Alla inlägg den 14 januari 2015

Av Jenny - 14 januari 2015 14:15

Varför skaffar man sig ett djur???

Efter många år i Zoo butik och 35 år som hundägare så blir jag så ledsen & frustrerad när jag inser vad många som skaffar sig ett djur (en individ) men inte tar ansvaret för djuret.

Det är som om vissa människor inte inser att det krävs tid & energi att skaffa ett djur oavsett ras & storlek.


Sitter i köket & tittar utgenom fönstret och ser grannens lilla katt, den är 2,5år men ser ut som en litet katt unge, inte äldre än 6månader.

Har pratat många gånger med denna grannen ang deras katt då den aldrig ( iaf ytterst sällan) får vara inne, sommar, vår , höste eller vinter =(

Nu har hon fått ett halsband med pingla efter mitt "hot" om att ta kontakt med ngt av de katthem som finns då det inte är ok att behandla eller inte behandla sitt djur så här.

Dennes svar är alltid att det är en ute katt...Mitt svar är att det inte finns ngt som heter utekatt!

Bonkatt ja, men bondens katter får fri tillgång till en lada, det har inte denna lilla tjej, utan hon ligger på grannarnas altaner och tittar bedjande för att få komma in....Det är inte bara jag som pratat med denna granne utan vi är flera men det tas inte in det vi säger =(


Alla djur behöver omvårdnad och tid!!!


Tex om jag skaffar en katt och jag bor i lgh så blir det självklart en inne katt då jag inte kan styra in & ut släpp, då måste jag ju införskaffa syssel sättning till "min" katt så att den får utlopp för energin.

Jag kan ju erkänna att jag Inte är en kattperson, men att se ett djur lida , ja då spelar det ingen roll.

Skulle ju kunna nöta i oändligheter and detta ämne just när det gäller innekatter & katter som släpps lös i villa/ radhus/ lgh områden utan tillsyn där de rastar i sandlådorna på lekplatsen.

det är inte kattens fel då den ser sandlådan som en enorm kattlåda =(


Skaffar jag en kanin/hamster/marsvin så ser jag till att vara på läst så att jag vet vad just detta nya husdjur kräver för att må bra i fångenskap, de ska inte bara sitta i en bur 24/7, de måste får tid & kärlek de med!!!


Så har vi det där ämnet om att skaffa hund....

Varför skaffar du hund???? För att barnen vill? För att du vill ha en dekoration? Frågorna är oendliga!


Det man ska fråga sig själv är, har jag tid? Vet jag att en valp/kattunge blir vuxen och lever i allt från 10-17år?

Kan jag pälsvården just för den rasen (hund som katt)/ jag väljer? Vet jag att en valp/kattunge  behöver mkt tid & kärlerk? Vilka behov har jag / fritid? Vad gör jag på min fritid?

Och den stora frågan: Fungerar min ekonomi med ett husdjur?? För JA det kostar pengar att ha ett djur ;)

Försäkring, veterinärvård mm

Visst händer det saker i livet som gör att man kanske inte kan ha kvar sin fyrbenta vän medn TÄNK EFTER FÖRE!!!


Oavsett djur!! Kanin, Hamster, Marsvin ,Gerbil, Råtta,Fågel,Iller,Hund,Katt...


Det är så många som säger till mig att jag går så mkt med mina hundar..Mkt??? Ja jag går ca 4-5gånger om dagen, Men det är ju inte bara kisse svängar utan långpromenader & Träningsrundor...Allstå inte samma runda varje gång!

En hund ska röra på sig, och det är det ju upp till oss som ägare att se till att den får det.


Jakthund= Ja det säger sig själv lite vad den är gjord för =)

Vinthund= Ja den behöver få springa, sträcka ut sina långa ben ( vilket alla raser behöver)

Vallhund/ Herde hund= Ja den ska få valla, jobba, tänka. (Alltså inte bara trassla runt på en tomt eller gå korta koppel promenader)Den måste få använda huvudet/Tänka!

Draghundar= Ja de är ju avlad för att få dra, jobba =)

Chihuahua´n är inte en byst dekoration  ( hur söt den en må vara) Den har 4ben som den måste få använda!!!


Alla hundar behöver motion& Variation!!! En lugn hund är (enligt mig) en harmonisk hund!


Som sagt ett ämne som kan diskuteras i oändlighet.....



       


Tidigare månad - Senare månad

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards