Direktlänk till inlägg 19 maj 2015

Tabletter

Av Jenny - 19 maj 2015 07:30

Ja jag vet att jag för ett tag sedan skrev om att äta tabletter, då menar jag i  medicinskt syfte.

Men jag blir lika förundrar varje gång som jag ska fylla på föråden med panodil.

Fick ju en lista på sjukhuset med tabletter som ökar blödningsrisken, vilket då leder  till min nästa fundering.

Varför ska det finnas så många sorter, av bara "vanliga" smärtlindrings tabletter?

Några av dem klassas ju även som beroende framkallande?

Och då undrar jag ju varför de får säljas i våran daglivaru handel?


Nu är det väl på tapeten att de ska tas bort, alvedon, panodil & några andra men inte den som för mig är "valigast" Treo, den är högt klassad för beroendeframkallande, hur kan det då komma sig att den får säljas "öppet", men det är ju lika så med dagens nässpray, den gör oss oxå beroende....

Jag har verkligen ingen koll på alla dessa tabletter som idag finns på hyllan på apoteket.

Panodil till oss vuxna och flytande alvedon till barnen, ja så har det varit här hemma =)


 


Det här är säkert ngt man kan läsa om i oändlighet och även så diskutera.

Jag har ju sett beroende i olika former, tablett form & alkohol form, i mitt liv, men jag har aldrig förstått det här med att tala om hur mkt och vilka tabletter man äter idag...


Är det för att man vill ha ett medberoende eller är det av sympati?

Varför vill man "skylta" med detta? Jag är oerhört glad & tacksam över att bara behöva äta panodil vid mens & huvudvärk.

Men jag vet även de som måste äta starkare tabletter för att äns ta sig upp ur sängen på morgonen.. 

Sedan har vi de som sprider vitt & brett om vad & hur många tabletter de äter, hur ont de har, för mig blir det lite att de bara vill bre på,tycka synd om, inte riktigt håller sig till saningen , Jag säger inte att de inte har ont, men jag tror att det är dessa personer som oftast går till överdrift och har ett större behov av tabletterna i sig..

För de som inte har beroendet av medc,utan tar en tablett vid behov, fast de har starkare medc att ta till. 

De jobbar på, biter, gråter och svär över sin oförmåga att göra vad de vill när kroppen säger stopp, men de säger inget till sin omgivning!

Hur kommer det sig att det skiljer så mkt?

                                                  


                


Nu säger inte jag att man inte behöver dessa mediciner, men jag tycker att i vissa fall så är det för många tabletter , de nästan motverkar varandra.


Är det lätt att få värktabletter utskriven idag?

-Jag vet inte...

Är läkarna lätt övertalad?

-Det hoppas jag verkligen inte!

Är det bara att läsa på om en viss tablett och sedan lägga in det i samtalet med läkaren och sedan övertala denne?

-Jag vet inte...Hoppas verkligen inte...

För om det nu idag skulle vara lätt att övertala och få den tabletten man googlat om , hur kommer det då att c ut i framtiden?

Kommer beroendet av receptbelagd medc att öka eller kommer den att bli mer strikt och svårare att få?

För en narkotika baserad medicin ( morfin tex)är ju precis lika "farlig" och beroende framkallande som heroin, och alla de andra drogerna som finns på "gatan"...Och det finns ju även de preparat som inte är receptbellagda som är beroende framkallande...

Ja det tåls att tänka på!!


Funderingar som snurrar nu när det kanske blir så att jag själv måste äta ngt mer än bara panodil & vitamin tabltter..


                                                  
       

 
 
it_is/Anette

it_is/Anette

25 maj 2015 10:39

Nu har dom ju tagit bort möjligheten att köpa flera olika sorters värktabletter på andra ställen än apotek. Det tycker jag är bra - man ska vara väldigt försiktig med vad man stoppar i sig.
Treo brus - är verkligen farlig o ger beroende hos många. Vilket jag har lite svårt att förstå....

http://itismadeby.bloggplatsen.se

Jenny

25 maj 2015 10:43

Ja det är en tablett som inte är god så hur man kan dricka den förstår jag inte heller, men smaken är som baken ;)
Ja jag håller med om att det är jätte bra att det tas bort ifrån daglivaruhandeln..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 mars 2023 17:39

              Under detta mäktiga tifo stod vi när MFF möte Hammarby i Cup finalen 2022 på Tele 2 Arena. Det blev varmt kan bara tilläggas.       Mäktigt Skåne tifo!           ...

Av Jenny - 23 januari 2023 19:18

Innebar för min del utökade arbetsuppgifter. Jag som inte flugit allt för många gånger i mitt liv fick en hel del resande under bältet i slutet av 2022.   Kiruna*3 Lycksele*2 Kalix*1   Jag har stötat och varit med och byggt upp 2 nya bu...

Av Jenny - 12 januari 2023 19:00

I måndags kom de glada nyheterna -Dottern blir uppflyttad till Dam Juniorerna (F19) , tjejen som går all in när det kommer till att spela och att titta på sporten, hon som aldrig säger nej till en xtra träning eller en xtra match, hon som alltid stä...

Av Jenny - 27 februari 2022 17:33

beslut är oftast just det, tuffa! Men så också de som är rätt just där och då. Jag har nu i några år velat fram och tillbaks om huruvida vi ska skaffa en hund till eller om jag ska låta hunderiet rinna ut i sanden.   Jag älskar att ha hund och ...

Av Jenny - 25 februari 2022 17:15

Ja det är vad dottern fyller idag... Jag menar 15 år.... Satan vad tiden går fort! Men jag älskar verkligen att se båda mina barn växa och utvecklas, se dem ta steg för steg i sin utveckling och sin självinsikt.   Grattis älskade unge!     ...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards