Alla inlägg under november 2015

Av Jenny - 30 november 2015 17:56

Ja nu börjar vi närma oss den tiden på året som för många betyder stress & irritation och för andra värme & kärlek, men det finns ju de som även tycker att julen är en högtid som de inte vill ska komma.

Nu menar jag inte pga klappar och mat utan de som blir lidande av alkoholkonsumtionen som många tycker hör till julhelgen eller andra storhelger.

                                                  
        

Jag tänker på de barn som inte alls ser fram emot julen, de som vet att mamma & pappa kommer att ta till alkohol och det kommer att skrikas och bråkas kanske mer än vanligt, de barnen som lider i tysthet, de som kommer tilbaka till skolan och inte säger så mkt eller så berättar de historier om hur bra de har haft det under jul & nyår bara för att andra inte ska an, och tyvärr så ser vi vuxna ser inte hur de lider, hur dåligt de mår.

                                                 

Jag lider så med dessa barn, önskar att man på ngt sätt skulle kunna hjälpa, stötta de som behöver.

Varför är det så många vuxna som ser jul och nyår , ja andra helgdagar som en anledning till att supa?!

Och nu menar jag inte bara en eller 2 nubbar till maten, utan så mkt alkohol så att det spårar ur, så mkt alkohol att en storhelg inte blir till glädje för de runt omkring dem utan mer av en pina?!


Vi är inte nykterister, men vi tycker inte om alkohol, smaken, inte heller vad det gör med knoppen om det blir för mkt.

Men visst kan vi ta ngt att dricka om vi går på fest, men oftast så tar vi det alkohol fria alternativet...

Jag tycker inte att alkohol och barn går i hop, jag vet inte riktigt varför, eller jo det vet jag, men det riktigt kryper i mig när jag ser föräldrar riktigt onyktra i sina barns närvaro..


Det är inte med ett pekat finger som jag skriver om detta , utan det är mina tankar och mig egen sorg utöver det här.


Jag tittat på mina barn och känner en sådan kärlek till dem. En sådan kärlek trodde jag aldrig att jag skulle känna för en annan person, men till mina barn så känns det ibland som om min kärlek ska svämmar över!

Vad vore jag utan dem?

Ja en tanke jag inte vill tänka på.

För hur vi än vrider och vänder på det så finns det ju de som inte har sina barn nära av olika skäl.

Det finns ju de som inte har valet, valet att ha sina barn nära, men vi som har det, se på era barn och glöm inte att tala om att ni älskar dem!

Speciellt nu, varför, ja bara för att...

                                                  
            

Det iof ngt som man ska göra var dag, tala om att man älskar dem, din man, fru, syster, bror, mamma & pappa, vän..

Det är så små ord som betyder så mkt.

Tre små ord : Jag Älskar Dig!




Av Jenny - 28 november 2015 12:01

Ja ikväll så ska jag och dotterna pynta, för i morgon söndag är det ju redan första advent..

Mattias ska iväg med jobbet så det blir bara vi 2 här hemma, sonen är ju hos pappa sig i helgen.

Jag har ju redan börjat med gardiner och stjärnorna i fönstrena.

Jag var ute väldigt tidigt med det ( i onsdags), men det är ju så mysigt när det är på plats!

Men tomtar och dukar har fått vänta tills idag och granen den kommer inte upp föränns om en vecka.

                                                  
     


Men även om jag inte är så förtjust i snö och kyla så saknar jag det, för just nu så pendlar det mellan + 1- +10 grader, regn och blåst, to.m så de nedåt landet fick snö före oss.

Inte för att den låg kvar särskillt länge men de fick iaf se den =/


Men förhoppnings vis så kommer den lagom till Jul =)


Idag var det dax för bandy träning igen och nu hade hon fått "sin" egen tröja, gissa om tjejen var/ är stolt =)

Jag ska nu se över friåknings tiderna då hon känner att hon vill träna mer, och som sagt jag tänker inte hindra henne!


                                                           


Av Jenny - 25 november 2015 12:18

Är en dyr lyxvara.

Det är ju inte bara i inköp den kostar utan det är ju en del sido kostander också.

Kan man kalla en bil för lyx vara, ja det tycker jag nog att man kan göra.

                                 


Innan jag tog mitt körkort så hade jag inte en aning vad det egentligen kostade att ha bil, inte heller att man faktiskt blir lat när man får sitt körkort,

Ja sa att det skulle ju inte alls bli ngn skillnad när jag väl fick lappen, men oj med facit i handen så kan jag ärligt säga att man varken går eller cyklar längre när man idag ska göra ngt...

Vad betar man egentligen ?


* Försäkring

* Besiktning

* Fordons skatt

* Reparationer / reservdelar

* Bensin


Ja det finns en hel del utgifter för att äga en bil.


Men måste man ha allt då? En fråga som sonen ställde när vi satt och pratade om detta vid matbordet.

-Ja för har du ingen försäkring och det händer ngt så kostar det mer än vad det smakar så att säga.

Besiktigar du inte bilen eller den går igenom besiktningen så får du körförbud på bilen, skulle du nu vara så dumdristig att köra bilen ändå och polisen tar dig så kostar det, dyra böter och de kan även bilen i beslag.

Har du inte betalat skatten så är det lika så .


Men hur blir det med körkortet vid sådana tillfällen?

Om jag skulle åka fast i en kontroll med oskattad eller obesiktigad bil?

Det har jag faktiskt inte en aning om vad som händer, vet ni?

Nu skulle jag aldrig köra vare sig oskattat eller obesiktigat, men jag vet ju att det finns en del som inte tycker att lagen inte gäller dem, vilket för mig är förvånansvärt idiotiskt, om man nu får uttrycka sig så...

                                                   


Det är ju lika så med att pilla med mobilen när man kör, finns det verkligen ngt som är viktigare i mobilen än vad som händer på körbanan?

För det är för mig ofattbart att man sitter och tex skickar sms eller facebookar eller annat på mobilen när man sitter och kör, men det på visar även hur beroende vi har blivit av våran elektronik som idag finns i luren.

För många av oss är det självklart att man inte pratar i telefonen om man inte har en handsfree eller hörlurar kopplad till telefonen, men för allt för många så är det lika så här, lagen gäller tydligen inte dessa individer...


Är livet verkligen så billigt att vi vågar sätta det i spel bara för att en elektronisk pryl plingar?

Använd en handsfree, örat eller en dosa i bilen, det kan rädda både ditt och andras liv!!!

                                                     


Men ngt jag undrar över, är vi som med trafikanter till dessa människor som kör olovligt, oavsett om fordinet är oskattat eller obesiktigad, är vi skyldig på ngt vis anmäla en sådan bil som är i bruk eller ska man bara se genom fingrarna där?


Hur är det med lös hund i bilen?

Ja det är ju dryga böter där med, en hund ska antingen sitta fast med special sele där man fäster bilbältet genom, eller så ska de sitta i en bur eller bakom lastgaller.

Ja och katter ska sitta i bur.

För vad händer om du måste bromsa hårt eller ngn kör in i dig?


                                            



                                                  
                 


Som sagt det är inte bara att ta ett körkort och det är inte bara att äga en bil, med detta kommer ett stort ansvar & kostnader!








Av Jenny - 25 november 2015 09:05

Av Jenny - 24 november 2015 11:15

Funderar på hur man mäter intelligens på djur, ja i mitt fall hund...

Går det?

Är en hund intelligent bara för att den gör som sin ägare säger eller är det mer av en hund som har " will 2 please"

Är en hund som kan konster mer intelligent än en som inte gör konster?

Hmmm, för mig är det skillnad på smart och will 2 please, är en hund som är mer svår motiverad, smartare än en som gör det som dennes ägare ber om?


Jag skulle nog sticka ut hakan och våga säga att en ras som sätter sin ägare i arbete, ser till att det måste varieras i det dagliga är en smartare hund än den som gör allt för sin ägare på första försöket och fortsätter med det...

Är en St Bernard dummare än en chihuahua pga av storlek?

Är Kelpien smartare än Bc´n? Båda är ju av typen vallhundar, nej dessa raser är ju mer av typen will 2 please, därav att de ofta går på agility planen, men gör det att de är smartare än Fransk Bulldog eller en Saluki?

Som sagt det går att diskuteras =)


Satt och tittade igenom de olika grupperna på Skk hemsida, det ju tillkommit några raser i de olika grupperna.

För er som nu inte har en aning om vad jag skriver om så är våra hundraser indelad i olika grupper, vi har 10 olika hundgrupper i Sverige.


Grupp 1

Vall- boskap & herdehundar

tex Australian cattledog, Briard, Collie , Welch corgi & Schäfer

 

Grupp 2

Schnauzer, pinscher, molosser, bergshundar & sennenhundar

 tex  Affenpinscher, Dansk-Svensk gårdshund, Engelsk bulldog & Grand Danois

 

Grupp 3

Terrier

tex Border terrier, Staffordshire terrier & Beddlington terrier

 

Grupp4

Taxar

 Långhår, strävhår, korthår,normal, dvårg & kanintax

 

Grupp 5

Spetsar och raser av urhundstyp

tex Finsk spets, Mexicansk nakenhund stor/ liten, Podengo, Podenco & Finsk lapphund

 

Grupp 6

Drivande samt sök och spår hundar

tex Basset hound, Drever, Hamiltonstövare & Rhodesian ridgeback

 

Grupp 7

Stående fågelhundar

tex Bracco Italiano, Setter, Pointer & Vorsteh

 

Grupp 8

Stötande, apporterande och vatten hundar

tex Lagotto romangnolo, Clumber spaniel, Flatcoatet retriver & Golden retriver

 

Grupp 9

Sällskapshundar

tex Boston terrier, Chihuahua, Franskbulldog, Pudel & Petit Brabacon

 

Grupp 10

Vinthundar

tex Afganhund, Whippet, Borzoi, Irländsk varghund & Skotsk hjorthund

 

Många av dessa raser har ju tyvärr " tappat" sitt användnings område, det de egentligen är avlad för, men den är inte pga rasen i sig, utan vad vi människor gör, vad vi väljer att avla på & avla bort och vad hunden i sin tur säljs till.

Många har avlats sönder pga av utseende och vad vi tycker är " vackert", sedan att det inte gynnar rasen i sig det tänks det inte på i stor grad, så länge den har " det rätta utseendet" så kör man vidare på det, inte alla men det är ett helt annat inlägg =)

Många raser har fått stora hälsoproblem pga detta, andning, kors, lynne, ja listan kan nog göras lång tyvärr..

 

Så, finns det en ras som är smartare än de andra eller om man vänder man på det, finns det en ras som är dummare än de andra raserna?

Nej, det är för mig vad vi gör dem till, genetiken och sysselsättning.

 

                 

 

 

 

 

 

 

 


Av Jenny - 21 november 2015 19:45

Ja idag har vi haft lite av en pyssel dag jag och Melody, eller ja vi har använt symaskinen *s*

Det man bör veta är att jag absulut inte är duktig på att sy inte heller har ett speciellt långt tålamod när det kommer till att pyssla, men det här kändes som en sak jag kunde göra utan att kasta ut symaskinen genom fönstret *s*


Jag har sytt ett flecce täckte till en av hundarna, det ska bli till de andra 2 med men jag tar ett i tagen och om dagen...

Melody rycktes med och tog de bitar som blev över efter jag hade klippt färdigt de jag skulle ha.


Jag blev faktiskt ganska nöjd =)


                         


Melody blev insperead och hämtade ner delar av sin mjukis samling ( de ligger ovanpå garderoben i hennes rum)

För här skulle det minsann sys täcken och halsband...

                                                  

              


Atlas var den förste som skulle få ett täcke, nåla och sy, både en fram del sedan en del som skulle gå under svansen.

To.m reflexer fick han =)                                                 

                                                  

                                   Före    

                                              Efter



                                      

Hon hade fullt focus på det hon gjorde..

Tills det att hon upptäckte mig med kameran...

 


Så detta var vår eftermiddag.

Förmiddagen gick i bandyns tecken, det var ju dax för träning igen, Melody är så taggad att hon to.m packar tränings väskan kvällen innan...


   

Klubba, hjälm, skridskor, halsskydd, fingervantar, vattenflaska, matchtröja .


Hon kom på att hon faktiskt kan använda " match" tröjan som hon "ärvde" av Anton, den med nr 21 på ryggen (Christoffer Edlund). De fick egna tröjor idag, men vi lämnade den vidare för att få ett nummer ( av eget val 10) & Melodys namn på den.

Nu önskar hon sig ett par bandy handskar och tejp till klubban i rosa och Saik grejer i julklapp..

Hon vill spela i Saiks damlag säger hon och jag tänker då inte stoppa henne!!

Ska man sikta så ska man sikta högt säger hon, ganska kloka ord för att komma ifrån en 8 åring =)


                                                  
                       



    



Av Jenny - 21 november 2015 15:45

Veckorna bara springer i väg.

Idag har Melody valt ett nytt recept, ett hon hittade i en av kokböckerna och hon ska fixa det alldeles själv =)

Det blev kyckling även denna gången =)


4  kycklingfiléer

  • 140g  bacon ( 1 paket)
  • 100g  valfri ost
  •  salt, peppar

 


  1. Sätt ugnen på 200°. Banka ut kycklingfiléerna under smörpapper. De bör bli ungefär dubbelt så stora. Skär osten i stavar. Lägg en stav med ost i mitten på filén (insidan), krydda med salt och peppar och rulla ihop. Rulla baconskivorna hårt runt kycklingfilén.
  2. Lägg kycklingen med skarven nedåt i en ugnssäker form. Pensla med ketchup, krydda med salt och peppar och stek i ugn i ca 20 minuter.

 

                                                lånad bild 

 


Av Jenny - 20 november 2015 23:30

Ja ikväll så var det dax att gå på bandy igen, det var ett topp möte mellan Saik & Villa.

Den här gången så drog Saik det kortare strået, de förlorade med 2-6.

Det var ett avtrubbat och segt spel ifrån Stålmännens sida, de spelade väldigt mkt hem och gav chanser till Villa som de gärna tog emot.

Men förhoppnings vis så laddar de om och kommer tbax med ett snabbare fram spel och vassare skott.


Däremot så var det ett redigt uppsving på klacken i går, de sjöngs och två ny trummor anlände, det trummades i takt och  samstämmigt om man nu kan uttala sig så =)

Det lät bra! Och såg bra ut, flagor som vajade och sammanhållningen var på topp!


                                                  
              


Nästa år blir det till att köpa ett säsongskort för min del, då Melody och jag ska gå på damernas matcher också.




Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards