Alla inlägg den 17 maj 2017

Hur

Av Jenny - 17 maj 2017 20:27

ofta läser vi inte i tidningar och andra sociala medier om oseriösa uppfödare..

Nu menar jag inte bara de blandras uppfdare som finns utan även de som föder upp renrasigt.

För jag kan ju tycka att det är värr när de Skk anslutna uppfödarna är oseriösa!


De sitter och säger att de avlar för rasens bästa, de vill att rasen ska utvecklas och att den ska vara frisk.

Ändå så är det allt för många som säger en sak och gör en helt annan...


När det går så långt att man avlar på sjuka individer, individer som ALDRIG ska sättas i avel pga genetiska sjukdomar eller dåligt psyke, det är för mig helt obegripligt! Varför?

Ju mer jag ser mig omkring och ju mer jag läser desto mer ledsen blir jag.

Att okunniga människor avlar på sina små hundar bara för att de är söta eller som många utav blandras uppfödarna har i åtanke- Pengar..

Men när man ser Skk anslutna personer, som har betalat för sitt kennel namn, som har gått kurser i uppfödning av hund mm, ja det är dessa personer som skrämmer mig!


Varför gör man det? Varför sviker man sina valpköpare så?

Varför "förstör" man sin älskade ras så?

Varför vill man den så illa?


Hur resoneras det kring sjukdomarna i ens ras?

Är det ngt man "förbiser" pga en smal avels bas, ser man det som en ursäkt att använda dessa individer för avel?

Eller hoppas man på det bästa?

Chansar?


Många gånger så läser vi om aveln kring trubbnosarna och schäfern, men det är ju för mig mer exteriört, visst det är inte ok det som händer med dessa raser, men för mig är det värre när man avlar på de icke synliga felen.


Ärftliga sjukdomar, och det finns en del!

Hur kan man med gott samvete sälja valpar som man vet har ärftliga sjukdomar som kommer att leda till veterinärvård och kanske alldeles för tidig avlivning =´(


För alla seriösa uppfödare vet att, att det inte är många kronor man tjänar på en kull med valpar.

Det kan i många fall , ja kanske tom i de flesta fall, kosta mer än vad det ger =)


I en tid så har jag ju börjat att se mig efter en ny "stjärna" för att kunna vänstervarva med, jag har tittat på lite olika raser, för även om jag älskar mina B´s så lutar jag ändå åt en "ny" ras.

Men det jag nu ser i några av de raser jag fördjupat mig i, det gör mig ledsen...

Tänder, hudsjukdomar, epilepsi, ögonsjukdomar mm , det är inte många raser som är fullt frisk, men i de flesta så arbetas det emot att inte avla på dessa individer, man vill avla ut det sjuka.

Men så har vi de som inte tycker att dessa råd och i vissa fall regler gäller dem, de avlar ändå.


Men hur är det då? När en ny sjukdom dyker upp i en ras, bör man som uppfödare gripas av panik?

Nä jag tycker inte det, men man bör inte heller ignorera det.

Man bör nog börja arbeta systematiskt, lugnt & sakligt.

Förhoppnings vis så har man ett bra avelsråd som kan bearbeta och säkra kallan till dess uppkomst!

För det är ju oerhört viktigt att prioritera avlens framgång, se till att våra älskade fyrbenta individer fortsätter att vara friska!

För vad kommer att hända om detta ignoreras? Om man struntar i vad det är för individer som sätts inom aveln? Vart kommer det att sluta?









Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards