Alla inlägg under november 2020

Av Jenny - 22 november 2020 19:52

2020 Är ett år som inte är som alla andra, men vem kan ha undgått det?

Sverige har fått både Ris och Ros för sin strategi kring hanteringen kring denna pandemi. Huruvida det är rätt eller fel, ja den diskussionen blir oändlig.

Men något vi kan se är hur vi svenskar älskar att gå emot rekommendationer och att stoppa huvudet i sanden. 

För hur resonerar vi, jo det är ju inte fler dödsfall än en vanlig vinter förkylning, det kommer inte att hända mig..

Ja ursäkterna är många! Allt för många. Allt för många tar den inte på allvar, möjligen när ngn som står dem nära drabbas, men inte innan dess! 

- Jag tänker minsann åka utomlands, för det gör jag varje år , vi ska ha våran fest, för det är ju bara en gång vi ....

Ja men vet ni vi har bara ett liv!


Om det nu skulle vara lika "vanligt" som en vinterförkylning, hur kommer det då sig att sjukvården får jobba för högtryck?

Hur kommer det sig att sjukvården lever i visir och munskydd, för jag har då aldrig sett dem använda det inom vården vid en vinterförkylnings epidemi ... Har ni?


Ska vi, som privat personer använda munskydd?

-Ja jag kan tycka det, iaf när vi åker kommunalt, när vi ska vistas i butiker/ köpcentrum, ja handla överlag!

Lika här så är ursäkterna allt för många!

- det drabbar inte mig, det känns konstigt, jag har svart att andas( men vad tror du att du kommer att ha när du landar å intensiven med Covid?) , folk tittar konstigt på mig mm.

Ja men vad gör det? Låt folk stirra! 

Men våra ursäkter är rent utav patetiska!

Jag och min man använder munskydd när vi är ute och handlar, vi åker bara en och n när det ska införskaffas mat, oftast så är det Mattias som åker med en lista, han ringer mig och han undrar över ngt.


Jag har visir eller munskydd på jobbet, vill kunden så har jag både och!


Varför är vi svenskar så envisa? 


Sen har vi våra unga, varför ska de trängas i matsal och korridorer på skolorna när det finns så många hjälpmedel för att de ska under en period kunna vara hemma och studera.

Kanske inte våra yngsta, men från Åk 6 och uppåt, vilket gör att våra låg och mellan stadie elever får mer utrymme och det inte blir lika trångt.


Men till en början så drabbade det inte våra yngre utan bara våra äldre och de i högrisk grupper.

Men idag så ser vi ju att så inte är fallet vilket gör att vi borde ändra vår strategi en aning.. 

Men det första vi bör ändra är vår nonchalans mot denna pandemi!


Bär munskydd, håll avstånd, stanna hemma om du har symtom ( ont i halsen, förkyl, feber mm) och TVÄTTA HÄNDERNA!


 


Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards