Alla inlägg den 12 maj 2015

Av Jenny - 12 maj 2015 10:51

Nu har jag fått en tid för undersöking under narkos i Uppsala, del 1 av 2 kan man kanske kalla det.

Jag tycker ändå att det går fort, det är ju bara lite över en vecka sedan som jag fick alla svaren efter röntken och prover i Gävle.

Detta innebär en heldag i Uppsala för mig & mannen i morgon.

Vid sådana här tillfällen så är jag så oerhört tacksam över att ha så nära vänner som jag har!


Det är dock en aningen komiskt hur snabbt jag fick tiden, man kan ju tro att det kom lv, jo in men inte hemn kallelse på posten men det gjorde det inte, utan i går morse vid 9 så ringer det en jätte trevlig sköterska i från gyn och talar om att de har fått alla mina papper och bilder ifrån Gävle och att de ska ta upp mig vid ronden på Onsdag, så hon hade ingen tid åt mig just nu.. Helt ok svarade jag, bra at veta att det iaf är på G.

Vid 14  tiden så ringer ytterligare en trevlig sköterska och frågar om jag kan vara på plats på onsdag kl 07,30 ..

Vad svarar man , ja inte nej iaf =)

                                                  

         

Så nu var det bara till att planera, jag insåg ju snabbt att jag inte kan köra själv, jo in men inte hem, vilket innebär att jag behöver skjuts iaf hem. 

Mattias brukar alltid vara ledig på onsdagar men självklart så är han inte den denna onsdag då det är en röd dag på torsdag så det innebär att hans schema läggs om och han jobbar på Onsdag ist för Torsdag.

Jag funderade ett tag på om jag skulle åka hem till pappa & Anna-Lena då de bor i Örsundsbro, dagen innan och sedan att pappa skjutsar & hämtar mig till sjukhuset för att sedan åka hem på torsdag när jag piggnat till, men jag vill hem, ja till min egen säng och familjen, för de klarar sig ju inte utan mig tills på torsdag ;)

Och pappa som inte tycker om sjukhus kan ju få slippa, även om jag vet att han hade ställt upp!

Men hemtam som jag är så löste vi det ändå..


Men han fick ledigt så det löste sig då sjuktransport innebar buss för min del vilket inte kändes så kul då jag kommer i håg hur jag mådde förra gången jag låg under narkos.


Nu var det bara hundar och barnen kvar, men det var ju det minsta problemet =)

Underbara Liselott ser till att barnen kommer i väg till skolan i tid och att de fått i sig sin frukost, för Mattias och jag åker ju redan kl 05,30.

Sedan efter skolan så får Melody följa med en kompis hem , underbara föräldrar!

Ringde & frågade om A hade fritids på onsdag, och talade om varför jag undrade, vilket hon inte hade och frågade då om det var ok att M följde med de hem och vi hämtade henne så fort vi kom hem ifrån Uppsala, och det är ju en av Melodys bästisar så det var absolut inga problem, vara bara att hojta till om det var ngt annat.

Tilläggas kan ju att A idag följer me doss hem direkt efter skolan =)


Tack Liselotte för att du paddlar dig upp så tidig för att hjälpa oss! Så att tiderna passas, för alla vet ju hur hmm lätt det är att passa tider när man är 8 & 14 år...


Anton slutar ju 15,30 så vi är nog hemma samtidigt , och han är ju såpass stor att han klarar sig ;) Även om jag ibland vill se han som liten...


Hundarna kan man ju då undra över...Det är fixat, vi funderade först på om de skulle få följa med men näe, de får vara hemma och mysa i sängen, de får sin egen privata hundrastare ;)  Carina avbryter sin sömn efter att ha jobbat natt för att rasta dem & hålla dem sällskap en stund =)

Vi är Så otroligt tacksamma!!!

Vänner som dessa är svåra att hitta, och jag hoppas verkligen att de vet hur tacksam jag är, då det är vid sådana här tillfällen det faktiskt svider att man inte har familjen närmare.


Som jag brukar säga det löser sig =)


                                         

Mat

Av Jenny - 12 maj 2015 07:15

Vad är ett sunt förhållande till mat?

Idag finns det ju så många olika metoder till att hålla sin vikt eller att gå ner i vikt.

Du kan sluta äta potatis, pasta, ris. Du kan dricka shakes alla måltiderna i 3veckor...Medmer

Men vad är egentligen sunt?


                                            


En självklarthet iaf för mig är ju att McD och Pizza & Kebab, ja snabbmats menyer inte är nyttigt. Men är potatis & ris verkligen onyttigt?

Och självklart ska man ngn gång ibland kunna unna sig, men det innebär inte flera gånger i veckan,

Utan en, eller bara en gång i månaden...

Jag kan det där med protein och fetter, rätt fetter, och vad man ska hålla koll på ...men..

Jag kan tycka att man ska kunna äta vad som hellst i husmannskost menyn men att man gör det med måtta.

Att äta mindre portioner...

Ta en mindre tallrik, men att ta bort ngt helt för att sedan ösa på tex grädde och annat fett är ngt som inte riktigt går ihop för mig, speciellt inte för min mage som inte skulle klara av det, och med handen på hjärtat så skulle jag nog bli en aningen grinig om jag inte fick en kokt potatis till fisken tex ;)

Men vi alla fungerar som sagt olika =)

Nu vet jag att dessa metoder fungerar för vissa men dock inte för alla, men jag kan tycka att det idag går lite överstyr  det här med banta och träna.

Vi ska självklart vara hälsosamma, men idag har det gått en aningen överstyr, tycker iaf jag.

                                                  


              


Självklart ska man må bra & vara hälsosam men vart går gränsen?

Varför är det så "fel" att vara rund, ja då menar jag runt och inte fet,ja jag erkänner att jag är fet! Det säger jag absolut inget annat om, jag vet att jag borde gå ner i vikt för hälsans skull. Men ibland är det inte att "bara" göra det.

Motivation är en stor faktor, och den har en stor förmåga att inte finnas till, och jag ska vara ärlig och säga att den inte hittar hit när jag ser andras blickar eller ser hur andra äter & tränar, det gör att jag tappar lusten & sugen att äns ta tag i mitt problem.


Jag te.x går inte in på ett gym då det känns så fel, för de som redan finns där är till 98% redan smala & vältränade, så för mig känns det inte ok. Jag vel tänk kan tyckas men så är det och jag kan nog tänka mig att det är flera som tänker så.


För hur kommer det sig att man på 50-60-70 talet kunde äta potatis utan att se ut som vi gör idag?

Ris äts det i mängder i andra länder, men ingen övervikt.

Varför var det så att socker var en lyx vara? Vart ligger egentligen problemet på all övervikt som det skrivs om idag?

Jag sticker ut hakan och säger att det är all köpmat, det färdigköpta du köper i din matbutik, fastfood, vi lagar inte maten idag som vi gjorde förr.

Allt socker och alla andra ämnen som står på förpackningarna som vi inte har en aning om vad de betyder!


Plus att vi inte rör oss lika mkt i mångt och mkt som vi gjorde förr, Tv´n, datorn är stora bovar i det långa loppet.

Så ist för att ta bort mat så minska och rör på sig.. Visst ibland krävs det mer hjälp och ibland så har kroppen bara sagt STOPP! Ja det gör att det inte alla gånger är lätt att tappa den där vikten som är så lätt att lägga på sig.


Men tänk så här nästa gång du möter en som är överviktig, kanske är denne sjuk, eller äter medicin så att vikten sitter kvar oavsett hu mkt den tränar eller äter rätt ist för att titta nedvärderande och tänka sluta ät så mkt godis och dricka!

För alla "stora" gör faktiskt inte det! Det är många som jobbar hårt för att tappa sina kg, men man kommer till en gräns där det nästan känns som att man  Bantar sig Tjock...

                                                  


                                                  

      


Äta mindre, äta rätt & självklart motionera!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards