Alla inlägg den 17 maj 2015

Av Jenny - 17 maj 2015 16:11

Ja idag är det en sådan där dag där man inte vill vara ute och påta i trädgården, utan mer krypa upp i soffan med en bok och mugg med varm chocklad..

Men så vart det inte idag =)

Jag hade ju lovat tjejerna att vi skulle gå på kattutställning och det man har lovat får man ju hålla ( iaf till vis del)

  


Så klockan 10 så hämtade jag & Melody , Amanda och styrde bilen emot våran första och jag gissar sista kattutställning.

Jag är ju allergisk gentemot katter men jag skulle ju inte stoppa näsan i pälsarna och Arenan är ju så pass stor att det inte var några problem, jag hade ju dock garderat upp med allergitablett.

Men det var inte ngt som föll mig eller tjejerna i smaken direkt, efter 30 minuter så ville de åka hem, tack tänkte jag.

                                                  
      Lånad bild

Det är ju en sådan stor skillnad gentemot en hundutställning och jag tror att Melody hade det i åtanke och trodde nog att det skulle vara lite mer fart.

Tjejerna gick rad för rad och tittade på katterna som låg i sina fint pyntade burar.

För ägarna hade verkligen lagt ner tid på att pynta sina burar, det märktes även att kissarna var vana för i de flesta burarna så sovs det.

     Lånade bilder 


Ja man skulle nog behöva få en ordentlig genom gång för att förstå hur det går till, men det lilla jag förstod var iaf att katterna bedömdes en & en i sin ras på ett vanligt bord framför en domare.

Domaren kände och klämde och sedan fick de kritik lappar och där stod det om katten gått vidare.

Det satt ca 7-10 personer framför varje domar bord och tittade på och jag räknade inte men tror att det var ca 7 domare.

Så man akn säga att det var 7 stationer där var domare dömde "sina" raser.


Men det var ju ngt nytt iaf och tjejerna var nöjda eller iaf de hade sett hur det var på en katt utställning =)


Av Jenny - 17 maj 2015 09:45

Vad är det?

Tänk att det finns så många människor som inte vet vad det är, de kan inte ge respekt men de begär att andra ska ge det till dem.


Så här förklaras det på Wikipedia:



Respekt betecknar i vardagligt tal aktning eller vördnad för en person.Mer konkret innebär detta att man värdesätter en persons egenskaper. Respekt kan även kännas och visas för abstrakta ting, som en nation eller religion.

En rad filosofer har gjort olika försök att utreda begreppet. En av flera frågor som har diskuterats är vilka olika former av respekt som finns. 

Joel Feinberg skrev 1975 en artikel där han identifierade tre former av respekt. Den första formen, Respekt, beskriver han som en känsla av rädsla. Det kan exempelvis röra sig om den typ respekt en sjöfarare bör ha för havet, eller en nattvandrare har för gatugäng. Den andra formen, Observantia, är den moraliska formen av respekt. Den innebär att objektet för ens respekt genom sin blotta existens ställer rättmätiga krav på hur man behandlar det. Feinberg menar att denna form av respekt historiskt kom senare än den första formen, först visad för ofarliga men goda människor och senare för alla människor.

Det är observantia som hänsyftas då man talar om lika respekt för alla. Den tredje formen av respekt, Reverentia betecknar den speciella känsla av vördnad man har när man står inför någonting extraordinärt eller sublimt. Det är en känsla som gör en ödmjuk och upphöjer den som känner den. Feinberg menar att det är denna sista form av respekt Immanuel Kant talar om när han diskuterar den känsla som väcks inom människor när de konfronteras med den moraliska lagen och människor som lever enligt den.


Men vad är respekt för dig?

Vad är respekt för mig?

Ja vi alla ser ju olika på det ordet, men för mig innebär det att behandla andra som jag själv vill bli behandlad.

Så om du respekterar mig när jag säger Nej, så kommer jag att respektera dig när du säger Nej!


                                                  

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards