Alla inlägg den 14 maj 2015

Av Jenny - 14 maj 2015 08:45

Ja att tyda en text kan vara svårt.

Nu menar jag inte dyslexi eller analfabeter för det är en annan svårighet, men visst är en text svårare för dessa personer än kanske för oss utan lässvårigheter.

Men det kan vara krångligt nog förr oss att läsa och tyda en text,

för vi som personer tolkar ju en text olika! Vi tolkar in för mkt eller för lite eller så inget alls.


Det är svårt att vet ibland hur den som skriver texten vill att vi ska tyda den, men det är ju oxå det som gör att vi läser, böcker, bloggar , dikter, ja texter över lag.

Vi vill tyda in vårat eget liv i texter, läsa emellan raderna, men det innebär ju inte att förattaren skrivit om just mig.

Så visst är det svårt att läsa en tex, mer för vissa än andra.

Om jag skulle läsa in mig i alla texter jag läser för att sedan reagera så skulle det innebära att jag aldrig skulle kunna läsa en text igen.

För vi kan ju alla läsa in oss i det mesta.

                                                  
                    


Jag är nog mer av den typen som inte läser in ngt i en text som jag läser vilket kan göra att jag missar en del, det är nog därför jag inte läser tex dikter då jag inte ser det vackra i dem, eller förstår deras "ton"

För mig är det bara en tex...

Det kan vara en vacker text, en sorgsen tex, en glad tex, ja det ser jag, men jag ser inte "tonen" i själva dikten vilket för mig gör det till bara just det, en text.


                                                  
               





Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards