Alla inlägg under augusti 2020

Av Jenny - 7 augusti 2020 18:45

Ja nu går jag på 3 veckors semester!!


   


UPPDATERING 2020-08-08

Varför bryta trenden?

Jepps jag startar min seemester med en förkylning, nej inte corona, utan en helt vanlig förkylning, ja tro det eller ej detta virus finns fortfarande kvar.

Täppt näsa och öm hals, dock ingen feber ( tur var väl det) och den höll i sig  1a veckan av min ledighet *suck*

Av Jenny - 6 augusti 2020 18:30

Ja jag måste erkänna att jag har blivit en riktig nörd när det kommer till MFF´s profil kläder och andra prylar.

Men när det kommer till profilkläderna så måste jag säga att förutom att de är snygg så är det en otroligt bra kvalité på dem!


Jag skulle vilja stötta SIF på samma sätt, men jag klär dock inte lika bra i rött som i blått, så där får det räcka med att jag köper profilkläder till dottern!


 

Tröjorna är inte bara mina, utan det är nog 50/50 Mattias & mina. T-shirten är dock endast makens.


     

 

     

   

 

Mobilskalet är mitt till min nya lur =)

 

 En varsin mugg till mig och Mattias, och vet ni, kaffet smakar så mkt bättre i en MFF mugg!

     

Dessa köpte jag till Mattias, ja en liten till min bilnyckel

   

Pennan fick jag av en vän som bor nere i Malmö, fick egentligen 2 men det finns ingen bild på den andra, den har utgått ur sortimentet =(

   

Två snygga svart /vita tavlor som har fått sig en varsin bred ram ifrån IKEA som nu hänger ovanför soffan i vardagsrummet.

 

Morgonrocken fick jag av Mattias i julklapp, och det var för att min saknades varje gång då dottern gärna tog den trotts att hon har en egen, just för att hennes var kvar på ovanvåningen och min hängde nere vid duschen =)


Som sagt, nörd!

Av Jenny - 5 augusti 2020 19:47


 

5 år har gått sedan jag fick diagnosen livmoderscancer. Och i 5års tid har jag gått på kontroller, men idag så gjorde jag min sista!

Det har varit en lång resa och jag är otroligt tacksam över vården vi har i Sverige!

Allt gick väldigt fort, ifrån kontrollen där det upptäcktes, till Operationen i Uppsala.


1a halv året så gick jag på kontroller varje månad, efter det så var det 1gång i halvåret.

Men nu så...Nu är jag klar och jag kan ju inte påstå att jag kommer att sakna gynstolen ;)


För hur man än vrider och vänder på det så kommer tankar och känslor alltid tillbaks när jag är där. Jag har haft otroligt trevliga och sympatiska läkare och sköterskor runt omkring mig på kvinnokliniken på Gävle sjukhus under resans gång, men det är ändå tufft. För vägen har inte varit spikrak efter, den har mer varit som en gammal ko stig som snirklar sig fram. 

Då det har funnits en del frågetecken och komplikationer.


Jag trodde inte att jag skulle må så dåligt som jag faktiskt gjorde när beskedet slog mig ca 3 månader efter operationen. 

När jag då pratade med en av sköterskorna på kvinnokliniken efter det att jag brutit ihop, så berättade hon att hon brukade vara duktig på att läsa av patienter som kom på efter kontroller i sådana här fall.

Om de skulle "gå" igenom upplevelsen utan att "må dåligt" eller om de skulle komma till insikt och bryta i hop. Men på mig så hade hon inte kunnat avläsa mina känslor, tankar eller mitt mående.

Men jag bröt i hop.

Inget före och inget under, men som sagt, ca 3 månader efter Operationen så slog det mig. 

Och det slog mig hårt!



Vid förra besöket så gjordes det tester som skickades för analys för att se om jag har några celler kvar och det visades negativt men ett nytt test gjordes även idag, men det är bara för att det ska vara mer säkert. Det kan tydligen aldrig vara 100% men det kan vara 98% säkert att man är cancer fri.

Och vet ni, det räcker bra för mig!


Jag har sluppit strålning och medicinering efter ingreppet, det enda jag fått är Femanest, och detta pga att jag inte har något kvar. De har ju plockat bort livmoder och äggstockar plus ngn cm på slidväggarna för att få bort allt, vilket också har resulterat i ärr på ena slidväggen. Men det är inget jag känner av i det dagliga livet och det är ett litet "pris" att betala.


* Femanest är ett preparat som används för hormonell substitutionsbehandling (Hormone Replacement TherapyHRT). Det innehåller det kvinnliga könshormonet östrogen. Femanest används till kvinnor vars menstruation har upphört (menopaus), minst 1 år efter deras sista naturliga menstruation.

Femanest används för att:

Lindra symtom under och efter övergångsåldern

När menstruationen upphör (menopaus) sjunker kvinnans östrogen. Det kan ge besvär som svettningar och värmevallningar. Femanest lindrar dessa symtom efter menopaus. Femanest ska bara användas om besvären ger problem i det dagliga livet.

 

Ja jag var ju inte så snygg efter operationen inser man när man tittar tillbaks på de bilder som jag postade i bloggen strax efter operationen.

Men jag hade ändå tur, jag slapp snitt, jag opererades med en ny teknik i Uppsala, en robot, vilket gjorde att det bara blev titthål i magen och allt togs ut via slidan.

Jag låg dock på operations bordet i över 7 timmar, vilket stressade Mattias som var kvar här hemma med barnen och hundarna, han ringde ett x antal gånger till avdelningen då vi fått information att det inte skulle ta sådan lång tid, och när han fick svaret av sjuksköterskorna på avdelningen att de inte visste varför det tog sådan tid så blev han ju inte direkt lugnare. 

Men kl 01:00 så rullades jag upp på rummet efter att ha legat på upp vaket ett par timmar, så kunde jag ringa han och tala om att jag var ok. Groggy och svullen, men ok.

 

           

 

Men nu så kommer det inga fler kallelser på posten.

Nu är det ett kapitel som jag någorlunda kan lägga bakom mig.

5 år har ändå gått ganska fort, minnena är många. 

Men nu så avlutar jag detta kapitlet och ser framåt!

 

CANCER FRI!!!!!

 

http://larkans.bloggplatsen.se/2015/06/13/11119253-vaken/

 

 

 


 



Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards