Alla inlägg under november 2017

Av Jenny - 19 november 2017 10:29

Ja som många av er redan vet så är jag en hundägare och har i ett och annat inlägg skrivit om hundar och avel.

Igår så satt jag och tittade på olika köp och sälj sidor men då inte på jakt efter hund utan möbler, och landade då på blocket vilket i sin tur ledde till att jag hamnade på hundar till salu ;)

För även om jag inte är på jakt så r det alltid intressant att titta...

                                    

Som många vet runt omkring mig så är jag ingen fantast av blandraser och blandras aveln. Nu är det inte djuret i sig för de kan absolut inte rå för hur de blir till, utan mer åt de personer som bedriver sig av denna typ av avel.


Hur man sedan kan ta priser allt ifrån 6000-20 000 gör mig ännu mer , ja förbannad då jag vet att det sitter seriösa uppfödare som lägger timmar på genetik och sjukdomar mm för att avla fram friska och sunda individer! 

Ja visst finns det oseriösa uppfödare här med, men de kommer inte undan på samma sätt om de är kopplad till SKK.


Här är några av de anledningar som bör tänkas på innan man bestämmer sig för att köpa hund:

Med återkommande regelbundenhet skrivs att man bör köpa en valp som är registrerad i SKK och helst man ha besökt uppfödaren innan man köper. Men varför då, undrar flera, jag ska ändå inte tävla med min hund utan jag vill bara ha en trevlig kompis?


Jo det finns flera anledningar till detta och här kommer några:


1. Om du besöker uppfödaren så får du möjlighet att träffa mamman till valparna, kanske även andra släktingar och får en egen bedömning av hur hundarnas mentalitet är. Det borde vara av största vikt för dig att din sällskapshund blir den trevliga kompisen som du söker. Du får även möjlighet att se hundarna i uppfödningsmiljön och hur de hanteras. En uppfödare som är registrerad hos SKK får regelbundet oanmälda besök av kennelkonsulenter som har till uppgift att kontrollera hundhållning, antal hundar i hushållet etc.

Skulle avståndet till uppfödaren vara för avlägset bort finns alltid möjlighet att kontakta SKK och höra efter om de har information om uppfödaren.


2. Alla seriösa uppfödare lägger ned massvis med timmar för att studera stamtavlor. Varför då? Jo för att hela tiden sträva efter att få en ny generation som är frisk och har god mentalitet. 

Uppfödarna förvaltar detta kulturarv som rasen bär med sig och strävar hela tiden efter att komma så nära dessa karaktärististiska drag som möjligt.

Det kallas för avelsarbete. 


3. Men många hävdar ju att blandraser är mycket friskare än renrasiga, stämmer inte det? Nej. Ofta hör man kommentaren: jag känner en som har en blandras och den har då aldrig varit sjuk! Det stämmer säkert, men eftersom blandraser inte registreras finns ingen som helst möjlighet att sammanställa statistik som visar att blandraser är friskare.

Men en renrasig hund kan man jämföra kombinationer, granska hälsostatus i statistiska listor etc flera generationer tillbaka. Finns det kända hälsoproblem i rasen så hälsotestar de flesta sina avelsdjur vilket sker sällan eller aldrig med de oregistrerade avelsdjuren.

Tillbaka till punkt 2 - uppfödare försöker hela tiden att hålla nere inavelskoefficienten för att därmed arbeta för att avelsdjuren ska vara så lite besläktade med varandra som möjligt men fortfarande bibehålla kulturarvsarbetet. Parar man tex "Charlie, som är en tax med Stina som är en cockerspaniel så  är det svårare att vid senare tillfällen att se släktskap och arvsanlag, vilket kan vara fullständigt ovisst och därmed kan man utan att veta om det dubblera recessiva sjukdomsanlag som inte alls är önskvärt.


4. En oregistrerad "tax" är faktiskt inte en "tax" utan en blandrashund som ser ut som en tax. Är hunden inte registrerad kan faktiskt vem som helst vara förälder till den även om uppfödaren säger annat.

Registreringen gör att du säkert kan få information om din hunds släkt och att du faktiskt har en tax, att du kan (om du vill) ställa ut och få officiella meriter på din hund, att du kan (om du vill) tävla i SKK-arrangemang och prov såsom agility, lydnad och även där lyckas få officiella meriter. 


För hur många artiklar har vi inte läst om valp köp ifrån både Nordiska och andra länder där man inte har haft koll på vart valpen egentligen kommer ifrån, och detta gäller både renrasigt och blandraser, för att det just ät det, en söt liten valp  på bilden.


Men min nästa fundering är, varför är man villig att lägga tusentals kronor på en blandras och stödja den för mig oseriösa uppfödaren, men inte lägga samma peng på en renrasig valp och förhoppningsvis stödja en mer seriös uppfödare, och få tillgång till mer stöd och hjälp om det skulle hända ngt?


Det finns så många sätt att se och läsa om de föräldrar och dess linjer för att kunna se huruvida just den uppfödaren "tänker" i sitt avelsarbete..

tex:


https://hundar.skk.se/hunddata/

https://www.skk.se/

https://www.skk.se/kopahund


Så ta er tiden att läsa och prata med den tilltänkte uppfödaren!


För oavsett om du bara ska ha din hund som en älskad familj medlem  eller om du ska tävla i ngn form så vill du nog veta mer om rasen i sig och få en bra start när det kommer till hälsa och information som möjligt, så gör alltid besök hos din uppfödare och var aldrig rädd för att ställa frågor kring din tilltänkta valp och des gener =)


                                







Av Jenny - 13 november 2017 20:49

Blev så glatt överraskad när jag snurrade runt på YouTube i går.

These guys can realy sing, just not act =)





Av Jenny - 12 november 2017 19:33

Jag älskar ju att lyssna på musik och även titta på de olika musik videos som görs.

Somliga är jätte bra, andra inte alls.

Då när det var förhandlingar om en del kanaler, så fick vi en del andra kanaler tilldelade som kompensation för de som försvann.

En av dessa var VH1, en riktig musik kanal, med väldig blandning av gammalt och nytt, vilket gör att den kanalen gick vissa dagar istället för radion.

Dessa kanaler försvann självklart när förhandlingarna var klar och de tillfälligt borttagna kanalerna kom tillbaks.

Men som tur var så kunde vi beställa bara VH1 till vårat paket hos Com Hem.

Så nu ingår VH1 i vårat kanal utbud här hemma =)


Men det som slog mig nu när jag tittar på de olika musik videorna är hur stor skillnaden är mellan de manliga och de kvinnliga artisterna.

Varför är det oftast så att de kvinnliga artisterna måste vara lätt klädd eller spela på sin kropp när de gör en video, för det är inte många som inte gör det.

Sedan när man tittar på de manliga artisternas videor så har de antingen sexiga dansöser i bakgrunden eller ngt helt annat som tex en special effekt.


Jag gillar ju mer de videorna som har en berättelse än de där de står halvnaken med väldigt udda kostymer och kråmar sig framför kameran.

Varför är det så? 

Är det för att det säljs bättre/ mer då?

Jag gillar ju inte en låt bättre för att artisten är halvnaken! Nästan så att jag kan komma att gilla den mindre!

Men det är jag de =) 






Av Jenny - 9 november 2017 19:24

            




Ja denna vecka så har jag legat sjuk, jag har tom varit hemma ifrån jobbet hela tiden, vilket inte hör till det "normala" men jag fick se mig själv slagen den här gången och hålla mig ned bäddad.

                                                

Det började i söndags då jag började känna av min hals, och det för sig är väl inget... Men på måndagen så kom febern, jag är en sk låg tempare , jag ligger runt 36,1-36,2

Men när jag började att frysa och få ont i kroppen när jag var i väg med sonen så insåg at att den inte låg riktigt där.


Så när vi kom hem så tog jag fram termometern och mycket riktigt, 39,6 låg tempen på...


Så jag sjukanmälde mig tisdag och onsdag, tänkte att det borde räcka! 

Men inte då, febern höll i sig och den onda halsen, ja den gav inte med sig och i onsdag så kom snoret och hostan..

SUCK! Inte alls vad jag hade lust med, för ja vem har lust att vara sjuk?


                        


Idag är det torsdag och jag har fortfarande feber, inte lika hög utan den håller sig runt 38,2...

Halsen har givit sig och jag har inte lika ont, men hostan och förkylningen har gett mig en ordentlig match istället =(

Har varken tid eller lust just nu!!


                                               


Jag tänker nog mer på mina kollegor, jag vet att de klarar sig , men också att de är en "man" kort när jag inte är på plats, vi är ju inte så många redan som det är...

Jag vet ju hur mkt vi har att göra.. Men jag gör ingen en tjänst av att vara på plats med min feber och i dags läget snuva...

Tanken är ju också att man inte har råd att vara hemma, för visst är det ju så vi oftast tänker...

Vi tar en eller flera Alvedon och masar oss i väg, men vi kanske skulle tänka ett steg längre, vad kostar det våra arbetskollegor när vi går till jobbet?

Vi tar ju faktiskt smittan med oss.. Ngt som i sin tur våra kollegor tar med sig hem sina nära och kära...

Så jag behåller mina baciller för mig själv och min familj fram tills på måndag iaf, för då har jag bestämt att jag ska vara frisk, för det är så tråkigt att vara hemma och vara sjuk =(


 


Tid

Av Jenny - 5 november 2017 13:00

Ja just nu så hittar jag inte riktigt tiden till att sitta ned och uppdatera bloggen, inte hittar jag riktigt det där flödet eller idéer att skriva om. 

Jag vill ju inte att det bara ska bli en blogg om mig och familjen eller bara om hundar och tillbehörande ämnen, vill variera mig, och just nu så känns det som om att jag har landat lite i en stiltje period =/


Nu är ju bandy säsongen igång och inte bara för mig som supporter utan också för dottern som nu har börjat träna.

I år så blev det ett nytt flicklag så nu är det inte bandy skola längre utan riktig träning, och gissa om tjejen är taggad!


Hundsäsongen har en liten paus men den är ju inte speciellt lång =)

Snart är det ju dags för Stora Stockholm och det är ju en självklarhet att besöka, syrran och jag, vi har ju gjort det till en tradition, ja jag har ju alltid åkt.

Men jag hoppas att jag nästa år har en egen hund att ställa där!


     

Av Jenny - 1 november 2017 09:07

Ja som ni såg i ett tidigare inlägg så hade tjejerna på jobbet gett mig en kryptisk lapp på min födelsedag.

Igår så var det dags.

jag hade inte en aning om vad det skulle vara, jag gissade på ett workout pass och mat av ngt slag.


Kan ju säga att jag inte var helt fel ute, men jag hade aldrig kunnat gissa hur mkt tanke som låg bakom =)


När klockan var strax innan 18 och stängning av butiken så började de att rensa undan på golvet i butiken, möbler flyttades och en catering firma kom med leverans av mat...


Tjejerna var ned och bytte om och när de kom upp så kunde jag inte låta bli att skratta...

Underbara kolleger!!


              


De hade nämligen bokat in en Zumba instruktör som kom till butiken och gav oss ett pass som innefattade mkt svett och skratt!

Så efter en timmes slit så var det dags för en massa god mat med Italiensk plockmat, och man kunde nästan tro att vi skulle vara en hel arme, för mat var det, vi kommer nog att få äta rester ( vilket inte gör ngt för jisses vad gott det var!) i några dagar =)


Tack underbara för en sån härligt 40 års present!!!


Jag trodde att jag skulle ha en värre träningsvärk idag än vad jag har, men däremot så känner jag av mina knän, men det är det värt!!

Så nu ska jag ned till badhuset för att köpa mig ett pass kort för att börja med lite Zumba, för det var sååå kul =)



Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards