Alla inlägg den 18 juli 2018

Att

Av Jenny - 18 juli 2018 21:18

våga ta ett steg tbax och titta på sitt liv, det är det inte många som kan eller vill.

För det är då vi ser, är att en förändring kanske behövs när det kommer till jaget, och att det kanske inte är omgivningen som man kanske gärna vill att det ska vara.


Jag har kommit så pass långt i mitt liv att jag faktiskt kan ta ett steg tbax och se över den situationen som får mig att tänka negativt. 

För insikten jag har fått genom åren, har idag gjort att jag ser mer sakligt, och inte känslomässigt på vissa situationer. Men det är många som inte kan se objektivt på sin omgivning och faktiskt hitta lösningen.

Ibland kan det to.m vara så att en förändring hos jaget är just den förändring som behövs för att det negativa ska lättas upp.


 


Många sitter idag och klagar på sin situation, både det privata livet och inom arbetslivet, men vad gör de för att göra en förändring?

Tyvärr tänker man på de "stora" förändringarna och inte de små, de som faktiska kan göra den STORA skillnaden.

För att bara göra en liten justering i sitt tänkande eller uppförande , det kan göra den stora skillnaden! 


Jag behöver det, ingen gör så, vi behöver, det är bara jag som....

Ja ursäkterna är många, men varför är det så svårt att ändra?


Vi vill att våra barn ska tänka ett steg längre för att inte göra ngn ledsen tex.

Men gör vi vuxna det?

Nä för vi har fastnat i den "vuxna" jaget.

Vi ser andras fel och brister först för det är lättast, men jag tror inte att vi riktigt vågar se våra egna, och även om vi oftast säger att " ingen är felfri" så vill vi inte inse hur stort vi i själva verket spelar med det där felet.

Det är aldrig ens fel att två träter...


Många gånger hör man folk säga, så gjorde vi förr, eller rutiner är ett måste!

Men tittar vi närmare, var det verkligen bättre förr alla gånger ?

Och finns det verkligen rutiner , och om det finns, följs de?

Av dig?

Av din familj?

Dina arbetskollegor?

Eller är det så att du vill att andra ska ha rutiner åt dig, men du själv inte behöver för du är strukturerad ändå?!


Jag är ju en rutin människa, nästan till den grad att jag har det svårt att släppa vissa saker & göra det annorlunda.

Men mitt och familjens liv fungerar bra när vi har våra rutiner!

Ja jag trivs även bäst med rutiner i mitt yrke, och jag tror även att det gör vissa saker lättare.

Men jag har lärt mig med åren att släppa taget, men jag säger inte att det är/ har varit lätt!!


Att sluta tänka negativt om andra och se det positiva, även om det är tufft är ngt som också är svårt.

Men om vi är villig att mötas på halva vägen var och hitta de små ljuspunkterna oavsett vad det är, så blir det bättre och lättare oavsett vart du än tar dig i livet.


 


Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards