Alla inlägg den 23 maj 2015

Av Jenny - 23 maj 2015 16:00

Ja det köpte jag faktiskt idag, jag var så sugen på salt.

Till det hela hör att jag inte är så förtjust i chips, fast det kan man ju inte tro när man ser mig. Jag tror att vi är många som dömer vid första ögonkastet, och när man ser mig så tror man nog att jag bara äter pizza, godis och dyligt.

Ja ni vet allt som är onyttigt..

Men så är det inte, iaf inte för mig.

Men idag så köpte jag en hel påse, en hel påsen på 30g. Ja ni vet den där pytte lilla påsen =)

Mer än så vill jag inte ha. Så varför köpa en stor påse som bara kommer att ligga.

Ja men barnen tänker ni säkert nu, men ingen gillar samma chips som jag, så därav den lilla påsen =)

 


Fast varför försvara sig? Ja för det kan jag komma på mig själv med att göra, ja jag är fet, det vet jag om, sticker inte under stolen med det, men varför skulle jag inte få äta lördags godis med resten av familjen? Ja det är nog bara en fråga som jag själv kan svara på.

Men det blir lätt så, man går in i försvarsattityd när det gäller godis och ibland mat.


Idag när man står framför chips hyllan i matbutiken så inser jag hur många sorter där finns, det är ju helt otroligt hur många smaker & former det finns. Ja märkena är ju inte bara OLW & Estrella längre, utan nu har ju matbutikerna sina egna märken och ibland 2.

Ja som sagt har man beslutsågnest så kan det bli lite knivigt framför chips hyllan =) 


Av Jenny - 23 maj 2015 07:00

Ja det är inte många i min omkrets idag som faktiskt vet att jag varit väldigt aktiv inom denna sport nästan hela mitt liv.

Ska man räkna år så är det iaf närmare 30 år...

Men varför slutade jag?


Jo det var en del förändringar( possitiva) som hände i mitt liv som gjorde att jag kände att tiden inte fanns & att faktiskt intresset inte heller låg på samma nivå som tidigare.

För jag resonerar lite så här, att kan jag inte träna mina hundar till 110% så tänker jag inte att hålla på, för jag vill ge min hund det bästa och att ligga och traggla i låg klass är inte ngt jag strävar efter som tränare...

Så nu tänkte jag att jag väldigt lätt skulle förklara lite vad Hundkapplöpning är =)


Hundkapplöpnig är en  är tävling för vinthundar, oftast är det Greyhounds & Whippet´s som utövar runbanan, men det finns även lopp för de övriga vinthundsraserna =)  Även andra raser tränar och springer gärna på rundbana!

Det finns två typer av hundkapplöpningar, rundbana, där det endast handlar om att komma först till mål.

Här i Sverige tävlas det framförallt på tre distanser, 300 meter (kort) och på 500 meter (medel), dessutom finns långdistans 700 meter och supersprint på 90-100 meter.

                                                  

                                                    

Topphastigheten för en Greyhound på elitnivå är ca 80 km/h en whippet ca 50km/h.

Vinthundar kan även tävla lure coursing där man mer bedömmer hundens jaktinstinkt.

De flesta hundkapplöpningar är icke yrkesmässiga tävlingar, speciellt här i sverige, för sällskapshundar men i några länder som storbritanninen, Irland,USA och Australien är det mer professionella tävlingar.


Men hundkapplöpning, vad är det och hur gör man?


En hund får ta sin  rundbanelicens vid 15 månaders ålder, en licens innebär att den måste (idag) ha sprungit 1 race själv för att sedan springa ett eller två lopp tillsammans med andra hundar, antal licens lopp varierar beroende på hur många "stöd" hundar man får i hop. Det måste vara minst 2 för att ett licenslopp ska kunna gå av stapeln, men det innebär inte att licenshunden blir godkänd, den måste pasera och passeras av en licencierad hund i loppet för att en domare ska se att sen springer "rent" Den får alltså inte vrida på huvudet för att titta på den passerande hunden.

Reglerna är i dag inte desamma som när jag började men det gör inte sporten mindre rolig men kanske ngt mindre social, när jag började så tävlade man i 2dagar ( helg) Lördagar semi & söndagar final.

Men när sporten utvecklades och Svenska Spel ville göra spel på våran sport så ändrades reglerna.

Jag är idag inte insatt så jag vet dock inte om de är densamma.

Oftast när man frågar efter licenshundar så letar man efter några som springer i samma "tempo" och är säkra i loppen.


I Sverige är det upp till 6 hundar i varje heat, det finns lopp för bara hanar & lopp för bara tikar, tex SM och andra mindre cuper, men annars så tävlar de i samma heat på samma vilkor =)
Men ngt som skiljer hundkapplöpning med utställning är att i hundkappen får inte löptikar tävla, de får inte ens vistas på plats. Vilket jag tycker är en fördel, för som hanhunds ägare så är det inte kul när det ligger löptikar runt ringen.


                        

Idag finns det 11 aktiva banor och men det finns flera klubbar, du måste vara medlem i en klubb för att få tävla din hund.

Alla hundägare som vill tävla med sin hund måste genomgå tränarutbildning för att få en tränarlicens, detta görs en av de "äldre" hundkapparna i den klubb du väljer att gå med i. Detta är ngt som har tillkommit på senare år vilket är bra =) För det är en del som man måste veta innan man kan börja tävla och då inte bara själva hundhållningen utan regler och en del annat.


Så idag måste både du och din hund ta en sk tävlings licens.

Men det är en otroligt rolig hobby att ha, men som med så många andra hobbysar så kostar det en hel del pengar, skadorisken på hundarna är stor vilket gör att du måste ha ett bra försäkringsbolag med en bra försäkring!

Jag skulle kunna skriva i oändligheter om Hundkapp men jag gör det enkelt för mig och länkar till Svensk Hundkapp där om man är intresserad kan läsa mer =)


http://www.hundkappsverige.n.nu/


Ofta har man fått frågan - Varför måste de ha munkorg? Är det för att de är elaka?

Nej de är inte elaka, det är mer av ett skydd för att de inte ska göra illa varandra vid harstopp då det kan hetta till, för alla vill ju ha "trasan",  "haren" är en specialbyggd maskin som sitter antingen på räls eller som på den nyare banorna på en wire. På de älde banorna där harmaskinen sitter på en räls så låter den mer som en gräsklippare/ trimmer, medans på de nu hör man bara ett vinande ljud, ibland kan det kopplas på en sk vissla.

Vid ett tävlings tillfälle så ska alla hundarna ha munkorg för säkerhet & nr täcke för att man ska veta vilken hund som är vilken och för att speakern ska kunna referera loppet inför åskådarna/publiken.

För att det kan vara svårt att hänga med ibland, 500 m på 30sekunder..


Fick faktiskt en sådan underbar förklaring av en klasskamrat i gymnasiet som brukade vara upp på den lokala banan här, första gången såg han bara ett virvarr av hundar, han såg inte så mkt den första tävlingen han var på, däremot den andra, då började han att se lite mer men det var fortfarande ett blurr av hundar och nr täcken. Den tredje & fjärde gången då började han att se det stora hela, vem som kom först i mål, vad som te.x hände i kurvan mm. Så han rekomenderade alla som såg på för första gåneg att åka upp flera gånger för det var inte föränns efter 3-4 gången som man verkligen förstod =)


Jag kan ju bara framföra att det faktiskt är svårare att vara speaker på en hundutställning än under ett lopp, ngt jag kommer att berätta om i ett annat inlägg.


 


Före ett lopp så ska och kommer alla deltagande hundar att genomgå en veterinär besiktning, där en utbildad vet går i genom hunden för att se så den inte har ont eller är sjuk. Veterinären stannar kvar under hela dagen då det kommer att uppstå både små och stora skador...

Men som sagt vill man veta mer så var inte rädd att kontakta er lokala klubb, då de kan svara på det mesta.


Hundkapplöpning hundsporten med lite fart i.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards