Alla inlägg under april 2015

Av Jenny - 3 april 2015 07:50

Ja det är många gånger man ser hundar som ligger lösa i bilen utan galler eller bur, de ligger to.m i bakrutan ...

Jag blir så frustrerad när jag ser sådant, för vad händer med hunden om eller när du krockar??

Nej du kanske inte planerar att krocka men det är ju fler billister i trfiken, andra trafikanter, vilda djur, vad som hellst kan ju hända!! Nej ingen planerar en olycka, men vi alla vet att olyckor händer!

Så även om du inte planerar att tvärnita eller krocka eller väja, så kan du inte styra över omvärlden!

Du själv har ju bilbälte så varför ska inte din hund åka säkert i bilen??

                                            

De flesta försäkrings bolag har rekomendationer för hund i bil och vad just deras försäkring täcker vid en olycka.

Men jag kan garantera dig att de inte täcker ett bortkastat liv! För det är med stor sannorlighet som händer dig eller din hund om du inte tänker efter före!

Det finns ju jätte många olika slags bilburar, några är to.m krocktestad andra inte. Man kan ha galler & grindar även bilsele till sin hund.

        

     

När du använder grindar tänk då på att du även måste ha ett galler framåt! Och då menar jag inte ett "kompostgaller"!! Utan ett riktigt lastgaller eller liknande, för ett kompost galler står inte emot tyngden av din hund/ hundar vid en olycka!

Många avänder sig idag av den sk utställningsburen. Den är billig och du går enligt lag, men den är absolut inte säker!! Då den är ihopfällbar så kan du ju bara tänka dig hur den ser ut vid ett krock tillfälle! Den kommer att likna ett piggsvin och då menar inte jag att alla piggarna kommer att peka utåt!

        Dessa burar finns i olika storlekar & utföranden.


Det finns även plastburar & tygburar , tänk på att om du använder dessa så måste du fastspänd ordentligt i sätet eller i bagageutrymmet!

   


Det här kan du läsa på SKK hemsida ang hund i bil.


SKK- Svenska KennelKlubben

Enligt svensk lag är hund att räkna som last – och det är lagstadgat hur säkring av last ska ske. Men kan man jämföra en hund med ett kylskåp? Svenska Kennelklubbens Centralstyrelse gav kommittén Hunden i samhället i uppdrag att uppmärksamma hur man transporterar hund i bil så att hunden inte utsätts för onödiga faror. Längst ned på den här sidan kan du läsa våra rekommendationer.

SKK´s Rekommendationer.

Hundbur:Använd en bra och säker hundbur som är avsedd för bil. Det finns många på marknaden och du kan till och med specialbeställa buren så den passar just din bil. Utställningsburar och transportburar i plast erbjuder inte alls samma säkerhet som burar avsedda för biltransport. Tänk på att säkra buren med spännband så att den sitter fast i bilen och inte riskerar att kastas framåt vid en eventuell krock.

Bälte:Det finns flera olika säkerhetsbälten på marknaden med en sele som du kan fästa i bilens säkerhetsbälte. Välj ett robust, vadderat bälte som inte består av tunna band som vid en eventuell krock kan gå av eller skada din hund genom att skära in i huden.

Lastgaller:Ett lastgaller bör vara tillverkat av metall. Ett lastnät håller inte emot hunden vid en krock. Det är viktigt att säkra sätena framför genom att spänna fast bilbältena på båda sidor. Tänk på att ett lastgaller kan skydda dig men inte din hund. Vid en krock kan hunden falla ur bilen och hamna i trafiken. Ett lastgaller är inte ett lika säkert alternativ för din hund som en hundbur eller ett säkerhetsbälte.

Övrig last:Det är viktigt att du säkrar övrig last i bilen. Lösa föremål kan skada både dig och din hund vid en eventuell krock eller hastig inbromsning.


På jordbrukverkets hemsida kan du läsa detta:


Hunden i bil


Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.

Ditt fordon ska vara lämpligt för att transportera hunden. Om du transporterar hunden i en bur eller liknande ska denna vara utformad och placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation.

Detta gäller:

  • Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
  • Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.
  • Under transporten ska hunden rastas och få vatten minst var sjätte timme. Den ska få foder med högst 24 timmars intervall.
  • En tik som löper ska transporteras åtskild från hanhundar.
  • En dräktig tik får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen. Det finns undantag från dessa två regler för sällskapshundar som transporteras i personbil och kortare sträcka än 50 kilometer.
  • En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln bör vara helt läkt för att du ska få transportera den.

Undantag

Du får transportera ett sjukt eller skadat djur till veterinär om transporten är brådskande även om du inte uppfyller kraven. Men det får inte finnas någon risk för att djuret kan lida av transporten. Om du är tveksam till om det är lämpligt att transportera djuret är det bäst om du kontaktar en veterinär.


Så tänk på hur du transporterar din fyrbenta vän i bilen!!


                                                           


Av Jenny - 2 april 2015 07:23

Mmmm det är vad jag är idag...

Men varför sova när man kan vakna kl 05,00 och inte kunna somna om fast man är aptrött???

Näe det var bara till att smyga upp..*suck* Det är vid sådana här tillfällen som man önskar att man drack kaffe, för om jag har förstått det hela rätt så ska man piggna till då, och det skulle absolut behövas iaf just nu..

                                                 

Igår var det en lång dag iaf kändes det så , vi spenderade 5 timmar på badhuset, vilket jag bara kan upplysa om inte är speciellt kul som vuxen när man inte badar...

Men tjejerna hade jätte kul och det är ju det som räknas för varför skulle jag annars vara där =)

Idag är det Bio på schemat, Melody & Amanda ska se Home, den handlar om den lille utomjordingen Åh, som är på flykt från sitt eget folk, landar på jorden och blir vän med den äventyrliga Tip & hennes katt.

Melody har ju redan sett den en gång men ville så gärna se den igen så idag blir det omgång 2 =)

                                                  

 


Igår satt jag och försökte ändra utseende här på bloggen, så ifrån rosa så blev det blått, vart inte riktigt nöjd, men ska försöka gå igenom inställningarna så kanske jag hittar ngt som passar.

Jag är alldeles för lat & alldeles för o teknisk för att få upp bilder som en banner tex, men ska väl iaf försöka piffa upp den lite, ska se om inte Mattias kan hjälpa mig på den fronten.


Jag skulle behöva gå en kurs i både Photoshop & klipp & klister...Meeeeenn det får bli vid ett senare tillfälle, för jag och datorer, nja inte riktigt min grej.Finns ju faktiskt de som tycker om och kan sådana saker , så varför inte be dem om hjälp?? Så det är precis vad jag tänker göra *s*


 


Igår var det ju 1a April och jag lyckades ta mig igenom dagen utan att bli lurad =) Det är nog första gången på länge som jag undkom, men ngn ska ju vara den första eller hur!?!

Tjejerna försökte men deras fantasi var inte på topp så det var lite för självklart att de försökte, men de lyckas säkert nästa år!

                                                                        



Av Jenny - 1 april 2015 17:18

 

Av Jenny - 1 april 2015 08:23

Ja så får det bli idag lite gott & blandat...

Hellst av allt så skulle jag vilja dra ner rullgardinen och krypa ner under täcket igen för att få sova ngn timme till fast så kommer det inte att bli idag, nej för idag är det badhuset som gäller med tjejerna.

                                                  

                                                  

                           

Lilly har nämligen sovit över och ska vara här hela dagen.

Så då tar jag tjejerna med till badhuset senare i fm.

Ja för er som har barn , tjej som kille vet ju hur det tisslas & tasslas och hur lång tid det tar innan det somnas. Så var det här, det fnittrades och viskades fram till halv 1 i natt, sen så orkade de inte längre.

Men jag räknade ju inte med ngn sov morgon för det, nope kl 07,15 så hörde jag fnissande ifrån Antons rum =)

Ja tjejerna sov där inne då hela golvet i Melodys rum var upptaget av My Little Ponys & Pet Shops & Monster High prylar.

De hade byggt upp en hel stad och ville inte riva den då de skulle fortsätta leka som idag.

Ja jag ringde faktiskt & frågade Anton först om det var ok att lilla syser & Lilly lånade hans rum för övernattning och det var helt ok. Frågade även om han ville följa med till badhuset men kan väl säga att jag nästan vart dumförklarad över telefonen, han, badhuset med 2 små tjejer & sin mamma, nähä du mammsen det kan du glömma =)

                                                   Nyvakna tjejer som tittar på Tv i Antons säng


Vi passade även på att inviga vårat nyaste tillskott i familjen, en popcorn maskin.

Anton & Mattias har önskat sig en sådan i evigheter så nu gjorde jag slag i saken och köpte en åt dem. Inte ett dumt köp kan jag ju bara tillägga =)

                                                  

 

Igår så hjälpte jag även Malin & Bengan igen med lite "one on one" träning med deras pinchrar , lite bords träning & hantering , de har både Dp´s & Pincher. Jag har även hjälpt dem med lite klo klippning.

Igår hade de med sig en liten påse med gott & blandat som tack för hjälpen. 

                                                  

      Detta var vad jag fick , Mmm nomnom =)


Nu står det 2 tjejer och studsar och frågar om det inte är dags att åka snart, önskar att man hade den energin....

Så ha en trevlig 1a april därute och luras inte allt för mkt..

För här har tjejerna lovat att de ska lura mig och jag kommer med stor sannorlighet att gå på det =)





                                                  

                                                  

                     



Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards