Alla inlägg den 13 juni 2016

Av Jenny - 13 juni 2016 12:49

Som jag har längtat efter den!

Jag gissar att jag inte är den enda, jag är en av de som inte gnäller när det är 27 grader varmt, däremot när det är runt 10 och under...

Jag bara älskar sommar och värme.


För visst känns det väl så ibland att vi svenskar aldrig är nöjd, - det är för kallt, det är för varmt, det är för blåsigt, det är för lite snö, det är för mkt snö osv

Det får mig att tänka på orden som Ronja Rövardotter säger när hon är på rymmen

-Vilken regnig sommar vi har...

-Vilken blåsig sommar vi har..


Men vi pratar mkt om att skydda oss ifrån solen strålar, vi pratar om solskyddsfaktorer och att sola med måtta, men hur är det med våra ögon? Hur skyddar vi dem?

Ja de som använder linser får ju ett skydd genom dessa men hur är det med oss glasögon bärare? Förutom när vi använder solglas ögon, hur skyddar vi dem?

Jag vet iaf vad jag har för glas i mina och hur de är behandlade!

Jag har ett uv skydd på både bak och framsida i mina glas, varför det kan man ju undra, jag menar, varför baksidan?


För att vart tar solen vägen om jag bara har uv skydd på framsidan av glaset? Jo det studsar in i ögat, vilket var just det som man inte vill!

Hur är det med solglasögon då? Är alla bra för våra ögon?

Nä inte riktigt, för även om det står 100% uv så innebär det inte att det skyddar våra ögon, det är skillnad på glas och glas även där.

Priset i sig säger en hel del när det kommer till glasen vi använder, som i så mkt annat.

                                                  
             

Jag har för första gången i mitt liv skaffat mig ett par slipade solglasögon, alltså solglas med min styrka i glaset.

Och det är ngt jag inte ångrar att jag har gjort!

The best thing ever!

Så varför vill jag skydda mina ögon ifrån solen?

Jo kan man förebygga gråstarr med ett sådant litet hjälpmedel så varför inte?!?


Tänk vad mkt man lär sig med åren =)




Av Jenny - 13 juni 2016 12:33

- hur går det med den?

Jodå den går ;)

                                    

Har nu tagit en paus ifrån gymmet då jag vill vara ute, så nu får stavar och cykel gör mkt av jobbet, då vintern är lång och jag vett att när väl snön ligger på marken så kommer det bli mkt inne tid, så nu vill jag njuta av den svenska sommaren!


Jag har sedan start gått ner 10kg men har en väldigt lång väg att gå. Men det är kul att se att det ger resultat.

Motion och rätt kost, för jag har inte gått in på ngn diet utan äter som vanlig men rör mer på mig.


Jag har tom börjat att små jogga lite, vilket jag inte har gjort på år & dar!!

Men jag känner att orken finns där och att knäna håller, så nu är det riktigt roligt =)


Man blir ju lite extra taggad när man känner resultatet efter allt slit på cross trainern och cykeln på gymmet, så nu är det bara att kämpa vidare, för jag vill inte få tillbaka de kilona som jag har tappat!!


                                        



Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2016 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards