Alla inlägg den 5 november 2016

Av Jenny - 5 november 2016 16:22

Ta på dig ditt finaste förkläde, starta på din favoritmusik och sätt igång bakningen! Att baka är roligt,i alla fall när lusten slår till , för det behöver inte vara på fullaste allvar.

Improvisera om du glömt att köpa hem ingredienser, många går att ersätta, och var inte orolig för att dina bakverk inte ska bli vackra nog.


Ja så kan man ju tänka, men jag har en alldeles för dålig fantasi när det kommer till att hitta på vad som kan ersätta det ena till det andra.

Jag följer maniskt ett recept om jag har ett..

Idag föll det sig på lotten att använda jästen som låg i kylen innan datumet var passerat, så det blev till att baka vanilj bullar =)


Men i morgon tänkte jag försöka mig på detta:

                                      Jordnötskladdkaka


Botten

  • 150 g smör
  • 2 dl socker
  • 3 ägg
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 1 dl kakao
  • 1 förpackning center, el. andra kolafyllda chokladbitar, ca 78 g

Topping

  • 200 gram mörk choklad
  • 2 dl jordnötter

Tillagning

  • 1. Smörj en form med löstagbar kant, cirka 22 cm i diameter.
  • 2. Smält smöret i mikron eller i en kastrull på spisen.
  • 3. Vispa ihop socker och ägg lätt.
  • 4. Mät upp och blanda mjöl och kakao, vispa ner i äggsmeten tillsammans med smöret.
  • 5. Häll smeten i formen. Tryck ner kolagodiset i smeten och grädda i mitten av ugnen i 200 grader i cirka 10–12 minuter.
  • 6. Låt kakan svalna och lossa sedan formens kant.
  • 7. Smält chokladen till toppingen försiktigt över vattenbad eller i mikron. Rör ner nötterna och bred blandningen över kakan.
  • 8. Låt kakan stelna i kylen.
 

Receptet är från:


Av Jenny - 5 november 2016 14:34

Ja nu börjar vi närma oss den där tiden för sonen.

Jag tycker dock att tiden har gått alldeles för fort! Men det är ju bara att acceptera att han faktisk fyller 16 nästa år.

Det dimper ju ner en hel del tidningar nu när det kommer till de olika gymnasium som finns.

Det är ju inte bara en skolan kan man ju säga ;)

                                                  

                 

Vem vet, han kanske väljer en skola närmare Stockholm eller tom Skåne..

Men han får välja precis vilken skola han vill, för vill han läsa på borta plan så får han självklart göra det.

För jag tror att med det så kommer en hel del mognad. Men man ska ju självklart inte släppa en tonåring bara för att , utan man ska ändå veta att de klarar av att bo borta och klara sig själv.

För oavsett så slutar ju aldrig min roll som förälder att gälla!


Självklart så hoppas jag att han vill läsa här hemma men som sagt det är ju Antons val!


                                


Något han iaf är inriktad på är en yrkesutbildning då han inte vill sitta allt för mycket vid skolbänken, han tycker att han har gjort det tillräckligt!

Nu vill han ha mer praktiskt och då är ju ett yrkes program det rätta att sikta in sig på.

Vi ska även gå för att få en introduktion när det kommer till gymnasieval och vilka linjer som han tycker passa, ja sen så har ju självklart betygen en stor del i själva valen och antagandet, men han ligger bra till när det kommer till just betygen men det finns ju en hel del andra som också har bra betyg =)


                                                   


Men oavsett så är jag otroligt stolt över min son som så många andra är över sina barn , men nu är det mig och de mina jag sätter i första rum!

För hur man än vänder och vrider på det så har han inte haft den lättaste vägen när det kommer till just skolgången, men han står sig stark och kämpar på, nu är det ju inte långt kvar.


Men hur vet man vad man vill bli vid 16års ålder?

Vet man då vad man vill jobba med? Ja några vet säkert, men hur stor äär sannorligheten att man vet när man väl gått ur gymnasiet?

Jag jobbar ju tex inte ens i närheten av det jag utbildades till... Och vad jag vet så är det inte en sådan stor del av mina klasskamrater som jobbar med den inriktingen heller, jag tror att det kanske är en hand full =)

Jag gick Barn & Fritid´s programmet, 3 år, med inriktning på Barn med behov av särskillt stöd.


Jag vet att jag inte visste vad jag ville göra, men riktades lite mot mitt val, jag hade inte de bästa betygen när jag gick ur högstadiet, eller när det var dax för val, sedan var det ju mycket annat som spelade när det kom till just mitt val .

Men jag ångrar inte den linjen jag landade i, för den passade mig just vid den tidpunkten, hade jag varit mer mogen eller haft ett större engagemang runt omkring mig så kanske det sett annurlunda ut, vem vet?

Men som sagt vi alla har ju olika förutsättningar och mål vi den åldern.

Det handlar nog mycket om mognad oxå och den är ju väldigt indivuduell!


Jag är bara glad att Anton nu kommit på vilka linjer han vill söka in till, för det visste han inte för någon månad sedan.

Sedan så får vi se vad det blir.






  




Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards