Alla inlägg den 7 februari 2017

Av Jenny - 7 februari 2017 19:40

Ja det är ju något vi alla vill ha vid ett eller annat tillfälle.

För en klapp på axeln kan betyda så mycket mer än vad vi egentligen kan föreställa.

Vi behöver ju få olika typer av bekräftelse i olika stadier i våra liv, allt ifrån i vårat privat liv som i våran yrkes roll.

Nu menar jag inte att man ska gå runt och stryka alla medhårs eller ge efter för de människor som kräver bekräftelse, utan jag menar ge det där det behövs och när det känns äkta!


 


Det finns ju de människor som hela tiden vill ha bekräftelse, de vill på något vis alltid vara i centrum.

Du berättar något, ja då har denna personen gjort detsamma eller något värre, de höjer den mentala ribban och då inte åt det positiva hållet.

De påpekar gärna hur de mår men visar väldigt lite hänsyn i hur de lägger fram, tanken på hur de gör det är nog inget som "slår" dem, men vi som lyssnar ledsnar ganska snabbt, för de vill på något vis inte må bra, eller så är det så att de inte mår bra med säger att de gör det?

Det är väldigt svårt att avgöra i många fall.



 


Jag tycker att jag är bra på att ge andra bekräftelse både positiv och negativ, men väldigt dålig på att se de bra saker som jag faktiskt själv kan göra, dock väldigt bra att se de negativa sakerna som har med mig själv att göra, men jag har även väldigt svårt att ta emot bekräftelse/ beröm, men det har inte med att jag "suktar" efter bekräftelsen i sig utan bara att jag har svårt att ta emot den, men det innebär ju inte att jag inte vill ha den =)

Jag fick en gång höra att om det fanns ett OS där man skulle vinna medalj i att nedvärdera sig själv så skulle jag vinna guld, nu vet jag väl inte om jag håller med om det, men visst är det lättare se det negativa om en själv kontra det positiva ?!?

Men lika mycket som jag vill ha bekräftelse av det mer positiva slaget så vill jag ju även ha kritik av det som jag gör mindre bra!

För hur annars ska jag som person utvecklas?

Visst känns det när man får den typen av bekräftelse, men den är desto nyttigare.

Så en fin balans med de båda är ju något som får oss som människor att växa och utvecklas.


Jag ser många som är väldigt snabb på att dela ut det negativa, men oftast handlar det om att få sätta sig själv högre, de kan på något vis inte erkänna att en annan person kan något bättre, oftast så handlar det om en person som de inte vill ska få den positiva bekräftelsen.

Varför de gör så är något jag skulle kunna ge teorier i, men inte sätta pricken över i:et på.


Men många av dessa personer som bara delar med sig av sina negativa tankar och gärna vill att du som person ska vara " under" dem är ofta personer med en låg självkänsla, något de inte erkänner men det är vad de har i grund och botten och för att då själva ge sig en form av bekräftelse så mår de alltid sämre, de lider hårdare och vill gärna säga att de kan mer och bättre och de har gjort si eller så. Och de faller gärna bakåt i tiden, berättar om hur deras erfarenheter håller i sig, år tillbaka men inte hur de har utvecklats nu eller vill utvecklas framåt, man kan säga att de lever på "gamla" meriter.

I en sådan persons omkrets är det väldigt få människor som orkar vara kvar, de som stannar har en väldigt bra "jag" kännedom!

En svagare person tar åt sig av allt det negativa som de bli till delad och en starkare person tar avstånd.


Så hur gör du?

Är du duktig på att ge bekräftelse eller kritik? Gör du det för den andre personens utveckling eller för att du ska växa som person?

Är du ärlig när du gör det? Eller vill du bara vara "större" och visa din kunskap?

Är du villig att lära ut av dina kunskaper/ erfarenheter, men även ta åt dig av andras?


Ja det är något vi alla behöver fundera över, för oavsett om det är som privat person eller i din yrkes roll så behöver vi alla få bekräftelse =)


 









Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards