Direktlänk till inlägg 17 oktober 2016

Foder

Av Jenny - 17 oktober 2016 12:25

Imorse så kom den här frågan upp ang hundfoder och hur ofta kan man byta.


Ja det kan man ju undra, för visst är det väl bara att byta?

Där skulle jag säga nej!

För alla dessa hundfoder som finn där ute är ju uppbygda på helt olika sätt vilket kan göra att man förstör magen på sin hund.

Att "leda" bland in det nya fodre i det "gamla" är det sättet som jag tror är det mest skonsamma.

Men vi gör ju alla olika.


Ja som många av er vet så är jag inte mycket för att byta foder på mina hundar, jag försöker att hitta ett foder som fungerar på alla sedan går jag vidare där.

För om jag är nöjd med ett foder?

-Varför ska jag då byta?

Jag erkänner att det tog mig tid att hitta det jag har idag, för det är inte alltid lätt att hitta ett som passa de olika individerna som jag har, men nu så verkar det äntligen ha fallit på plats.

Jag ska dock erkänna att jag idag har bytt foder sedan jag tog upp den här frågan angående foder.

Då de i mitt tidigare foder hade ändrat något vilket gjorde att päls kvalitén sjönk och de inte ville äta med samma goda aptit, vilket i sin tur gjorda att jag läste på lite och böt efter vad jag kunde läsa om innehållet i påsen, inget jag gjorde på en handvändning ska erkännas.



Vi pratar ofta om det här med protein, att fodret ska ha hög protein halt, men tar man någonsin reda på vart proteinet kommer ifrån?

För även näbbar och klor och gummisulor innehåller protein, men innebär det att det är något som vi vill att våra hundar ska äta?

Ja jag vet iaf att det är något jag inte vill ge mina hundar!


Hundar som bygger mycket muskler ska ha hög protein halt har jag alltid fått höra, men aldrig vart den proteinen ska komma ifrån för källa.

-Men om jag vill ha en bra päls vad ska jag då ge?

-Eller om jag vill ha bättre munhygien, klor....

Ja man kan ställa många olika frågor till många olika personer när det kommer till vad du ska ge din hund.

Jag säger , använd ditt sunda förnuft så kommer det att lösa sig.

Men något så enkelt som att läs på baksidan av foderpåsen kan göra mycket.

Frågorna är nog lika många som svaren =)


För min filosofi är fortfarande att hundarna är köttätare inte spannmåls ätare, men jag säger inte heller att de härstammar i från vargen då den är till så stordel bortavlad i dagens hundar.

Men visst ska de äta någon form av spanmål eller grönsak, för det håller tarmarna igång.


Våra hundar är individer och de behöver alla olika, så bara för att ett sortts foder fungerar på mina så innebär det inte att det gör det hos andra.

Det här är ju något som foderleverantörerna har kommit underfund med under åren lopp, vilket har gjort att markanden har blivit gigantisk.


Men hur ska jag då veta vilket foder jag ska köra när jag hämtar hem min valp?

Fråga din uppfödare vad den kör och fortsätt där till att börja med.

-Är det dyra fodret bättre än det jag hittar på mataffären?

Nja, det finns dugliga foder även där, men det innebär inte att fodersäcken som kostar 800:- Är bättre.

Det ligger med stor sannorlighet mer forskning bakom dessa foder, men det innebär inte att de är bättre/sämre.

För som sagt våra djur är individer, så läs , grunna och fråga max 1-2 personer, för ju fler du frågar desto fler svar och råd kommer du att få, vilket med stor chans kommer att göra dig mer förvirrad.


Men hur vet jag nu då vad ett bra foder är?

Kan jag se det, och hur fort märker jag det på min hund?


Ja jag håller fortfarande starkt på att det tar minst 7-8 veckor innan du märker på din hund om just det fodret fungerar.

Så ge det tid, var noga med att hålla koll på avföringen och tänderna, där har du en stor "tell" i om fodret fungerar.

Var ärlig mot dig själv, bajsar din hund mer än vad du ger den i mängd? Då är det inte att bra foder för just din hund.

Utgifterna ska inte vara större än inkomsterna!


Jag ser många idag som byter foder ofta, de pratar med en annan uppfödare via en chatt eller ett forum, de testar, sedan pratar de med en vän och får höra om dennes foder och byter igen.. och igen och igen.

Så åter till frågan, ska man byta foder ofta?

Nej, inte om du är nöjd med fodret du redan har!

Och innan du byter, läs på!! Grunna på innehållsförteckningen och vad det är för råvaror, ring till leverantören och fråga om du inte kan läsa dig till något du vill ha svar på.

Lyssna inte på vad " alla andra" gör eller säger, lyssna på vad en eller två andra säger.

Framför allt, titta på din hund, den säger mer än vad du tror!








 
 
Ingen bild

mona

17 oktober 2016 19:47

du skulle nog gå tillbax till att säja hundfoder igen ;)

Jenny

19 oktober 2016 18:25

Näe , trivs så bra där jag är ;))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 mars 2023 17:39

              Under detta mäktiga tifo stod vi när MFF möte Hammarby i Cup finalen 2022 på Tele 2 Arena. Det blev varmt kan bara tilläggas.       Mäktigt Skåne tifo!           ...

Av Jenny - 23 januari 2023 19:18

Innebar för min del utökade arbetsuppgifter. Jag som inte flugit allt för många gånger i mitt liv fick en hel del resande under bältet i slutet av 2022.   Kiruna*3 Lycksele*2 Kalix*1   Jag har stötat och varit med och byggt upp 2 nya bu...

Av Jenny - 12 januari 2023 19:00

I måndags kom de glada nyheterna -Dottern blir uppflyttad till Dam Juniorerna (F19) , tjejen som går all in när det kommer till att spela och att titta på sporten, hon som aldrig säger nej till en xtra träning eller en xtra match, hon som alltid stä...

Av Jenny - 27 februari 2022 17:33

beslut är oftast just det, tuffa! Men så också de som är rätt just där och då. Jag har nu i några år velat fram och tillbaks om huruvida vi ska skaffa en hund till eller om jag ska låta hunderiet rinna ut i sanden.   Jag älskar att ha hund och ...

Av Jenny - 25 februari 2022 17:15

Ja det är vad dottern fyller idag... Jag menar 15 år.... Satan vad tiden går fort! Men jag älskar verkligen att se båda mina barn växa och utvecklas, se dem ta steg för steg i sin utveckling och sin självinsikt.   Grattis älskade unge!     ...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards