Direktlänk till inlägg 30 oktober 2016

Blockering

Av Jenny - 30 oktober 2016 12:25

Ja nu tänker jag mer på blockeringen som man kan ta till på facebook mer än någon av de andra blockeringar man kan tänkas ha/ få.


Jag själv har en del på min sk blockerings lista på Facebook, men jag vet föga om det hjälper då några av dem skaffar " fake" konton (vilket är de flesta blockeringar på min lista) för att kringgå blockeringen man själv har lagt eller har fått, vilket i sin tur har gjort att jag även blockerat dessa konton osv...

Så ibland undrar jag varför funktionen finns, då det går att öppna mer eller mindre hur många andra konton som helst.

Fördelen med att blockera någon är ju att man inte kan se något vad denne personen gör, de " finns" inte längre. Men jag har insett att det är många som inte har insett själva konceptet med just att blocka någon på Facebook, de fortsätter att skriva och blir sur7 uppjagad, då de inte får svar eller en reaktion ifrån personen i fråga.

Det de inte har greppat är ju att de har blockerat eller blivit blockerad och att man då inte kan se vad som skrivits.


                                                  
     


Sedan finns det ju andra inställningar som man kan ha på Facebook med, man kan välja att ha en öppen sida där alla kan se vad du skriver, men även ha en "stängd" sida vilket innebär att du väljer vilka som kan se vad.

Vänner, vänners vänner, jag eller offentlig. Detta är även något du kan välja när du lägger upp en ny "händelse.

Jag ska inte säga att jag är speciellt duktig på det här med Facebook men jag har snappat upp en del.

Jag visar bara min sida för vänner, då jag känner att jag inte har ngn större lust att visa allt jag har öppet, men vissa inlägg öppnar jag upp.

Sedan så kan man ju även välja om man vill följa en vän eller sluta följa men ändå ha kvar personen som vän.

Varför då kan man ju fråga sig, ja när jag hittar ett svar på den så, men jag kan ju tänka mig att man kanske inte vill se alla uppdateringar som görs men man vill inte göra sig osams med personen i fråga så man står kvar på vännerlistan.

Man kan även lägga olika " benämningar" på sin vänner lista såsom, släkt, nära vänner, vänner och bekanta, ja det finns säkert några andra benämningar med men ni förstår kanske vad jag menar.
sedan kan man ju göra egna grupper på sin vänner lista, detta är dock något jag inte har fått kläm på men skulle vilja veta hur man gör.

För även om jag har en del på min vänner lista på Facebook så är det inte alla som jag personligen känner utan de är mer i en bekantskaps krets via hund eller annan en annan form av röd tråd.

                                   


Så varför blockerar man någon för att sedan skaffa ett nytt konto bara för att kunna se vad den personen gör? Ja den frågan kommer vi nog aldrig att få svar på tyvärr..

Jag har ett konto och om jag väljer att blockera någon så gör jag det av en väldigt stark anledning, och om jag sedan blir blockerad av någon så gissar jag att just denne personen har en stark anledning till just detta och det är ju något jag måste acceptera.


Ja nu kan ni ju undra varför jag väljer att just blogga om detta?!

Har det hänt något eller är det riktat till någon, och nej det har inte hänt något och nej det är inte riktat till någon!

Utan det var mer en iakttagelse jag och en vän gjorde för ett tag sedan, vilket i sin tur ledde till ett ganska roligt samtal via luren =))


Så oavsett hur du väljer att ha dina inställningar på Facebook så är det ju dina val och du ska inte behöva försvara dem, men om du ändå är så pass nyfiken att du vill veta vad en person gör så kanske inte blockering är något för just dig *s*









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 mars 2023 17:39

              Under detta mäktiga tifo stod vi när MFF möte Hammarby i Cup finalen 2022 på Tele 2 Arena. Det blev varmt kan bara tilläggas.       Mäktigt Skåne tifo!           ...

Av Jenny - 23 januari 2023 19:18

Innebar för min del utökade arbetsuppgifter. Jag som inte flugit allt för många gånger i mitt liv fick en hel del resande under bältet i slutet av 2022.   Kiruna*3 Lycksele*2 Kalix*1   Jag har stötat och varit med och byggt upp 2 nya bu...

Av Jenny - 12 januari 2023 19:00

I måndags kom de glada nyheterna -Dottern blir uppflyttad till Dam Juniorerna (F19) , tjejen som går all in när det kommer till att spela och att titta på sporten, hon som aldrig säger nej till en xtra träning eller en xtra match, hon som alltid stä...

Av Jenny - 27 februari 2022 17:33

beslut är oftast just det, tuffa! Men så också de som är rätt just där och då. Jag har nu i några år velat fram och tillbaks om huruvida vi ska skaffa en hund till eller om jag ska låta hunderiet rinna ut i sanden.   Jag älskar att ha hund och ...

Av Jenny - 25 februari 2022 17:15

Ja det är vad dottern fyller idag... Jag menar 15 år.... Satan vad tiden går fort! Men jag älskar verkligen att se båda mina barn växa och utvecklas, se dem ta steg för steg i sin utveckling och sin självinsikt.   Grattis älskade unge!     ...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards