Alla inlägg under juni 2017

Av Jenny - 22 juni 2017 20:40

och långledig.


Nu går maken på semester, men som sagt jag har ett par veckor kvar, i år så har vi beslutat att dela upp oss för barnens skull.

Men nu har jag långledigt, tre hela dagar, då butiken är stängd över midsommarhelgen =)

                     


Vi kommer att tillbringa midsommarafton ute i Furuvik, så vi håller tummarna på att vädret visar sig på sin bästa sida.

Midsommardagen håller vi på traditioner och äter matjessill och ny potatis och någon god efterrätt med sonen och Jonas.

Och även i år står Jonas för efterrätten =)


Nästa vecka så kommer farmor och farfar upp ifrån Skåne och de ska tillbringa veckan här, jag kommer dock att jobba på dagarna men kvällarna så lutar det åt turneringar i plump och kanske Yatzy.

Dagarna står som vanligt i Melodys tecken, Anton, ja han bestämmer helt själv vad han vill göra och jag gissar att det kommer att innefatta att sova till efter 12, för att sedan hänga med kompisar och tjejen ;)

Han är ju som sagt en tonåring...

Tänkte dock försöka släpa med han på bio premiären av Transformers som kommer på Bio nu i slutet på månaden. Men det är ju inte säkert att han vill gå med sin gamla mamma på Bio *s*


 


Och Melody tänkte jag dra med mig för att se Minions 3

 


Men först... Midsommar


                               

Av Jenny - 21 juni 2017 20:45

träningen äntligen börjar visa resultat =)


Fick en smärre chock när jag såg bilderna från avslutningen med barnen i år, kontra för två år sedan...

Hur kunde jag låta det gå så långt? Det är nog en fråga jag aldrig kommer att kunna svara på..


   

       


Ben och magmuskler börjat att ta sig =)

Har nu lämnat gymmet och har börjat att springa tre dagar i veckan, inte långt med dock minst 2km, och nu börjar kroppen äntlgen att få lite form.

Jag börjar bli riktigt nöjd!

Av Jenny - 19 juni 2017 20:45

Vad tiden springer i från en ibland....


Avslutningar har passerat och nu är det sommarlov för barnens del.

Maken går snart på semester men jag jobbar på ett par veckor till...


Skrattar lite när jag tänker tillbaks på skolavslutningen, skulle ju vara så duktig och ta med mig kameran för att fota kusiner, vänner och familjen, men det underlättar ju om man laddar kameran först *s*

Men glad att det finns kamera i mobilen iaf ;)

Det blir ju inte de bästa bilderna men det blir iaf några. Men jag han ta några foton med den "riktiga" kameran innan den dog..


Sonen klädde upp sig dagen i ära.

      Jag kände mig en aningen liten gentemot sonen =)

Melody och hennes fröken  

    Melody lånade ut sin krans till moster Anette =)


Ja fler än så blev det inte med kameran, resten av bilderna lägger jag som vanligt på Fb =)


Av Jenny - 6 juni 2017 17:29

ja förra veckan var det dags för kamratligan i fotboll.

Det innebär att de som klass kan anmäla sig för att spela, de kan anmäla sig tjejer och killar, men för de klasser som inte har till två lag de får spela i ett mix lag =)

De möter jämnåriga ifrån de andra skolorna i länet.


Melodys klass hade så att de kunde anmäla ett tjej lag och ett pojk lag.

Tjejerna kallade sig för Jernvallsbrudarna.

Alla tjejerna detta året ( i klass laget) tränar ju med Sif, så det var ett laddat gäng som klev in på planen.

Det gick inte så bra i den första matchen som slutade med en förlust 0-5, den andra matchen slutade lika 1-1

 

De spelade Onsdagen och sedan var det dags för två matcher på torsdagen, där gick det lite bättre, de vann den 1a matchen med 4-0 sedan spelade de lika igen 1-1.

Men det resulterade i att de gick till semifinal och den skulle spelas senare på Torsdagen, så jag han komma och se den direkt efter jobbet, matchen började 18,30.

Melody hade stått i mål 3 av dessa 4 matcher och där blev hon kvar, både av eget val men också ett val ifrån killarnas sida och tjejerna i laget =)

Ja en ngt stolt mamma när man hör hur pratet mellan lagkamrater och killarna i klassen går, när det kommer till val av målvakt på matcher och raster i skolan =)

Semifinalen spelades lika men det resulterade i straffar, Melody var jätte nervös inför detta, men cool som hon är så samlade hon sig, fick några tipps av killarna i klassen som nu hade spelat klart sin match och var klar för final.

Melody tog alla tre straff bollarna och det resulterade i att de nu gick till final för första gången, plus att tjejerna i laget som sköt straffarna satte de i mål.



     

     

       

Finalen spelades på A planen på Jernvallen i Söndags.


     


Tjejerna vann silver =)

   


Innan Kamratligans finaler så var det även dags för Sif att spela en match, så det skulle bli lite tight med tid emellan , men de han.

Denna match vann de, så de blev lite extra taggad inför kommande final.

Melody älskar verkligen fotbollen, och speciellt att stå i mål, jag hoppas verkligen att hon fortsätter med det, fördelen hon har, är att hon inte är boll rädd, inte lik sin mamma där inte ;)






Av Jenny - 3 juni 2017 19:24

Ja idag när jag stod i kön på Ica så kom jag att tänka på en artikel som jag läste på Fb häromdagen.

Det var en tjej som skrev hur ett mående inte syns på utsidan, om du inte har ett synligt bandage.

För ett psykiskt mående syns inte, men det betyder inte att det inte finns där.


Hon beskrev hur hon en dag efter läkar besök och en allmänt tung dag utmanar hon sig själv och tar sig till affären för att handla.

När hon står och packar sina varor så går det inte enligt kunden bakom tillräckligt fort, så denna suckar, stönar och trampar, som om det gör att det skulle gå fortare..

Tjejen beskriver i sin text hur hon mår och att hon önskar att hon hade orkat förklara , att hon hade haft en synlig "skada", det kanske hade varit mer "förståeligt" för kunden bakom..


Idag i kön på Ica så var det två kassor öppna och i den andra kön så stod det en äldre kvinna och bakom henne en kvinna i min egen ålder, men andra ord inte ung men inte heller gammal. Jag kan tycka att det borde vara en som har lite mer förstånd än vad denne uppvisade idag.

För oavsett om du är stressad eller inte så behandlar man folk med respekt!

Vilket jag ska erkänna att jag inte gjorde vid det senare tillfället ;)


Hon tyckte att det gick alldeles för sakta för den äldre damen, hon suckade och stönade och tom sa att man kunde ju skynda sig lite..

Jag sa dock ingen utan ruskade bara på huvudet och tänkte i mitt stilla sinne, Vänta du tills du är i den ålder och inte orkar röra dig fortare, eller tills du har så ont i kroppen att den inte längre lyder.


Men jag fick "ge" igen ( säger hon med ett lite skadeglädje och glimten i ögat i den skrivna texten).

För denna yngre kvinna skulle nämligen också in i kiosken, dock inte av samma ärende som mig då jag skulle hämta ut ett packet och hon skulle handla snus.


När hon stod där så var just det snuset hon skulle ha slut, nu var jag inte om det var till henne själv eller om det var till ngn annan, men då det snuset hon skulle ha inte fanns så började hon att vela, jag suckade ljudligt bakom henne, och jag brukar aldrig sucka åt ngn i en kö, inte heller åt en ny personal, för alla har vi varit nya på jobbet!

Men just den här gången så kände jag att jag kunde göra det.

Hon fortsatte att vela när det kom till snuset, hon frågade även expediten om hon visste vilket snus som var mest likt de som var slut, vilket resulterade i svaret,

-Jag vet inte, jag snusar inte....


Hon fortsätter att dividera, lite mer för sig själv om vilket snus hon skulle ta, och jag suckar ljudligt och mumlar att det står fler i kön..

Jag vet inte om hon hör mig men hon fortsätter och efter ett par minuter så bestämmer hon sig iaf, men nu till det som jag faktiskt störde mig på, för ni ska ju nu inte tro att hon var redo att betala, alltså stod med plånboken redo, nej då, utan den låg i ryggsäcken hon hade på ryggen.

Så efter att väl ha bestämt sig så börjar hon nu ta av sig väskan för att ta fram plånboken..

Men jisses kvinna, du suckar och stönar åt en äldre dam som står med sin plånbok redo att betala, men tar lite längre tid på sig när det kommer till själva betalningen och packningen av varor, men det är helt ok för dig att stå och vela i 6-8 minuter över ett snus och sedan börja leta fram plånboken...


Nu har det fyllts på i kön bakom mig och en äldre herre suckar ljudligt och påpekar lite högre än mig att det faktiskt står fler i kön och den här gången vänder hon sig om och tittar på oss.

Ja säger jag, ibland går det inte så fort...


När hon efter många om och men, i min mening , betalat och gått så tittade jag på personen tvärsöver disken och vi börjar att skratta, vi tänkte nog lika

- Velpotta...


Så vad vill jag komma med detta?

Jo tänk dig för innan du suckar, för du har inte en aning om vad personen framför dig går igenom eller hur den mår.

Om du har bråttom så kan du inte lägga det på ngn annan, utan ska du sucka så gör det åt dig själv men inte ljudligt.

Vill du himla med ögonen gör det, men inte så att ngn annan ser.

Tänk innan du handlar...


 


Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards