Alla inlägg under november 2015

Av Jenny - 19 november 2015 09:22

Ja det är ngt som jag har varit ett tag nu, det är ngt som jag inte har varit i mer än sammanhängande till graviditeter.

Men varför har jag varit sjukskriven nu ? Ja det undrar jag med, jag kan inte riktigt förklara vad som hände , men två månader efter op så trillade polletten ner, att jag undkom en sjukdom som faktiskt är väldigt allvarlig.

Att om jag inte gått på den kontrollen som vi kvinnor blir kallad till vart tredje år så hade detta inte upptäckts i tid..

Jag hade trampat på och det hade kanske spridit sig vidare, vem vet, men nu så är jag ju på rätt spår och jag är frisk.

Kontroller med 2 månaders mellanrum har det blivit ist för med 3 då jag har vätska i buken som de vill hålla under uppsikt, men utöver det och de vanliga komplikationerna man får så är jag ju på banan igen ...


Men varförsjukskriven, jo jag bröt i hop som sagt och det var bara att ringa till kvinnokliniken i Gävle och där fick jag en tid samma dag , pratade med en underbar sköterska som heter Camilla, jag träffade även henne några dagar efter operationen då jag funderade på hur länge jag skulle vara så svullen som jag då var ( såg ut att vara i 9e månaden) men det var normalt efter en sådan operation, jag blev ju fylld med en sorts gas under operationen och den kunde ligga kvar plus att tarmar och en del andra organ har ju flyttats på, så det var normalt.

Jag fick även träffa överläkaren Patric, han var otrolig, han talade om för mig precis, hur & varför jag mådde som jag gjorde. Han förklarade det så otroligt bra.


Camilla sa även hon att hon hade haft svårt att sätta mig i en av de "grupper" som oftast blir efter ett cancer besked.

- De som bearbetar på en gång....

- De som trampar på och klarar sig utan att bearbeta...

- Eller de som det tar några månader för...Ibland år


Hon tyckte att jag hade varit så glad när hon träffade mig första gången så hon kunde inte riktigt placera mig.

Hon har jobbat med cancer patienter i ett x antal år så hon sa det att hon brukade gissa rätt, men som sagt jag var svårare, hon trodde att jag skulle "klara" mig, men så vart inte fallet.

Hon var glad att det hände nu och inte om 10år för då hade det varit svårt att säga just varför, nu var det ju lättare.


Jag är som person inte en som "ältar" eller ska vara värst, utan jag kan prata om det ja.. Men jag är aldrig värre än ngn annan, jag sätter inte mina "problem" över andras, vi är ju alla olika, men jag söker inte min bekräftelse så!

Ja lägger det gärna i ryggsäcken och trampar vidare, men den här gången gick det inte, jag bröt i hop.

Jag kunde inte sluta grina, jag kunde inte sova, jag kunde inte fungera så fort jag lämnat av barnen i skolan.

Och för ngn som inte vet hur det är att må psykiskt dåligt så är det frustrerande, jag hade inga svar på varför jag inte fungerade.


Men in till Gävle åkte jag då Camilla hade "roddat om" i schemat & bokat mig hos Patric och sedan hos en psykolog. Jag behövde tydligen prata...


Jag satt hos P & C i 1 och 1/5 timme och bara grät, jag kunde inte sluta och ju mer jag försökte , desto värre blev det och de bara lät mig, de visste precis vad jag behövde..


Patric sa då ngt som har fastnat hos mig ( och det var nog det ända som jag kommer i håg av just det här mötet)

- Du är en sådan person som lägger allt i en hink och sätter sedan på locket, hos många så pyser det lite då och då men hos dig så har nu hinken gått sönder och du måste skaffa en ny, låta det som finns i hinken komma ut, oavsett om det är nytt eller gammalt .. Ut ska det och sedan så får du skaffa en ny hink, men att jag skulle lufta den med jämna mellan rum, för då skulle jag slippa att den gick sönder ytterligare.


Jag tyckte att det var en sådan målande beskrivning, han kunde förklara mig som person bättre än vad jag själv skulle erkänna, han visste vad han pratade om, rätt läkare på rätt plats.

Han hade ju jobbat nära patienter som mig i över 40 år så han har ju sett sin beskärda del och tagit emot en del patienter, han jobbar bar med bara cancer patienter, så jag gissar att han kan =)


Jag har träffat P vid varje sjukskrivnings tillfälle och han är en klok man, han träffar punkter som jag inte visste att jag har, jag går fortfarande och pratar med en psykolog, jag är inte den som tycker om att prata på just mig på det ingående sättet men jag kan säga att det faktiskt är väldigt skönt, det finns mkt att få prata om, inte bara diagnos utan sådant som hänt för år sedan... Vi trasslar ut många års nystande, undertryckande känslor, tankar., ja allt mellan himmel och jord.


Men nu har vi bestämt att jag ska ta mig tbax till jobbet, jag ska gå tillbaks och börja jobba 70%, vilket jag tror är en bra tid, iaf just nu.

Jag har en otroligt bra chef, han är förstående och låter mig ta det i min takt. Jag känner mig taggad att börja jobba igen! Så from den 1 dec så tar jag tjuren vid hornen och börjar jobba igen =)


Jag äter fortfarande Mirtazapin Krka vilket jag ska fortsätta med tills vi känner att det är dags att trappa ner.


Vad har jag tagit med mig efter den här resan?

Jo att man ska lyssna på sin kropp, man ska inte vara rädda att ta kontakt med en läkare eller annan vård personal, man ska inte låtsas att allt är bra, va inte rädd att faktiskt tala om hur du mår.

- Vad är det värsta som kan hända?

Den frågan ställde Patric till mig många gånger och gör än idag..


Ja vad är det värsta som kan hända? Att barnen får korv och makaroner ist för spagetti & köttfärssås, att det inte blir städat just idag ..

Kommer världen att gå under??  Ja min tyckte jag.. Är ju som sagt et kontroll freak.. Saker & ting har sin plats och rutiner är för mig ett måste..

Ja många av de måsten som jag har, de har satts undan till när jag orkar.

Jag gör saker i mitt tempo, min värld rasade inte när jag lät dammsugaren stå en dag extra, ja sådana små saker som stod och föll med mig ( trodde jag iaf) , sådant har jag prioriterat om!


                                                  
       













Av Jenny - 18 november 2015 15:37

Förkylningen håller i sig och nu har även Mattias fått sig en släng.

Men självklart så ska vi testa ngt nytt och den här gången blev det med kyckling =)


300g  kycklingkött i strimlor

  • 300g  rökt skinka
  • 1st  röd paprika
  • 1dl  vitt vin (mat)
  • 1burk  crème fraiche, 2 dl
  •  vitpeppar, malen
  • 1 tsk  torkad oregano
  • 1,5dl  ost, riven

Till servering

  •  sallad
  •  kokta grönsaker
  •  ris

 


  1. Värm ugnen till 225 grader.
  2. Skär kyckling och skinka i strimlor.
  3. Lägg strimlorna i en ugnssäker form.
  4. Strimla paprikan.
  5. Lägg på kycklingen.
  6. Krydda med malen vitpeppar och oregano.
  7. Riv osten grovt.
  8. Blanda samman crème fraiche och vin.
  9. Häll blandningen över köttet i formen.
  10. Strö över den rivna osten. 
  11. Gratinera i 15-20 minuter eller tills rätten fått gyllenbrun färg.

                                          lånad bild 

 

Av Jenny - 16 november 2015 09:49

Igen..


Ja då startar vi en ny vecka och med det så tar vi med ett par förkylningar ..Igen....

Suck, Anton och jag är de två olycksdrabbade ...igen.. Jag är iof glad at det andra två i familjen verkar klara sig men det är väl kanske lite tidigt att ropa hej =)


Nå det blev lite lugnt ett par dagar här och jag får se hur det blir i veckan, som sagt hittar inte flödet.

Men vem vet, det kanske poppar upp när man minst anar det, kanske ngn ide efter att man läst ngn annans blogg..


De testade pasta rätterna i förra veckan blev iaf en hit, så denna vecka så ska det testas 2 nya recept till. Men det återstå att se vad det blir.


Julen närmar sig och en hel del händer, julklappar och annat julstök ska planeras in i kalendern =)


Nu orkas det tyvärr inte mer så jag tar och gör sonen sällskap i soffan..

Av Jenny - 12 november 2015 08:45

Här testar vi pasta recept nr 2.


Tagliatelle med fläskfilé & svamp

 


300g tagliatelle, gärna blandad grön & gul

400g fläskfilé

2 msk margarin eller smör

1 gul lök, tärnad

200g färska champinjoner, skivade

ca 20 cocktail tomater

1 gul eller röd paprika, tärnad

3 dl grädde

2 vitlöksklyftor, skivad

1dl parmesan ost

salt & peppar


1. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen

2. Bryn fläskfilén i en del av smöret, salta & peppra.

Lägg upp köttet på ett fat.

3. Fräs lök & svamp & vitlök i ett par minuter. Lägg sedan i tomater & paprikan, låt fräsa samman i ett par minuter., häll sedan på grädden.

Lägg i köttet, smaka av och krydda lite till om det behövs.

4. Häll av vattnet på pastan och blanda ner i ´fläskfilén och grönsakerna.

5. Strö över parmesan osten.


                                                  
                  lånad bild


Av Jenny - 10 november 2015 10:26

Delar med mig av ett par kloka ord ifrån min syster Anette =)


                    

http://itismadeby.bloggplatsen.se/

 

 

Av Jenny - 10 november 2015 08:45

Ja idag så testar vi ett nytt men väldigt enkelt pasts recept.

De flesta ingredienserna har man hemma så det behövdes inte stor handla inför detta recept =)


Sommar pasta med spenat & bacon

 


300g spagetti eller tagliatelle

2 msk oliv olja

2 vitlöksklyftor, skivade

1 gul paprika, tärnad

1 röd chili, hackad

1 röd lök, tärnad

140g bacon, tärnad

150g baby spenat, färsk

salt & peppar


Tillbehör: Parmesan ost


1. Koka pastan enligt anvisning på paketet.

Förbered grönsakerna.

2. Hetta upp olivoljan och fräs, paprika, vitlök, rödlök, chili, bacon. Fräs allt i ett

par minuter och vänd sedan ner spenaten, låt sjuda i ca 2 minuter.

3.Häll av pastavattnet och vänd ner bacon & spenat fräset.

4. Tillsätt parmesan osten.


                                                  
            lånad bild




Av Jenny - 9 november 2015 23:00

Ja den här veckan kommer att gå i receptets tecken.

Ska ta tag i det här med middagar och se till att vi ökar ut våra favorit recept då det ibland känns som om vi trampar i samma spår.

Jag har fått en massa olika kokböcker, så jag tänkte ta mig tiden att se över sådant som låter gott, ja det får ju gärna se gott ut oxå, men för det första så ska det låta gott =)


Så har ni några lätta , snabba eller ja ett recept över lag så dela gärna med er.


                       

Av Jenny - 9 november 2015 06:30

Ja det är en ny vecka och inte så mkt på schemat.

Det kommer nog att bli lugnt här då det känns som om jag inte hittar flödet i skrivandet, det är ju inge kul om det bara blir en massa svammel eller kopierade texter ifrån nätet.

Det är ju inte fel i det men en blogg ska ju innehålla mer eget än andras kan man ju tycka.


                                                  

Jag har ju tappat lite det här med lördags recept tex men det blir det en ändring på till helgen som kommer, det är ju roligt att testa nya rätter och se om det blir en hit eller om det är en diss..

Har funderar på det här med matkassen, det finns ju en del matkassar att välja mellan nu så frågan är.

Jag har ju ibland så svårt att hitta på maträtter i veckan så jag funderar på om man inte ska testa en matkasse för iaf en vecka för att kanske få lite nya tipps, förhoppnings vis så är det ngt som passar familjen =)


Men så är ju frågan vilken kasse man ska välja?

Har ni några tipps?

Har ni testat ngn matkasse?

Är det bra?


                                                  
                       


Ja frågan är ju.....


Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards