Alla inlägg under november 2016

Av Jenny - 30 november 2016 20:21

Nej jag ska inte sluta att blogga, men jag har landat i lite av ett bloggstopp, hittar inget att skriva om, visst kan jag traggla om min vardag men jag vill inte.

Vill ju skriva om lite annat också, tipps och råd plus andra tankar.

För tankar brukar jag ha gott om, men inte just nu dock..


Så det känns lite krystat över att hålla igång sidan.

Men efter helgen kommer det nog att finnas en hel del att skriva om!

Först Erotik mässan sedan Utställningen, ja sedan blir det nog en hel del annat.

Ska i alla fall se till att fota både det ena och det andra ;))


                                                        


Ja man kan väl i alla fall säga att det är två helt olika mässor *s*

Imorgon är det en heldag på jobbet, lika så i dag pga att chefen är sjuk, men på fredag är jag ledig, hade en hel del övertid vilket gjorde att jag inte behövde ta ut en semester dag =)

För på fredag så styr jag bilen mot Enköping som sagt, men jag har några ärenden att göra innan jag åker..

Ska klippa klorna på lakrits trollen, klippa mig och sedan handla lite färdkost...

Ut med hundarna och hämta Melody i skolan, sen så bär det av =))

En hel helg med bara syrran är ngt som inte är helt fel!

Men nu, slapp tid i soffan med ett öga på tv:n, det andra på mobilen..


 





Av Jenny - 30 november 2016 20:05

även kallad för Lill Lördag.

Det är även ngt jag har undrat över varför den kallas.

Så vad gör man om man undrar över ngt, jo man googlar ;)

Det här är vad jag fick fram på Wikipedia:


Onsdag (fornsvenska: óðins- dagher) är den veckodag som kommer efter tisdag och före torsdag och kallas ibland "lill lördag". Ordet kommer ifrån "piglördagen", vilken inföll på onsdagar, det var då pigan enligt traditionen hade ledigt eftersom hon inte fick vara ledig på den riktiga lördagen. Enligt äldre uppfattning veckans fjärde dag, men sedan internationell standard infördes 1973 räknas onsdagen som veckans tredje dag.

                                          

Onsdagen i mytologin

Onsdagen är i Norden uppkallad efter den fornnordiska guden Oden. På latin heter onsdagen dies Mercurii, det vill säga Mercurius dag.

Oden jämställdes nämligen med den romerska guden Mercurius. Oden är den ene krigsguden och den äldste, främste och visaste av asagudarna.

I tyska dialekter undantränges ett äldre Wodanstag av Mittwoch (veckans mellersta dag) på 900-talet, och kom senare att bli allenarådande inom tyska språk.

Troligen lånades namnet från det ryska namnet på dagen, sreda.


                                                 


Önskar er alla en god Onsdag =))




 



Av Jenny - 28 november 2016 19:44

har passerat och nedräkningen har börjat.

I lördags så pynatdes det fram här hemma, ja nästan allt, granen den får vänta tills den tredje advent.


     

Delar av köket


I söndags fick vi även främmande av pappa & Anna Lena.

Anton tycker att det är så kul när de kommer för då får han prata bandy med morfar =) För även om morfar hejar på " fel" lag, nämligen VSK så lyssnar han och de pratar vitt och brett om de två lagen.

Melody lyssnar och flikar in en kommentar här och där, men tycker att det är roligare att få visa sina teckningar eller annat som hon gjort till dem.

   

Självklart så kom kameran fram..

För jag vill ha så många bilder på dem som möjligt i hop, barnen och morfar och Anna Lena.


Sedan så har ju min egen ned räkning börjat, för på fredag så styr jag ju bilen mot Enköping och syrran =)

På fredagen så ska vi faktiskt åka på ngt som för mig är nytt, vi ska gå på Erotik mässan som går av stapeln. Det ska faktiskt bli kul.

Vi ska även åka till Bålsta för att träffa syrrans yngsta och hon ska hjälpa oss att shoppa loss på Lindex där hon jobbar.

Hon ska få hjälpa mig lite extra när det kommer till inhandling av nya Bhar då det är svårt det här med storlekar, speciellt nu ;)

Vi ska även äta sushi, ngt som jag aldrig har testat men absolut vill så då ska syrran ta med mig och "visa" hur man gör.

Sedan är lördagen och söndagen bokad i hundutställningen tecken, det är den obligatoriska Stora Stockholms Utställningen, det är en tillställning som jag går på varje år, oavsett om jag ställer eller inte.

Jag har nu inte ställt ngt eget på ett par år men vem vet snart kanske jag tar mig i kragen.

Det har ju varit en hel del annat på min tallrik och träningen av Sessan har hamnat i skymundan, men förhoppningsvis så ska det ändras till nästa år!!

 








Av Jenny - 23 november 2016 09:55

Ja denna status cirkulerar på Fb, men jag tycker att den är så på pricken, så den tåls även att dela här =)


  1. Om man är tatuerad så är man en bråkstake 😈
    Om man har former så är man tjock 😳
    Om man är tunn så är man "sjuk" 😷
    Om man är sjuk så är man lat 😴
    Om man tränar så är man egenkär 🏋...
    Om man är hälsosam så är man extrem 🍌
    Om man är sminkad så är man falsk 😗
    Om man säger sin åsikt så är man en bitch 🙄
    Om man gråter så är man en dramaqueen eller patetisk 😢
    Om man inte gråter så är man kall 😨
    Om man har vänner av motsatt kön så är man billig eller en slampa 😏
    Om man är stolt över sig själv så är man självbelåten eller skrytsam 🙄
    Om man säger nej så är man självisk, egoistisk eller arrogant 🤐
    Om man inte sätter detta på sin status så är man en fegis 😰
    Sätt detta på din om du vågar vara dig själv och säger vad du tycker och tänker 😊
    Jag vågar👍
    Vågar du? 👊
    Idag kan man nämligen knappast göra något eller vara sig själv på något sätt utan att bli stämplad på något vis!
    Lyckligtvis så blir man mer och mer likgiltig med åldern och bryr sig mindre och mindre om vad andra anser om en 😉
    Glöm aldrig bort dig själv, du är du och bra precis som du är
Av Jenny - 22 november 2016 07:32

Ikväll kommer vi att testa detta recept =)


Kyckling, philadelphiaost och röd paprika

 

Det här behöver du :

900 gram kycklingfile
Smör
salt och peppar

2 dl philadelphiaost
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
2-3  tsk chilipesto ( jag kör på Icas )
salt och peppar

Serveras med kokt ris och en krispig sallad .


Gör så här :

Ställ ugnen på 200 grader.
Dela upp kycklingen i lagom stora bitar.

Bryn kycklingen i smör + salt och peppar, så att den får fin färg, lägg i en smord ugnssäkerform. 

Mät upp philadelphiaost, creme fraiche , grädde , pesto och salt och peppar i en kastrull och låt sjuda upp.

Under tiden finhackar du paprikan och fördelar över kycklingen.

 

    Lånade bilder

 

Av Jenny - 21 november 2016 08:07

Ja efter min frustration så gjorde jag faktiskt något åt det!

Det är ju inte pga bristen av kokböcker som jag inte har idéer när det kommer till maten utan det är nog att jag förbiser dem i skåpet som jag har ställt dem i.

Ett väldigt bra skåp men kanske inte för att just ha kokböcker och recept i ...

För olika böcker om mat det har jag, tom 3 pärmar med olika recept i... Men de har stått så snällt i skåpet, vilket har gjort att vi har "missat" att titta i dem.

Men nu har de kommit fram! Ja inte alla men de som vi vill börja med iaf =)


Ja och när jag ändå höll på med de så fick sig skåpen en rengöring och utrensning..


                                     


Som sagt en del kokböcker finns det och det kan jag tacka Anna Lena & Pappa för =)

Som resultat så hittade jag ett par recept som inte var allt för invecklade och krävde saker som vi inte har hemma i "normala" fall, som vi ska testa i veckan,

Kommer att lägga upp dessa i slutet av veckan, då får ni veta om de var godkända eller inte =)


Igår blev det Herrgårds kyckling med kokt potatis och grönsaker.

                                   


Recept till 4 personer på herrgårdskyckling:


4 kycklingfiléer
smör/ margarin
salt& peppar
100 gram rökt skinka
2 msk finhackad persilja
4 dl crème fraiche
1 msk dijonsenap
1 1/2 dl riven herrgårdsost

 

Gör så här:


Ställ ugnen på 225 grader.

Lägg filéerna i en ugnsfast form, salta och peppra, ställ sedan in dem i ugnen tills de nästan är klara. 

Blanda ihop crème fraiche, persilja, dijonsenap, skinkan ( som man har skivat i små bitar) och den rivna osten. Fördela ut röran över kycklingen och sedan in i ugnen ca 5 minuter till.
Servera med kokt potatis och grönsaker..

Av Jenny - 19 november 2016 12:34

Ja ngt sådant..


Sitter och funderar på vad man ska hitta på att äta i kväll och jag kan inte komma på något alls..

Sitter och tittat på olika recept på nätet men hittar inget som faller i smaken, eller så är det en himla massa "tingel  tangel" som ska till sättas och jag vill ha ngt enkelt, snabbt..


Så har ni några tipps eller idéer så bara kör..






Av Jenny - 14 november 2016 08:19

Ja igår var jag ut på landet fr lite pedikyr på en flock med pinnar =)

Vilket i sin tur innebar en hel del kärlek också   


    Ja det är ju aldrigt tomt i knät =)

       Otto & Flippen

       

      Ser en trend hos syskonen Glittra, Roz & Charlie


      Det bästa man har ställer man på bordet

      Denna snygging har fastnat i hjärtat lite extra,

Charlie


     

Blenda & Bitten tyckte att det var ett alldeles onödigt beök, för de behövde minsann ingen pedikyr, fast det gick över när jag tog fram godis påsen =)

Roz undrade varför han var tvungen att stå snyggt när man kan göra konster och se söt ut på bordet istället...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards