Alla inlägg den 29 juni 2015

Av Jenny - 29 juni 2015 22:30

Hund i varm bil

Lämna aldrig din hund i en varm bil – den blir snabbt en dödsfälla! Varje sommar påminner Svenska Kennelklubben om hur farlig värmen kan vara för hunden. Hjälp oss att sprida budskapet till fler genom att ladda ned vår kampanjaffisch. Dela ut den, eller sätt upp den där den kan göra skillnad!

Varje år ser vi flämtande hundar i heta bilar utanför mataffärer och byggvaruhus, på parkeringsplatser vid badstränder, parker, butiker och caféer. Och varje år är det hundar som inte klarar av påfrestningen utan dör av värmen.

Varmt även om det är molnigt ute!

Hundar svettas inte som vi människor och blir lätt överhettade. Även om det är tidigt på dagen, molnigt ute och temperaturen aldrig stiger över 25 grader kan det snabbt bli mycket varmt i bilen. Sommaren 2014 genomförde Svenska Kennelklubben en egen undersökning för att ta reda på hur varmt det blir i en bil som lämnas på en parkeringsplats i solen:

För att hunden ska må bra på resan – checklista

  • Vid långa bilresor, kör tidigt på morgonen, eftermiddagen eller kvällen, när solen inte står som högst.
  • Se till att hunden har tillgång till kallt, färskt vatten.
  • Stanna ofta och rasta hunden, gärna vid en sjö så att hunden kan svalka sig.
  • Om du måste lämna hunden i bilen en kort stund, tänk på att solen förflyttar sig snabbt. Bilen som nyss stod i skugga kan plötsligt stå mitt i solen.
  • Om du har en kombi – installera grindar eller en bur så att du kan öppna bakluckan och låta hunden få frisk luft när du stannar till
  • Packa inte bilen så full att lufttillförseln stryps bak till hunden.
  • Bind aldrig hunden i bilens stötfångare, dragkrok eller liknande – om du plötsligt måste flytta bilen eller åka vidare kan det sluta mycket olyckligt!


Mår hunden bäst hemma?


                                       


  

För att hunden ska må bra på resan – checklista

  • Vid långa bilresor, kör tidigt på morgonen, eftermiddagen eller kvällen, när solen inte står som högst.
  • Se till att hunden har tillgång till kallt, färskt vatten.
  • Stanna ofta och rasta hunden, gärna vid en sjö så att hunden kan svalka sig.
  • Om du måste lämna hunden i bilen en kort stund, tänk på att solen förflyttar sig snabbt. Bilen som nyss stod i skugga kan plötsligt stå mitt i solen.
  • Om du har en kombi – installera grindar eller en bur så att du kan öppna bakluckan och låta hunden få frisk luft när du stannar till
  • Packa inte bilen så full att lufttillförseln stryps bak till hunden.
  • Bind aldrig hunden i bilens stötfångare, dragkrok eller liknande – om du plötsligt måste flytta bilen eller åka vidare kan det sluta mycket olyckligt!

Mår hunden bäst hemma?

Fundera över om hunden har det bättre hos en vän eller släkting, eller kanske på hundpensionat. Alla resor går ju inte till platser där hundar är lika välkomna. Om hunden är hemma och har det bra slipper du oroa dig för värmeslag, långa bilresor, lämpliga rastplatser och annat!

        


Källhänvisning // Svenska Kennelklubben

Av Jenny - 29 juni 2015 18:23

Går det bra, men det är ju inte ofta men så ibland händer det =)


Jag brukar skoja och säga att jag är född med en rostig spik i munnen ist för en guldsked, men jag tror nog ändå att jag har ngt mitt emellan spiken och skeden.


Ibland så tycker man att allt går emot en , men gör det i själva verket de, eller är det bara en känsla vi får när vi inte kan styra händelsen i sig?

Kan det även vara så att vi ibland sätter oss i situationerdär vi någon stanns vet att utgången inte kommer att bli som vi vill ,men vi testar och hoppas att utgången ska gå våran väg..


Jag måste nog säga ändå att jag har haft tur i mitt liv.

Kärlek, barn , vänner och en bra ekonomi och i stora drag en bra hälsa.

Jobben har varit många då jag har tagit många vikariat och sommar jobb men det finns även en del fasta jobb där jag har haft turen att trivas och har utvecklats.


Jag har haft tur i kärlek vilket ibland inte är det lättaste, det är inte alla som träffar just den som de ska spendera sitt liv med.

Jag och Mattias är nu inne på vårat 9:e år som gifta och jag måste säga att jag är lika kär i dag som i början på vårat förhållande kanske mer beroende av han, men visst det var både upp & ner i början.

                                                  

              

Jag har 2 barn som jag älskar över allt annat, jag skulle gå igenom eld och vatten för dem, och jag vet att mina känslor för dem är besvarad.


Men hur är det nu? Ska man nöja sig med det här?

För mig Ja! Jag är lycklig och nöjd med mitt liv, jag har valt den väg jag vill gå och fortsätter mitt liv på den, men är det i våran natur att vilja ha mer, bättre?

Ja för många så är det nog så, att alltid vilja sträva högre, att aldrig nöja sig med det liv och den platå de står på idag.

Är det verkligen så vi människor fungerar? Att aldrig vara nöjd?


Är det tex bara pengar som kan få oss att må riktigt bra? Är det bara pengar som gör oss lycklig?

Vi har inget överskott med pengar men vi klarar oss på det vi har , behöver vi då mer? Nej egentligen inte men inte säger man nej när det är tex dags för ett lönesamtal eller en liten vinst på lotto.

Men lever jag mitt liv för bara pengar? Nej inte jag.

                                                  

        


För visst finns det väl alltid de som har det värre, nu menar jag inte i andra länder utan innom Sveriges gränser, vi kanske skulle ta oss en funderare, nöja oss med det vi redan har.

Om vi gjorde just det så kanske vi skulle bli nöjdare med tillvaron.

Att kanske vara nöjd över det lilla om man nu ser det så =)

     

Av Jenny - 29 juni 2015 06:15

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards