Alla inlägg den 24 februari 2016

Av Jenny - 24 februari 2016 10:25

Ja det är ngt som det kan bli väldigt mkt av här hemma, iaf ifrån min sida =)

Vi tränar ju alla våra hundar olika vilket är bra då man kan få tipps och råd av andra om träningen på ngt vis inte "tar" på just den individen.


Men hur är det nu... Är det så att små hundar inte behöver lika mkt träning och motion som en stor hund? För mig så är svaret väldigt enkelt, ALLA hundar behöver träning och motion.

En chihuahua behöver oxå ut och röra på sig, precis lika mkt som en Schäfer, men däremot så skiljer sig tempot individer emellan.

En tax kan ju inte gå lika fort som en pointer tex, och nu menar jag promenad tempo i koppel. I löst "tillstånd" så kan alla hundar knata på eller falla efter ;)


Men när det kommer till fysisk träning så är det ju olika och mkt beroende på vad vi vill få ut av våra hundar och vad framtids planen är.


Ska man tävla eller ska man bara ha en "sk" familj hund, vart ligger det egna intresset?

Men framför allt , vad behöver din hund!!!


Jag säger alltid att man ska läsa på om den rasen man är intresserad av att köpa, läs vad den har i bakgrunden, vad den är avlad för att göra och vad du eller ni har för tanke bakom själva hund köpet.


Att skaffa tex en vallande hund för att bara gå på korta promenader runt gården kanske inte är så bra, eller att kanske köpa en jakthund för att bo i en liten lägenhet i city. Nu säger jag inte att det inte går, men tänk på vad en specifik ras behöver.

Är du villig att lägga ner träningen och engagemanget på just den rasen du har i åtanke just för att den är söt som valp. För visst är valpar söta, men tänk då även på att de kommer att bli vuxen, de kommer att finnas med dig i ca 10 år framöver.

Bli inte förvånad över kostnader när det kommer kring vård och mat till din hund, för visst kostar det.


Men så åter till träningen.

Jag är som person inte ngn som vill vara med i olika grupper online för att sitta bakom min dator och skriva "upp" mig som tränare. Jag ser så många som gör det , fast de egentligen inte gör mer än 5 minuter med sin hund, om dagen.


De "låter" större än vad det egentligen är. Nu är det upp till var och en men min fråga är nog mer -Varför??

Jag går inte ut med min kunskap vitt å brett, utan frågar ngn så kan jag berätta.

Jag säger inte att - jag vet , jag kan, -jag har läst, för det för mig är ngt av skryt, eller man vill kanske visa sig "mer" än vad man egentligen är.

Och åter igen, det är ngt jag berättar, om ngn frågar, ber om tipps och råd. Och jag avslutar oftast med att testa men det kanske inte fungerar, men absolut värt ett försök =)


Jag själv är jätte imponerad av alla "bruksmänniskor" här i vårat avlånga land, de som verkligen arbetar med sina hundar, de som för mig verkligen lägger tiden och energin på sina hundar. De vet att det verkligen krävs ett gediget intresse och arbete för att komma ngn stans.


Alla jobbar vi verkligen olika och vi har våra hundar av olika syften, men glöm aldrig bort att alla hundar behöver motion, och de behöver variation!


En motionerad hund är en glad och harmonisk hund.

Tänk på att det är skillnad på att motionera och att rasta.

Rasta det gör iaf jag när det är dags att göra ifrån sig, när det är dags för motion så får de fritt en bit sedan så kortas kopplen upp och vi traskar på i ett snabbare tempo, sedan när jag börjar närma mig hemåt så blir det fritt igen.

Men som sagt vi alla gör olika och vi ser olika på träning och vardag. Vi gör det som passar våra hundar bäst, för vem vet om inte vi som ägare vad våra hundar behöver (hoppas jag).



                                                  
   






Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards