Alla inlägg den 9 november 2016

Av Jenny - 9 november 2016 19:40

knapp när det kommer till våra pälsklingar.

-Vad menar hon nu?


Jo det jag tänker på är hur de , för mig ska vara inne och hur kan vara ute.

För mig så ska hunden vara lugn inne, inne är inte en plats för fult ös och rally utan en plats där hunden ska vara lugn & harmonisk, där av en sk off knapp.

Visst kan det lekas men då menar jag att det ska vara en stilla lek, en lek där individerna ligger på plats och gnabbas, att ösa inne är för mig inte ok.

Fullt ös det är något man tillämpar ute, både vid lek och träning.


En hund som inte kan komma till ro inne är för mig en orolig och kanske tom en ostimulerad hund, så hur får man en hund att vara lugn inne?

Ja träning och konsekventa regler är det enda som gäller!

      INNE



                   UTE

 


Och vad menar jag med träning då?

Ja det kan vara allt från att låta hunden springa lös eller en kontrollerad promenad, cykel, lydnads pass, ja det finns många olika sätt att aktivera sin hund ute, det är bara våra fantasi som sätter stopp =)


Många av oss hundägare har ursäkter om varför våra hundar gör si eller så, vi ser inte våran egen inblandning i våra hundars beteende.

Sedan så är det ju även så att vissa raser så som individer behöver / kräver mer än vad vi som ägare kanske kan ge den så då innebär det att vi måste tänka om.

1 Är detta rasen för mig?

2 Hur ska jag göra för att min hund ska lugn ned sig?

3 Behövs det kurser?

4 Ska jag skaffa en till hund för att min första ska ha någon att leka med?


Ja detta är några frågor som man måste tänka på innan man skaffar sig en hund!

För oavsett ras så är det ett minst 14års åtagande när man skaffar sig en valp.


Så för mig så ska en hund absolut ha en off och en on knapp, den ska veta när det är träning/ aktiverings dags och när det är vila / sova dags =)



Av Jenny - 9 november 2016 10:34

Ja nu har vi fått snö, massor med snö!

Och det fortsätter att komma =)

Jag tycker om vintern när det är mycke snö och så där lagom kaöt, inte minus 25 utan lagom sådär runt minus 10.

Det enda som är tris när det kommer s åhär mycket är att det inte hinns plogas i eller utanför området.

Det känns som om det antingen är för lite personal eller att man blir förvånad över att det kommer och man inte riktigt vet vart man ska börja ploga.

Men sedan tror jag även att det är en stor del i pengar, det kostar ju att ringa ut peroanl på nätterna för att göra det framkomligt för bilar och gång trafikanter.'


För jag hoppas verkligen att det inte beror på förvåning, iaf inte här uppe, för snö det får vi varje år och oftast så är det mycket och mer ;)


     

         

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards