Alla inlägg under januari 2015

Av Jenny - 31 januari 2015 16:07

Ja så har ytterligare en vecka rusat förbi och det har blivit dags för ett nytt recept för våran del =)

Denna lördag så ska vi testa Lasagne med tacokycling.

  ( Lånad bild)


2msk Smör

500g Kyckling (strimlad)

1 påse Taco kryddmix

1dl Vatten

1 burk Krossade tomater

2dl Mjölk

2dl Creme Fraiche

salt & peppar

Lasagneplattor

2dl Riven Ost


Sätt ugnen på 200grader

Hetta upp stekpannan med smör & bryn kycklingstrimlorna, tillsätt kryddmixen & vatten, rör om och låt småputtra några minuter.

Häll de krossade tomaterna, mjölken & cremefraichen i en bunke & rör om. Salta & peppra efter smak.

Smörj en ungnfast form, varva lasagneplattor med den tacokryddade kycklingen och "tomat röran" ( som man gör i en vanlig lasagne)

Strö Osten överst och grädda i ca 25 min. Tills den har fått en gyllenbrun färg & lasagne plattorna är mjuka.

Servera med sallad =)


Så låt smaka & ha en trevlig lördag´s kväll.







Av Jenny - 30 januari 2015 08:07

Att träna sin hund innebär inte bara inför tävling, man kan träna sin hund på många olika sätt bara för att prova på ngt nytt eller bara för att göra ngt kul med sin hund.

Det finns många olika aktiviteter du kan testa på , man behöver inte vara ngt proffs för att jobba med sin hund, alla hundsporter finns i nybörjar nivå!

Att bara gå nya vägar under promenaden , träffa andra hundraser/hundar och få det att fungera under kontrollerade former är oxå en storts träning, mental träning.

För hur kul är det att alltid gå i samma spår?

 


Agility

I agility´n ska hund och förare tillsammans klara en hinderbana på kortast möjliga tid.

Det är en lättsam och underhållande sport, där både farten och stämningen hög. Det är samtidigt en uppvisning i avancerat samspel, och kräver mycket träning och ett nära och lyhört samarbete mellan hund och förare.

Men alla kan testa agility oavsett hundras & ålder =)


 Slalom Slalom  Hinder  Tunnel  Däck hoppning  Balansgång    Förhandsvisning av tunnel.


Lydnad

Att träna lydnad med sin hund är viktigt för både dig & din hund.

Det underlättar en massa i vardagen och stärker banden mellan dig & din hund, dessutom är det väldigt roligt!

Kontakt & Lydnads träning kan utövas i alla åldrar. Hemma, ute, ja vart du en är.


Ögonkontakt  Snurra   Stanna   Sitt Att köra par lydnad är en aningen svårare men det är roligt när det

fungerar.

    Platsläggning


Hundutställning

På en utställning kan du visa upp din hund och få en bedömning av din hunds "utseende". Man kan även vinna priser om domaren tycker att just din hund passar rasstandarden.

Det finns även en träningsform inför utställningen "Ring träning" men det är även ett jätte bra tillfälle att träffa andra hundar under kontrollerade former, bara för att du vill vara med på en träning så innebär det inte att du måste tävla. Att träna är kul.

     


Spåra/ Söka 

Hundens luktsinne är överlägset vårat – och alla hundar tycker om att spåra.

Oavsett om du har tävlingsambitioner eller inte är det roligt att träna upp hundens spårförmåga.

Du kan lägga olika spår tex Godisspår, Viltspår/blodspår mm

Att "gå" spår med sin hund är ngt som är väldigt kul för dig som ägare och väldigt kul för din hund då den får använda nosen, ngt alla hundar är bra på att göra =)

        


Rallylydnad

Rallylydnad är en hundsport som hela familjen kan delta i.

Man ska ha roligt tillsammans med sin hund. Här behövs dock god allmän lydnad och framförallt en mycket god kontakt mellan dig och hund.

Rallylydnad är en sport där hund och ägare genomför en bana med 12–20 moment (antalet beror på svårighetsgrad). Varje moment "visas" av en skylt som med text och bild beskriver hur övningen ska utföras.

På skylten kan det exempelvis stå ”360 grader höger”, ”slalom”, ”sitt”, ”ligg” eller ”skicka över hinder”.

Det finns det cirka 70 moment och det finns fyra klasser: Nybörjare, Fortsättning, Avancerad och Mästare.

 


Simträna

Simning är en jättebra träningsform för alla hundar, som blivit allt mer populär med åren.

Simning ger samma goda effekter hos hundarna som hos oss människor vad gäller förbättring av kondition & bygga upp muskler och ge hunden en möjlighet till en mycket allsidig träning.

En extra bonus är förstås att de flesta hundar, när de väl vant sig, tycker att simning är riktigt roligt =)


     


MH/ Mental Test

Svenska Brukshundklubbens mentalbeskrivning hund (MH) beskriver din hunds beteenden och ger dig en bra bild av vem du har i andra änden av kopplet =)


Akilles gör Eldprovet i Ungern.

   Här är en del av ett MH test i Ungern, där hunden ska kunna hoppa över "lägerelden" Inte visa rädsla för rök & eld. Denna variant förekommer inte i Sverige.


Weightpull

Weight pull(WP) är en hundsport som går ut på att hunden ska dra en vagn från start till mål på kommando.

Sträckan är 4,8 meter och den hund som drar tyngst i förhållande till sin kroppsvikt vinner viktklassen.

Hunden måste ha ett specialkonstruerat sele för att kunna dra dessa vikter, det bästa är om den måttanpassas.


  Liten som stor kan testa WP


Alla hundar tycker om att få sträcka på benen, så att få "explodera" på ett öppet fält eller i skogen gör vilken hund som hellst lycklig =)


      



Det finns mkt du kan göra med din hund.

Tänk på att variera din så att din vän får variation i sin vardag, det blir roligare för både dig & din hund.


Vill du veta mer om de olika träningsformerna ta kontakt med din lokala Kennelklubb =)





Av Jenny - 29 januari 2015 08:26

Är ett yrke som till stor del imponerar mig, iaf de på barnens skola.

Jag kan ju bara utgå ifrån egen erfarenhet så det är just vad detta handlar om.

Mina tankar, mina funderingar.

Då sonen bytt skola på grund av dåliga regler & lärare & rektor som inte tog tag i problemet fast föräldrar villigt stöder & hjälper till ,gör det mig skeptiskt till vissa lärare, hur kan det komma sig att man väljer ett yrke där det handlar om att utbilda nästa generation om man tycker att det är jobbigt?

För det är ju just det de handlar om : Att utbilda nästa generation!

Utbildning är ju ngt som jag ser hårt på när det gäller mina barn, jag vill dem det bästa jag kan ge!

Idag känner jag att jag har gjort det bästa valet i att byta skola, de får all den hjälp de behöver och när den behövs, lärarna är insatta i alla barnen & ger alla den fingervisningen de behöver.

Alla barn är ju olika oavsett diagnos eller inte, vissa tycker om matte vissa engelska osv....

Jag själv hatade matte (gör än idag) men älskade engelska & historia.

Anton tex älskar matte, språk då han valt tyska som tillvals språk & kemi & Fysik. Svenskan & So´n har inte hans fulla "närvaro" Men hans lärare är underbara, de taggar och puschar alla eleverna att göra sitt bästa oavsett , de berömmer, ngt som är väldigt viktigt tycker jag, de talar om när ngt är fel utan att nedvärdera. Ngt som många lärare glömt bort hur man gör.

Ett barn tänker inte som vi vuxna, så tänk på hur du lägger upp ett samtal, eller hur din ton ligger i ett samtal ,det kan tydas på ett sätt hos ett barn som man som vuxen aldrig tänkt på.

Melody tex älskar svenska, Matte, Idrott & Engelska ja man kan säga att hon älskar allt med skolan! Vilket jag hoppas hon kommer att fortsätta göra.

Men detta tror jag är pga hennes lärare, om man inte har en bra lärare så blir ämnena i skolan inte lika roliga.

För skolan ska vara rolig, rolig på det där lärorika viset, det där sättet som gör att du bara vill lära dig mer!

Anton går ju som sagt i 7an vilket gör att han har olika lärare i olika klassrum, olika skolbänkar, de har skåp där de har sina( de få) böcker som de har. Idag ligger ju allt på datorn, fördel eller nackdel, ja det kan ju diskuteras.

Men jag får väldigt bra feedback ifrån alla hans lärare då jag som förälder vill ha insyn i hans skolarbete! Det är ju upp till mig som förälder att stötta och hjälpa honom med skolarbete när han kommer hem.

Det är upp till lärarna att se till att han får den hjälpen han behöver, om/när han behöver den i skolan, Det är min uppgift att se till att han gör det som tilldelats honom, det är upp till mig att underlätta för läraren i den mån jag kan. Jag är ju en förälder!

 

Jag kan inte lägga skulden på tex en lärare om det inte går bra i skolan utan där måste ju jag som förälder kliva upp & fråga -Vad kan jag göra? Lärarna ska inte uppfostra mitt barn det ska jag som förälder göra, de ska utbilda mitt barn! Det är upp till läraren att ge mitt barn en bra utbildning!

Jag begär att de lärare som tar han om mina barn i skolan har den rätta utbildningen och får den rätta informationen som behövs för att utveckla mina barn, resten är upp till mina barn & mig.

Jag ser dock så många föräldrar som bara rycker på axlarna och säger -Vad kan jag göra? -Man kan göra så mkt!

 

Många resonerar  -Men jag jobbar ju så mkt, det är så mkt som behövs göras hemma...Jo men du måste ju alltid ha tid för ditt/dina barn eller hur?!?

Vi valde ju att föra våra barn in i vår värld.

För hur ska de veta vad 45+987 är om du inte hjälper dem att tex ställa upp det i rätt form? Även om de fått det visat i skolan.

Vi som föräldrar måste ju utvecklas med våra barn!

Tex när jag gick i skolan så när vi skulle räkna delat så använde man ngt som kallades för liggande stolen, den använder man inte idag, så då var det bara för mig & Mattias att få lite extra hjälp av Antons matte lärare om hur de gör idag ( ja jag kan ju erkänna att det är Mattias som hjälper Anton med matte läxan), för kan inte jag hjälpa min son med läxan, hur ska det då gå?


Jag lovar damtussen ligger kvar i morgon med, tvätten lika så =)

Det är faktiskt riktigt kul ( tycker jag) att hjälpa barnen med läxan, man får se hur mkt de lär sig i skolan, man får se deras utveckling , deras sätt att tänka & lösa de olika uppgifterna.


Pedagogik är ju vad det handlar om i det stora hela, som lärare ska man vara pedagogisk!

Vi de som har pluggat , har läst alla kurser som går att läsa men som inte har en gnutta pedagogik i sig, då finns det inte en ända kurs som hjälper! De saknar den naturliga pedagogiken kan man säga.

Sedan har vi de som har den där naturliga pedagogiken, de som kanske inte har den "rätta" utbildningen men de har just Det när det gäller att hjälpa barn.

Jag tycker att det är synd att det ska "hängas upp" sig så mkt på utbildningar i vissa områden( förskolelärare & barnskötare tex) inom själva lärar yrket.

Jag kan tycka att rätt person på rätt plats gör sig viktigare ibland.

Men självklart ska det finnas en utbildning men den behöver inte alltid vara av den högsta grad på vissa platser.


Melody har fått en sådan där naturlig pedagog till lärare.

Hon är av den "äldre" skolan ,men har flitigt utvecklats med barnen och tiden, hon har jobbat inom lärar yrket sedan 1979.

Hon kan hantera alla sorters barn, den blyga, den livliga, den som redan kan mkt, den som inte kan lika mkt ja hon är mångsidig kan man säga =)

Hon ser till att alla barnen får sin tid med henne, hon planerar och ser till att vi föräldrar är delaktiga.


     

Här är tex ett projekt som Melody´s lärare gav -De som bäddade  sin säng på morgonen var de som skulle få gå först ut ur klassrummet vid tex rast, lunch & vid dagens slut.

Melody tog detta på fullaste allvar och bäddade alla våra sängar =)

Sin, vår & Antons, gissa om storebror vart glad ....

Men denna veckan så nöjer hon sig med att bata bädda sin egen.

Ibörjan var det inte många barn som gjorde detta, men denna veckan så är de desto fler =)

Jag tycker att det är ett bra sätt att få barnen att vilja göra mer hemma även om det inte faller på hennes lott så hjälper hon ju oss föräldrar för vilken förälder vill inte att barnen ska bädda sin säng på morgonen??








Du

Av Jenny - 28 januari 2015 11:42

Ja just ja.. Du som tror att alla blogg & Facebook inlägg handlar om just dig!

Alla har vi nog en eller flera sådana personer i omgivningen, där en uppdaterad blogg eller status  Måste handla just om den personen ...Eller ??

Det finns ett namn för dessa personer..Energitjuvar!

Fast energitjuv blir du ju bara om du tillåts.

Dessa persons "liv" kretsar kring ditt, de vill så gärna vara involverade i allt du tar dig för. De bara måste vara där.

Och får de inte vara delaktig i ditt liv så kan du räkna med skitsnacket som kommer att dras igång, den kommer att sprida sig som en löpeld!

Så varför sprida dessa lögner? Jo för att de inte har en insyn , de står inte på din första plats som person.

Ibland kan jag tycka synd om dessa människor, men det är bara ibland för om man tänker på saken..Vilken tragisk människa det är, inget eget liv utan måste leva igenom andras.

Ta mig, jag lever ett helt vanligt liv, inge spännande händer i det, bara barn, man & hundar...Samma rutin dag ut och dag in mer eller mindre ( en ganska tråkig person i mitt tycke), men ändå så finns de där...Hur många har du??

Jag har dock kommit så pass långt i mitt liv att vill jag förmedla ngt till just en sådan person så kommer det att märkas! Det kommer inte att ske med skit snack, smutskastning eller kryptiska meddelanden. Jag är inte den personen, den som tackar & tar emot längre, kan kanske kallas mognad eller mognad med ålder?!?

Hur gör man så för att slippa all dess drama??

Ska man bara skriva om välmående och guld & gröna skogar??

Eller inte skriva alls?? Hur gör man??

Har ni svaret?? Förmedla då det till mig jag vill så gärna veta!


Ja man kan väl säga att det här inlägget är just till dig , du som älskar att leva igenom andra, älskar att sprida lögner om & åt andra.

Känner du dig träffad? Ja då är du antagligen just en sådan person jag just skrivit om =)


         








Fia

Av Jenny - 27 januari 2015 09:02

Sist men absolut inte minst så har vi Fia även ibland kallad för Fisen men det är inte ett namn vi valt eller använder här =)

Wazin Red Elegance som hon så vackert heter i sin stamtavla, ett namn som passar denna fina dam perfekt.

För en fin dam är precis vad hon är.

 

Fia kommer ifrån Kennel Wazin & hennes uppfödare är Christina K i Kävlinge.

Fia kom till oss på äldre dagar , hon var 5år när vi fick frågan om inte vi kunde ta henne då hon vart " mobbad" av den andra tiken i hemmet. Mattias och jag diskuterade eller nja så mkt diskuterande var det väl inte utan jag sa att Fia behövde flytta och jag tyckte att det var en Perfekt hund för Melody.

Mattias svar var -Jaja du bestämmer när det gäller hundarna men kan vi stanna vid 3?

Så sommaren 2013 satte vi oss i bilen Melody & jag för att hämta upp vår äldre dam.

Fia är den som är äldst och den som kom sist i familjen men absolut inte mindre älskad för det, med sitt lugn och sin elegans så tog hon våra hjärtan med stor speciellt Melodys vilket var meningen. Hon sover i Melodys säng och följer mer än gärna med i bilen då hon vet att det är dags att hämta hem Lill matte ifrån skolan.

På väg till skolan vintern 2013    Hemma efter skolan när bältet knäppts loss =)

Men Fia har även tagit en stor del av husses hjärta när det gäller hundarnas plats, fast Jumjum är den som har den största biten ;)

Hej Husse ...

Äter du? 

Jag bara sträcker på mig... 

Duuuu, bjuder du? 

VAAA har du ätit upp allt..... 

 Mys

Fia är den som alla pojkarna blir kär i , den som alltid har sällskap när hon ska sova.

 Lilla Nemo vill så gärna ligga nära men när Tant Fia lyfter på läppen så får man hålla sig på behörigt avstånd...

  Idefix & Fia spanar efter långöron... 

 Lilla Luke delar mer en gärna stol med Fia....

På, Över & Runt....

       

Fia och hennes Lillmatte

       

Soldyrkare, dam & den du med 100% hittar på bordet om du inte skjutit in stolen.

Ser bättre härifrån

  Vad?? 

  Tar en vilopaus ifrån solen

Mmmm sol och en egen solstol..  

 Ska man gå igenom?? Varför då ?? Jag ligger ju bra här.. 

Lillmatte & jag ska tälta.. 

   Gissa vem som stör... 

Fast hon är äldst så innebär det inte att man inte kan leka...

                         

Fia är Damen, Värmefilten när du fryser, Skyddslingen när du är sjuk, Lektanten och så mkt mer i våran familj.

Men precis som de andra så finns det bilder till oändligheten & berättelser som kan vara i en evighet.


Nu har jag presenterat alla 3 hundarna i vår familj & ja jag kan ju tala om att jag lovat min familj att vi ska nöja oss med 3 hundar...Iaf ett tag till ;) 






Av Jenny - 26 januari 2015 09:44

Var den dagen som mitt liv förändrades , till det bättre för det var den dagen Du föddes.

Den dagen som jag vart en stolt förälder till dig min underbara son!

I dag är det 14 år sedan du såg dagen ljus. Kl 13.02 tittade du ut, 4060g & 52cm Detta var en fredag!


Kl 02,45 vaknar jag av att kroppen känns "konstig" Var då 3 dagar över tiden då du var beräknad den 23/1 Men du hade inte så bråttom att komma ut till oss.

Gick iaf upp ur sängen för att besöka toaletten, din pappa ligger fortfarande och sover. Känner på vägen till toa ngt som säger "pop" i kroppen, kan förklaras som ljudet när du skruvar av locket på en sylt burk för först gången fast det hörs inte utåt utan mer "i" mig.

Där gick vattnet, men inte så där som på film där det bara forsar uren mer bara ett droppande, din pappa sover fortfarande =)

Jag ringer BB och frågar vad det är och om det är farligt då du är mitt första barn så var jag ju inte så säker.

Fick informationen att ta det lugnt då vi kom överänns om att jag inte hade några värkar, kl är nu ca 03.10

Väcker din pappa som flyger ur sängen och ser ut som om jag sagt att det var en mördare i lägenheten, skräckslagen med andra ord, tills det att han vaknade till liv ordentligt.

Efter att ha plockat ihop saker till hundarna som nu skulle iväg till hundvakten, som hade planer just den dagen , hennes exakta ord löd -Inte den 26e bara för då har jag redovisning på min kurs.

Ja vem har sagt att jag är duktig på att lyda ;)

Lyfter luren för att ringa Camilla och hon svarade på den 2a signalen och fattar direkt att det var jag och att du var på väg.

Vi bodde vid detta tillfälle i Jordbro utanför Stockholm & Camilla bodde i Skogås, turen var väl att det låg i linje med vår väg mot BB, för nu kom värkarna och ont gjorde det!

Ca kl 04,30 var vi i Skogås hos Camilla för att lämna hundarna, där sitter jag i bilen och väntar medans pappa din trampar upp till porten för att lämna över hundarna med deras tillbehör dill en yrvaken Camilla, men tror du inte at de tyckte att detta var ett ypperligt tillfälle att ställa sig att prata, vad de pratade om får du fråga dem om för jag hade ont, men efter ca 5 min fräste jag ut genom bilfönstret att de kunde ju prata vid ett senare tillfälle...För nu ville jag till BB.

Kl 05.10 checkade vi in på Huddinge sjukhus BB avd.

Vid den här tiden hade jag rejält ont av värkarna och kände inte för att vara trevlig mot din stackarns pappa som inte riktigt visste vilken fot han skulle stå på =)

Barnmorskan som tog emot oss var en barsk finsk kvinna som inte tyckte att jag skulle ta ngt för smärtan utan bad mig gå runt, och om det vart för mkt så kunde jag ju få lite lustgas , kan ju bara tala om att den inte fungerade på mig.

Som "tur" var så var det snart dags för skift byta kl 06,30 då kom den barnmorskan in som skulle vara med oss hela vägen , hon hette Sarah. En sådan trevlig kvinna som förstod att jag hade ont och erbjö epidural, vilket jag med glädje tog emot, läkaren kom efter ca 30 min för att sätta epiduralbedövningen och genast då försvann smärtan, det enda jag kände var hur magen drog i hop sig. Nu var det dag för en tupplur, pappa ja han kunde inte riktigt slappna av, men han försökte så gott han kunde =)

Jag vaknade vid 12 snåret och kände att nu börjar det göra riktigt ont igen och fick då påfyllning, mmmm smärtan försvann.

Men nu tyckte du att du väntat länge nog, du skulle ut!! Ja & ut kom du kl 13,02.

En frisk liten pojke som skulle komma att få namnet Anton =)

Men nu är du inte så liten längre 180 lång och idag 14år, tänk vad tiden har gått fort!

Älskar dig mitt hjärta!

Somna har du alltid kunna göra på de mest udda ställen.

       Full i bus & hyss var du alltid =) Stora Idolen var vid denna tidpunkt 3års ålder , Spindelmannen.

     

   

   

 Du & Jag & Lilla syster

 Du & Morfar

Du & Pappa 


Av Jenny - 25 januari 2015 19:20

 

Ha fick dig Linnea ;)

   Melody & Max fixar  

       Go fika.

Mattias lämnade en gullig liten lapp till Carina =)   

   

  Tjejerna ville inte infinna sig på bild...Och sedan Anton då förstås

    Kaffe rep.

   Tisslandes & tasslandes över mobilen....

Vi var ju tvungen att gå til backen för att åka lite bob.

             

 Men när det väl var dags så var det bara jag som vågade mig på att åka med Melody, vilket resulterade att jag ramlade av i guppet & fick en massa snö innanför kläderna...Kallt kan jag bara tala om!!!

       

Dagen bara flög iväg , men så är det när man har kul tillsammans och det är snart dags igen då barnen (tonåringar) fyller år på löpande band, ja och Melody fyller ju den 26e februari & hon har redan önskat sig sin present av Carina med fam ;) Samma som Anton, en Bio check.

Nu ska här rundas av och landa i soffan en stund innan det är dags att göra det där berömda siste rycket =)


Tack Alla Inblandade!! Ingen nämnd ingen glömd.

Av Jenny - 25 januari 2015 10:21

Ja idag firar vi ( dock en dag tidigt) sonen som fyller 14. Ja jag tjatar jag vet, men det är min lilla kille vi pratar om =)

Älskar mina barn till månen & tbax om man nu kan mäta den kärleken som en förälder har till sina barn.

Meningen var att vi skulle väcka Anton med våran skönsång men han som alltid runt födelsedagar & jul kunde inte sova längre så han var redan vaken när vi kom in galandes. Kan ju bara tala om att han tyckte vi lät som en flock döende fåglar...Hmmf

Så här så det ut iaf

    Födelsedags kramen är ett måste. 

Allting övervakas av JumJum. 

Hmmm Mamma det är fel skal, detta är till en Iphone 5c jag har ju en 4s??? 

Hmmm    Men mamma....

  Yay jag fick en 5a

   Är i himelen   Så nöjd kille! 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards