Alla inlägg den 17 september 2015

Av Jenny - 17 september 2015 13:08

Här kommer lite bilder på "pysslet" som Anette & Melody promt skulle göra..

Gissa vilken som jag gjorde, för nog skulle de ha mig till att " klippa & klistra"


  Pompom bollar.   Larven Harry & Näsan Nooose =)   Igelkotten Bernt

Av Jenny - 17 september 2015 09:34

Ja protein är ju ngt som det diskuteras om mkt, både för oss människor men även mkt när det kommer till hundmat.

Många säger att de vill ha hög protein halt i fodret av diverse olika skäl, men min fråga kan då komma att vara , men vart kommer proteinet ifrån?


Att det står 22/20 på en fodersäck säger inte varifrån själva proteinen kommer ifrån.

För det finns ju protein i hönsfötter, klor & gummidäck....

Så hur noga är man när det gäller att verkligen se efter vad säcken innehåller?

Många litar blint på märket man köper, men har de verkligen läst vad fodret verkligen innehåller???


Ja jag är lite av en fodernörd, men inte en av de som är låst på att bara köra kött.

Visst finns det saker jag absolut inte vill ha i mitt foder , men det innebär inte att jag bara kör på spanmålsfritt..


Alla hundar är olika precis som vi människor, så ta dig tiden att testa dig fram, läs och fråga dig -vad vill jag ge min hund och vad ska jag görda med min hund, är det bara mys på soffan och korta promenader eller ska vi träna hårt? Många går efter pris & tillgänglighet ( Ica, Coop) men där är det IBLAND så att -Du får vad du betalar...


Nu har jag ju 2st kräsenlortar här hemma och jag har testat min beskärda del av torrfoder, men för 3 år sedan hittade jag ett foder som föll Jumjum i smaken och det håller än idag vilket jag inte kommer att byta ifrån.

Visst innehåller det en del saker som jag tycker det skulle kunna vara utan men nu är det så att det fungerar så byte är inte ngt jag planerar.

Det jag kan säga är att man inte hittar detta foder i daglivaru handeln! Utan det ligger en tanke och mkt frågor kring detta val, ja jag skulle inte ge mina hundar ngt foder som det inte är mer kött än spannmål i !

Men som sagt det är jag... Vi alla gör och väljer olika..


Hur vet jag att det är ett bra foder kan man ju fråga sig?

Jag har några lätta "markeringar" att gå efter:


* Avföring

* Päls

* Klor / trampdynor

* Tänder & lukt ur munnen.


*Avföring - En hund ska vara fast i sin avföring, hörde en gång att man kan jämföra det med en välrllad ciggar, den ska gå att rulla mellan fingrarna..

* Päls - Den ska vara glansig och inte avsöndra en massa mjäll, även så ska hundens päls ha en "djupare" färg. En röd hund ska tex vara röd, inte gul, en svart hund ska vara svart inte mattsvart osv.

Visst har det även mkt med genetik att göra men mkt har oxå med vad du som ägare ger din hund i foderväg.

* Klorna ska vara hårda, inte smulas sönder eller "frasa sig", och trampdynorna ska inte spricka eller lossna...

* Tänderna ska vara utan tandsten, vissa hundar har en belägenhet att få tandsten i tidiga år och men ett ngt "sämre" foder gör att de lagrar på mer än vad de kanske skulle ha gjort med ett foder med ett bättre innehåll.

Luktar en hund illa i munnen så innebär det inte alltid att det kommer ifrån munnen, det kan lika väl komma ifrån magen, vilket kan tyda på att det fodret du kör inte passar just den magen, nu säger jag inte att det Är så men det kan vara!


En fråga man ofta får är hur ofta ska en hund basjsa och hur mkt?!

Ja jag tycker att en hund inte ska bajsa mer än 3ggr om dagen, gärna mindre men det finns ju de hundar som ska klämma oavsett och då det bara kommer små "harkluttar".

Men om jag säger så här, en hund ska inte bajsa lika mkt eller mer än det du ger.

För bajsar din hund mkt och ofta så tar den inte upp det den behöver och det kan resultera i att den inte går upp i vikt vilket gör att du med stor sannorlighet ger mer och hunden blir kladdig i magen och bajsar stora lass.


-Är det alltid det som står först i ingredienslistan som det är mest utav? Nej det är det inte, det borde vara men det är inte alltid så, tyvärr.


-Det är inte mängden du ger utan innehållet som betyder ngt!

Nu säger inte jag att de dyrare fodrena är bäst men det är kanske av en anledning de kostar mer, det läggs kanske mer forskning på de fodrena än vad det gör på de billigare?

Ja det finns många sätt att vrida och vända på det här med hund & katt foder.

Men jag rekomenderar er iaf att läsa på eran foder påse, våga ta reda på vad det verkligen är i säcken...


Ingredienser: Precept
Kycklingköttmjöl (32%), råris (13 %), vitt ris (13 %), färskt kycklingkött (10 %), kycklingfett (7 % konserverat med blandade tokoferoler & rosmarin), havre (6 %), betmassa, fiskmjöl, lammköttmjöl, linfrö (0,8 %), fläskbuljong, mononatriumfosfat, kalciumkarbonat, lecitin (0,4 %), alger, salt, fiskolja, kaliumklorid, kolinklorid, morötter (0,05 %), taurin, pepparmynta (0,05 %), Yucca Schidigera extrakt, örtblandning (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär (0,05 %), maskros (0,05 %), L-karnitin, E-vitamin (som alfatokoferolacetat), glukosamin (0,03 %), metylsulfonylmetan (MSM), järnkelat från aminosyrahydrat, zinkkelat från aminosyrahydrat, kondroitinsulfat (0,02 %), mangankelat från aminosyrahydrat, C-vitamin (som askorbylmonofosfat), kopparkelat från aminosyrahydrat, kalciumaskorbat (0,006% C-vitaminkälla), förbehandlat B12-vitamin, förbehandlat A-vitamin (retinylacetat), niacin, förbehandlad natriumselenit, förbehandlat D3-vitamin (kolekalciferol), förbehandlat biotin, kalciumpantotenat, B1-vitamin (tiaminmononitrat), förbehandlat B2-vitamin (riboflavin), B6-vitamin (pyridoxinhydroklorid), kalciumjodat, folsyra, probiotika (Enterococcus faecium)

 

Detaljer

ProduktkategoriHundfoder
Råprotein (%)26
Råfett (%)16
Aska (%)11
Växtråd (%)3.6
Vitamin A (IE/kg)27,226
Vitamin D (IE/kg)2,139
Vitamin E (IE/kg)194.47

 

AXESS:Bearbetat animaliskt protein ( kyckling, Nöt och gris) ris, Majs, Fullkornsvete, Animaliskt fett, Betfiber, Linfrömjöl, Vetegroddar, Potatisprotein, Diamond V, Frukto-oligosackarider (FOS), Glukosamin, Mineraler, Spårelement och vitaminer.


Ingredienser: Doggy Orginal
Svenskt fullkornsvete, kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kycklingkött minst 10%), vegetabiliska biprodukter, fett, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst.

 

Råprotein:27,00 %
Råfett:15,00 %
Växttråd:2,00 %
Vatten:9,00 %
Aska:6,50 %
Kalcium:1,30 %
Fosfor:1,00 %
Vitamin A:12000,00 IE/kg
Vitamin D:1200,00 IE/kg
Vitamin E:120,00 mg/kg
Koppar:10,00 mg/kg
Selen:0,40 mg/kg
Järn:units.
Näringsvärde:units.
Energivärde:units.

 

 

Detaljer

ProduktkategoriHundfoder
Omsättningsbar Energi (kcal/kg)3346
Råprotein (%)21
Råfett (%)10
Vatten (%)10
Aska (%)6
Kalcium (%)1.1
Fosfor (%)0.9
Växtråd (%)2.5

 


Ingredienser: James Beloved
Lammköttmjöl, ärtstärkelse, potatis, tomat, lammfett, hela linfrön, lammspad, ärtor, ärtprotein, sockerbetsmassa, alfalfa, havstång, morot, cikoriamassa, omegaolja, kaliumklorid, persilja, nässlor, cikoriaextrakt, natriumklorid, kalsiumkarbonat, glukosamin, kondriotion, yuccaextrakt.

 

Detaljer

ProduktkategoriHundfoder
Råprotein (%)21
Råfett (%)10.5
Aska (%)9.5
Växtråd (%)4.8
Vitamin A (IE/kg)10000
Vitamin D (IE/kg)1500
Vitamin E (IE/kg)150
Koppar (mg/kg)15

 


Ingredienser: ToW
Bison, lammjöl, kycklingmjöl, äggprodukter, sötpotatis, ärtor, potatis, rapsolja, brynt bisonkött, brynt hjortkött, havsfiskmjöl, kolinklorid, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, extrakt från Yucca Shidigera

Detaljer

ProduktkategoriHundfoder
Omsättningsbar Energi (kcal/kg)3719
Råprotein (%)32
Råfett (%)18
Vatten (%)10
Aska (%)9.5
Kalcium (%)2.1
Fosfor (%)1.4
Växtråd (%)3
Vitamin A (IE/kg)11500
Vitamin D (IE/kg)800
Vitamin E (IE/kg)175
Koppar (mg/kg)7
Selen (mg/kg)0.4
Järn (mg/kg)60


Ingredienser: Carrier
Ris (25%), korn, torkat animaliskt protein från lamm (14%), majs, animaliskt och vegetabiliskt fett (sojaolja), potatisprotein, linfrömjöl, betfiber, blodmjöl, torkade äggprodukter, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS), glucosamin, rosmarin och mineralämnen.

Detaljer

ProduktkategoriHundfoder
Råprotein (%)24
Råfett (%)12
Vatten (%)9
Aska (%)6
Kalcium (%)1,2
Fosfor (%)0,9
Växtråd (%)2,5
Vitamin A (IE/kg)14000
Vitamin D (IE/kg)1400
Vitamin E (IE/kg)175
Koppar (mg/kg)10
Selen (mg/kg)0,35
Järn (mg/kg)

205

Av Jenny - 17 september 2015 05:15

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards