör. Jul maten äts bara en gång per år här och det är som sagt vid jul.


Så då kan man ju undra vad vi äter till påsk? Ja för ngt gott borde det ju bli? Eller..

Jadå igår så tog vi fram grillen och självklart så skulle det börja regna, men vi har en stor altan på baksidan vilket gör att vi kan ställa grillen under tak.


Vi grillade kött & kyckling och till det vart det sallad, potatis klyftor & självklart hemma gjord beasås =)

       


Mattias har blivit en hejjare på att göra sin egen beasås, och den är bra mkt godare än den köpta! Fast så är det väl med all hemma gjord mat, jag tycker iaf att det är godare än den köpta.

Kanske ngt nyttigare med =)


Till efterätt så vart det jordgubbar med mjölk eller grädde, ja Mattias vill ha grädde & Melody mjölk och jag äter dem al´a naturell ..

 


Sen hände det väl inte allt för mkt här hemma, vi var iväg på en roadtrip till Uppsala och där spenderades det några timmar i gott sällskap. Sedan var det ju bara att fixa maten när vi väl landade hemma.


Jag han med att städa bilen innan vi åkte för det var absolut ngt som behövdes!! Hua vad med grus och lera och ludd ifrån hundarnas plädar det var..Så damsugaren fick jobba och så drog jag en trasa över inredningen så nu är den riktigt fräsch på innsidan.

Även en ny doftgran placerades ut =)

Nu behöver man ju inte skämmas när man åker ... Dock så behöver utsidan av bilen få sig en dusch då det knappt syns vad det är för färg, men det får dock bli vid ett annat tillfälle....

                                                  
             


Idag är det ju påskafton och Mattias jobbar så Melody och jag har hela dagen att hitta på vad vi ska äta för det är ju lördag & det innebär ett nytt recept..


Nu upp på kvasten & iväg.........

                                                






Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards