Alla inlägg den 12 februari 2017

Av Jenny - 12 februari 2017 21:45

Ja att en växande valp behöver en del annat i sitt närings intag är ju något man har forskat fram över åren, för förr så gick det bra att ge vuxen foder direkt, många uppfödare kör på den linjen även idag vilket jag inte säger är fel, men de som växande individer precis som barn behöver mer än vad vi vuxna behöver.


Men hur är det då med att ge våra vuxna djur ett valp foder?

Ja min fråga är då - Vad är det din hund saknar? Vad är det som gör att du ger ett valpfoder som inte ett vuxenfoder kan ge?

Många gånger så tror jag att det handlar om de billigare fodren man faller på vid dessa tillfällen, men innehålls förteckningen säger allt..


Sammansättning: Spannmål (ris 10%), kött och animaliska biprodukter, fisk och fiskprodukter (lax 15%), oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, vegetabiliska proteinextrakt, grönsaker, ägg och äggprodukter (ägg 1,3%), mineraler, jäst.


Men den riktiga tankeställaren fick jag när en vän till mig som har kastrerat sina två hanhundar fick rådet att ge valpfoder som ett diet foder av en känd färskfoder leverantör, min reaktion var nej nej nej

För om du ska ge detta foder till en hund som är tjock och behöver gå ner, vad gör det då med en valp?

Vi satte oss sedan ner och jämn förde detta valp foder med deras energi foder och det skilde en % i protein & fett halt, en %.... Så hur ska det då gå att banta en hund på detta?

Och varför har man då ett light foder?

Frågor vi ställde denna kunniga person men inte fick ett bra svar på tråkigt nog.


Valp

Näringsdeklaration

Protein15 %
Fett16 %
Kolhydrater0 %
Torrhalt

33 - 35



Vuxen active

Näringsdeklaration

Protein16 %
Fett15 %
Kolhydrater0 %
Torrhalt33 - 35 %
Aska5 %
Kalcium0,9 %
Fosfor0,6 %


Ett light foder är inget som jag rekomenderar att ge på "hel"tid men ett allternativ att få ner din hund i vikt, men det gäller ju inte att bara ge fodret och tro att din hund ska gå ner i vikt, utan man måste verkligen tänka på vad man ger sin hund utöver fodret och även hur mycket den får röra på sig.

För alla individer är olika, precis som vi människor, en del kan äta vad som hellst utan att gå upp medans vissa bara kan tänka tanken på godis och gå upp ;)


Ja nu skrapar jag ju bara lite på ytan när det kommer till det här med foder och det är ett ämne man kan gå mycket djupare i, men det är alltid lika intressant att gå ner på djupet i =)


 


Av Jenny - 12 februari 2017 16:31

Ja jag harfortfarande inte hittat ett morgon program som passar i bilen... Så  nu är det spotify som spelas på mornarna..

Just nu så sitter jag och lyssnar på Sandvikens lokalradio då jag inte är på plats för matchen Saik- Bollnäs..

Då Lill Lärkan fortfarande är dålig =(


Just nu står det 1-1

Jag hör Bollnäs klacken men inte hemma klacken vilket gör mig fundersam, det borde hejas för full halls, men som sagt, klacken är inte vad den har varit...


Men jag hoppas att det vänder snart =)





Ris

Av Jenny - 12 februari 2017 11:24

vete & havre är ju något jag inte är mycket för när det kommer till hundfoder.

För oftast är det så mycket av just den varan i ett foder tyvärr.


Jag har ofta fått frågan vad jag tycker om just ris i ett foder, jag tycker att det är bra men inte om det överskrider köttmängden, för jag resonerar att om du har en hund som ofta blir dålig i magen så är ett mildare foder en bra idé sedan så är det ju en nackdel också, magen blir "immun" och man får hitta en annan utväg när det kommer till dålig mage, för många ger ju risavkok och torsk när hunden är dålig, jag har slutat med det och kör på A fil och Forti Flora när mina B´s blir dålig i magen.


   


Jag är ju lite av en nörd när det kommer till vad jag ger mina hundar, jag läser på innehållsförteckningen, det gäller både fodret och godis.

Många resonerar att fodren i djurbutikerna är för dyra och jag kan till mångt och mycket hålla med, men det man kan ha i åtanke är hur mycket arbete som ligger bakom, men jag säger ändå inte att det är ok när fodret innehåller mer spannmål än kött.

För våra hundar är all ätrea men inte rena vegetarianer, att jämföra dem med vargen är inte heller rätt då vi människor har avlat bort den genen för länge sen!

Men kött är iaf något de behöver!


Sammansättning: Spannmål (ris 23%), kött och animaliska biprodukter (lamm 17%), vegetabiliska proteinextrakt, vegetabiliska biprodukter, oljor och fetter, mineraler, jäst


Oftast så står det i fallande ordning på påsen, men inte alltid, så jag letar alltid efter procent satsen på innehållet.


Sammansättning: Spannmål (fullkornsvete 55%), kött och animaliska biprodukter (kyckling 22%), vegetabiliska biprodukter, oljor och fetter, fisk och fiskprodukter, ägg och äggprodukter, mineraler, jäst, frukt (nypon 0,3%).


Ingredienser
Potatisflingor, torkat protein från kyckling och gris, animaliskt fett (gris), vegetabiliskt fett (rapsolja), linfröexpeller, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS), rålecitin, glucosamin, kondroitinsulfat och mineralämnen.


Ingredienser / Energi (kcal/kg) 
Majs, majsmjöl, vetemjöl, torkat nöt- och fläskprotein*, torkat fågelprotein, animaliskt fett, vete, hydrolyserat animaliskt protein, mineraler, betmassa, fiskolja, sojaolja, jäst samt jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider). 


Varför man kör på dubbel satts med majs är något jag inte förstår, för majs är inget som våra hundar kan ta upp, inte vi människor heller. Det är ju naturligt sött vilket gör att hundarna tycker om det, men sen gör det inte så mycket mer nytta.

När det sedan står fågel protein så brukar jag undra varför man inte skriver ut vad, för fågel protein kan lika väl vara näbbar och klor lika väl som kött, för näbbar och klor innehåller också protein.

Hundar är ju inte i grunden säd- grönsaks- och fruktätare som vi människor. De utvecklar ganska snart en näringsmässig obalans om deras kost mest består av dessa produkter. De bör alltså äta mer kött än säd och grönsaker...


Ingredienser 
Lax (14%), ris (14%), majs, torkat laxprotein, majsglutenmjöl, majsgryn, sojamjöl, animaliskt fett, hydrolysat, torkad betmassa, torkat ägg, majsstärkelse, mineraler, fiskolja, torkat cikoriarot, sojabönsolja.


Ja börjar man att vända på säcken och verkligen går ner på djupet så kan det komma många frågetecken.


 



Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards