Alla inlägg den 3 januari 2016

Av Jenny - 3 januari 2016 15:30


Jag brukar inte lägga ngn större vikt i vad andra gör på sin yrkes front, vi alla har ju olika kompetenser, vissa brinner inom de olika grenarna inom handels, andra inom det kommunala..

Men det jag nu nystar ur mig är mer av ett uppmärksammande till de som kanske kommer att vilja nytja denna tjänst.


Satt i går och googlade runt efter hundtjänster ( Hunddagis) här i Viken, åt en vän och landade då en en nytillkommen sida , som ska bli verksam under 2016.

De ska ha tjänsten "att komma hem till " och rasta hunden/arna  eller ta hand om de djuren man har hemma,

vid arbete eller sjukdom, mot en fast kostnad, med motivationen "så att tex hunden/arna inte ska behöva byta miljö", en bra tjänst i sig, men det var inte det som fick mig att reagera.

Utan det var en av personerna som ska ta hand om denna tjänst...


Som sagt:

-Jag kände då igen en av de som ska tillgodo se denna tjänst, de var flera personer och jag vet inte vad de andra har för utbildning när det kommer till en sådan här tjänst, för en viss utbildning krävs!


Men det som fick mig att höja ögonbrynen, var just det som stod skrivet på hemsidan.

Referensen om djuren i familjen och omhändertagande

Det var en hel del som inte var sant i det personen skrev om sig själv plus att det fanns en hel del andra fel på själva sidan tex stavfel, men det är inget fel i sig om man lider av tex dyslexi eller annan form av läs och skriv svårigheter, men varför då inte överlåta upplägget av sidan till en som är professionell på att göra tex hemsidor av olika de slag. 


Med andra ord få ett mer professionellt upplägg!!


Men det som skrevs ut som referens/ meriter var punktat så oseriöst att det tyvärr nog inte kommer att locka ngn för denna eventuella tjänst, för det som beskrev personen var det som en släkting gjort och har som historik inom djurvärlden.

För om jag skulle vara potentiell kund så vill jag bara läsa mig till om utbildningar och år i vilket man varit aktiv inom tex en viss hund hobby, eller hur länge man har haft katt eller hund eller häst, jag är inte intresserad av vad som hände när personen var 5år eller vad djuren hette då, eller ens vad de heter idag..


Jag säger inte att denna person inte har haft djur för det har den, men vem som i sin tur har varit den verkliga drivkraften bakom framgångar / bakslag eller den som verkligen har tagit hand om djuren i fråga, ja det har ju inte varit den personen som det utges för att var, när to.m namnen på vissa djur är fel och vissa djur som fanns och som  på, var när de gick i avel när denne personen inte ens var född, gör att det är så fel på så många plan, att det inte går att få ngn rätsida på saker och ting, iaf inte för de som vet hur det egentligen står till!


Att göra ett sådant upplägg där man balanserar på en sådan fin tråd mellan fantasi och fakta i en sådan bred grad, gör att det kan bli farligt, farligt för de djur som de skrivet att de ska ta hand om.

Jag blir ledsen samtidigt som jag får se det "svart på vitt" att denna person inte är nöjd med sitt eget liv utan vill leva ngn annans, till en sådan bredd att det to.m används som referens...


Varför vill man utge sig för något man inte är eller har varit?


Vad dessa personer egentligen gör är inte de jag reflekterar över ( för tanken om själva tjänsten är som sagt bra) utan mer vad den/de utger sig att ha gjort med sitt liv när det kommer till djur, det skrivs att de ska ta hand om djur i hemmet, ska komma hem till personer för att rasta hunden vid arbete eller sjukdom eller ta hand om katten, hästen ja det var mer eller mindre alla djur som man kan tänkas ha i hemmet.

De ska komma till ålderdoms hem med djuret/ en, vilket man idag inte får!

Detta pga allergier och infektionsrisker mm..

Man kanske i detta faller bör se över vad som är tillåtet och vad som inte är det innan man lägger upp det på sin sida.


Nu är de ju som sagt inte bara en person utan de var flera och jag vet ju bara vem den ena är och dennes erfarenhet med djur.

Men jag hoppas verkligen för blivande kunder att de har en gedigen djurvårdar utbildning i grunden och kanske sedan flera utbildningar som gör att de står på fast mark innan de drar igång denna verksamhet!

Plus att gediget djurintresse är på sin plats, inte bara ngn som ses som kanske lättförtjäntliga pengar...

Och först och främst så är kanske inte hund/ häst rädsla är ngt man ska ha om man ska bedriva en sådan här tjänst =)




 






Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards