Alla inlägg den 21 augusti 2015

Av Jenny - 21 augusti 2015 21:45

Nu har skolorna börjat och barnen har fått en mjukstart.

En kortare vecka och några korta dagar, iaf när det kommer till högstadiet =) Lågstadiet körde igång direkt men de har ju inte så långa dagar över lag.


                                                   

Det var så skönt att höra att det inte var mer än en ny lärare för sonen, det innebär för min del att min kontakt inte behöver ny förklaras , men det tyder oxå på en stabil grund, med utbildade lärare, och en skola som kanske är mer rädd om sina lärare då jag vet att det söks många nya tjänster på några av de andra skolorna här i Sandviken.

De går ju under kommunen men att det kanske skiljer sig i hur de bemöts av deras anvarige rektor?


För det känns som sagt tryggt som förälder, att veta att det krävs kompetens och utbildning när det rör våra barns lärande, för inte vill jag att en person som inte har rätt utbildning ska stå för lärdom i ett ämne de inte har kompetens i/om.


Men hur är det nu idag?

Visst är det väl så att man måste ha en gedigen lärar utbildning när det kommer till skolan?

Precis som det nu är förskolelärare som söks till våra förskolor och att vara barnskötare inte räcker till i dag.

Jag kan tycka att när det kommer till förskolan så innebär det inte för mig att du måste vara högutbildad utan att jag känner en trygghet när jag lämnar mitt barn hos just dig, jag säger nu inte att du inte ska ha en yrkesinriktad utbildning men du behöver inte vara kansked just förskolelärare för att vara duktig i ditt yrke.


Tex, "Sara 22år" nyutexaminerad förskolelärare, men det behöver ju inte vara bättre än "Mona 46" barnskötare sen 26 år tillbaka.

För idag ser man så många fall av just det här, att barnskötarna som ändå har jobbat inom barnomsorgen i ett X antal år får gå pga just att de inte har titeln Förskolelärare....


Att det krävs vid 6års( nollan) kan jag tycka, men innan dess, på förskolenivå så behövs det inte ( tycker jag) visst ska det finnas ngn sorts inriktad utb, men alla behöver ju inte ha en högskoleutbildning, för i just det här stadiet handlar det just om det, Barnomsorg.


Lämplighet kontra utbildning???  Iaf när det kommer i fråga om förskolan...


Men jag måste ändå poängtera att det är bra att läraryrket tas tillbaka som det högstatus yrke det en gång var, genom att inte anställa outbildade lärare för grundskolan!


                                                  
                     




Av Jenny - 21 augusti 2015 06:45

En ledig dag och en inbjudan till att blixt besöka Sveriges närmaste Stad.

Ngt jag inte kunde tacka nej till =)


Så igår blev det en snabb visit till hemstaden Enköping =)

Det var en blix visit men vi han ändå svänga in i staden och döm av min förvåning när China Town på Fjärdhundra vägen låg kvar,även lilla Interflora stod kvar, det är ju inte nyligen jag var på besök eller bodde i denna stad så jag vart så otroligt glad när jag såg att de " överlevt" utväxten som blivit.


Så nu planeras det en familje middag i Enköping =)


Självklart så vart man ju sugen på denna sortens mat och det blev till att besöka den "ny" öppnade kedjan ChopChop, ja då kan man ju undra varför vi inte besökte China Town?!? Jo det är så att ChopChop har en " Drive Thrue" så det gör att man kan äta i bilen..

Och även sitta inne..

Det känns ju en aningen nyttigare än McD & Max, jag tycker iaf att det är godare. Och de portioner man fick gjorde att man lätt kan dela den på 2 om man vill.

Det fanns olika menyval och storlekar på menyn, Lilla, medium & stora.

Jag tog en liten och det var så att inte äns jag orkade äta upp allt.

Känns lite olustigt att skriva men så var det, och det var inte dyrt heller...

                                                  
                 

Den finns ännu inte här "uppe" men jag hoppas att planer finns, vi har ju de ska " Matvagnarna" men där måste du ta med och även " kliva ur bilen" det tar tid, vilket det här inte gjorde så är du i ngn av trakterna där denna kedja finns så ta dig tiden att besöka för det var god mat, flera olika meyer och storlekar att välja på =)


Chopchop finns i : Arninge Centrum, Enköping, Eskilstuna, Haninge Port73, Uppsala, Västerås.

( Lite av ett reklam inslag blev det visst *s* )


Men jag måste nog säga att ett litet sug att flytta tbax vart det nog , fast det inte kommer att bli så, iaf inte föränns det att barnen flyttat hemifrån.

Men som sagt det kommer nog att bli fler tripper nu än innan till Sveriges närmaste Stad  =)





Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards