Direktlänk till inlägg 6 februari 2017

Avel

Av Jenny - 6 februari 2017 18:15

Ja det är något jag funderat på mer och mer.

Inte för att jag själv tänker börja med avel, men hur man tänker inom själva avelsarbetet, i alla fall när det kommer till hundavel.

Det finns vissa som verkligen avlar för rasens bästa, sedan har vi de som tänker tjäna pengar, vilket jag tror är svårt då det kostar en hel del att ha en kull valpar, fast avlar man utan planering och tar flera kullar per år så kanske det är lönsamt?


Beroende på ras kanske ska tilläggas...

För alla raser är inte lätt sålda.

Jag vet att det är många uppfödare som sitter kvar länge med sina valpar, vad det beror på det kan jag inte svara på,  är rasen i sig eller är det pga av de rekomenderade priserna som rasklubbarna sätter, eller är det att det droppas priser på tex blocket och andra sälj och köp sidor för de som inte registrerar sina valpar hos SKK.

Blandraserna har säkert sin del i det hela, men i det stora hela, ja det kan jag inte svara på..


Men det var inte det jag tänkte dyka i, utan mer hur mina funderingar ligger i hur aveln idag går framåt, eller som i vissa fall bakåt.


Vi påstår oss avla för rasens bästa, vi hävdar att vi vill ha friska individer med stabila psyken.

Men hur går det ihop med hur många raser sviktar på båda fronterna?


Ta Schäfern tex, är det verkligen för rasens bästa att avla ner den på hasen?

Är det verkligen ett steg framåt inom aveln att nästintill avla fram ett djur som inte kan andas som Mops & Fralla?

Ja exemplen är många, men dessa frågor kommer man nog aldrig att få ett vettigt svar på, för de som satt igång denna typ av avels arbete, de ser inte felet med den..

Sorgligt men sant!


Men mina större funderingar kommer till de sjukdomar som förekomer inom många raser, och då menar jag allt ifrån höfter, ögon, hud ja tom epelepsi & hjärtfel.


Nu när jag har börjat att läsa på om olika raser då tankarna ligger i att skaffa en ny hund om ett par år.

Men det jag läser om vissa raser gör mig ledsen.

Det är många som avlar på tex " dåliga" ögon, och på grund av en smal avelsbas så fortsätts det...

Jag fösrtår ändå tanken bakom aveln då man inte vill att rasen ska dör ut, men hur kom man dit?

Hur kommer det sig att man hamnade där med en ras där 7 av 10 individer lider av glaskroppsframfall eller PRA eller linsluktation...

Någonstans så borde man ha sagt stopp! Hur löser vi det här?


Jag vet att inom vissa raser så har det kommit upp krav som tex ögon lysning och höft röntgen vilket gör att många sjuka individer tagits ur aveln vilket har gjort att rasen utvecklats till en sundare och friskare ras.

Men tyvärr så är det nog inte många raser man kan säga det om idag =(


Många uppfödare idag är ju tyvärr inte helt ärlig om de individer de använder inom aveln, de använder linjer som de vet har närliggande sjukdomar, varför kan jag inte svara på, de förnekar hårt att deras linjer är bärare på något som de med handen på hjärtat vet är fel.

Jag kan ju tycka att det borde införas i alla raser oavsett om de lider av höft, ögon eller någon annan typ av " fel" så borde de hälso testas och i och med det ögon lysas och höftleds röntgas!!


Nu finns det många sjukdomar som man inte kan veta om de är ärftliga , men jag kan ju tycka att man borde tänka både en eller flera gånger att inte sätta just det djuret i avel för vad händer när avelsbasen inom just den rasen krymper och dessa sjukdomar lagras på varandra?

Jo då har man målat in sig i ett hörn avelsmässigt.


Många raser är ju dag friska men det är övervägande många som inte är det!


Nu har jag ju bara läst på om några få raser här i Sverige, men det kommer att bli kul att läsa om samma raser i andra länder och hur de står sig hälsomässigt.

För lite vet jag skiljer sig när det kommer till de nordiska länderna.


Jag undrar varför man tex avlar på individer med epelepsi, c höfter, allergier, hudproblem, ögon problem, hjärt problem..

För oavsett om det är ärftligt eller inte så är de inga djur jag kan tycka ska vara avelsdjur!


Att inse fakta är för många uppfödare väldigt svårt, ursäkterna är många och det är väldigt lätt att skylla ifrån sig, men oavsett så är det ju belutet i sig att avla på en individ som kanske kan föra sina defekter vidare som gör del hela så ledsamt!

Jag hoppas att det kommer att införas striktare riktlinjer när det kommer till att avla på våra kära hundar, för jag vill då se dem gå tillbaks till en friskare och sundare individ!!


 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 mars 2023 17:39

              Under detta mäktiga tifo stod vi när MFF möte Hammarby i Cup finalen 2022 på Tele 2 Arena. Det blev varmt kan bara tilläggas.       Mäktigt Skåne tifo!           ...

Av Jenny - 23 januari 2023 19:18

Innebar för min del utökade arbetsuppgifter. Jag som inte flugit allt för många gånger i mitt liv fick en hel del resande under bältet i slutet av 2022.   Kiruna*3 Lycksele*2 Kalix*1   Jag har stötat och varit med och byggt upp 2 nya bu...

Av Jenny - 12 januari 2023 19:00

I måndags kom de glada nyheterna -Dottern blir uppflyttad till Dam Juniorerna (F19) , tjejen som går all in när det kommer till att spela och att titta på sporten, hon som aldrig säger nej till en xtra träning eller en xtra match, hon som alltid stä...

Av Jenny - 27 februari 2022 17:33

beslut är oftast just det, tuffa! Men så också de som är rätt just där och då. Jag har nu i några år velat fram och tillbaks om huruvida vi ska skaffa en hund till eller om jag ska låta hunderiet rinna ut i sanden.   Jag älskar att ha hund och ...

Av Jenny - 25 februari 2022 17:15

Ja det är vad dottern fyller idag... Jag menar 15 år.... Satan vad tiden går fort! Men jag älskar verkligen att se båda mina barn växa och utvecklas, se dem ta steg för steg i sin utveckling och sin självinsikt.   Grattis älskade unge!     ...

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards