Alla inlägg den 6 november 2015

Av Jenny - 6 november 2015 21:45

Satt i går och pratade med en vän som i sin tur är uppfödare, inte min utan på en annan ras.

Vi kom in på det här med avtal, det finns ju olika avtal vid försäljning av en hund.

Jag är själv inte så insatt i den här delen , men har ju hört en hel del problem när det kommer just till de som inte är det rena " köpeavtalet" För det är ju ibland en ren tolknings fråga, som med mkt annat...


  • köpeavtal med bibehållen avelsrätt
  • fodervärdsavtal
  • Köpeavtal


Många ser det som uppfödarens "jobb" att se till att rätt avtal skrivs på, men är det verkligen det?

Är det inte upp till oss valplöpare också att se till att vi skriver på rätt avtal?

Jo jag kan tycka det.

Men hur är det nu om man skriver på det "vanliga" köpeavtalet", är det en självklarhet att det är jag som äger hunden då?

Ja det är det, mellan dig och uppfödaren!


Eller är det den som betalar försäkringen eller den som står som ägare hos Jordbruksverket?

Ja det är en djungel om man skulle hamna i en tvist, men det händer oftast när man har ngn av de andra avtalen.

Men hur är det om man står två på köpeavtalet, och man sedan går skilda vägar?

Vem äger hunden då?

Om den ena parten inte vill ha sin del. måste man skriva nya papper då?

Eller hur är det?

Nej det måste ni inte, utan det som ska göras är ju att ändra registreringen hos Jordbruksverket, för idag är du enligt lag skyldig att registrera din hund eller katt där, oavsett om det är en renrasig eller blandras.


Men är det inte så att det är Skk ( när det gäller renrasiga hundar) som står "över" andra myndigheter, nej inte när det kommer till vem som i sin tur äger djuret.

Har man inte registrerat sin hund hos Jbv och en tvist uppstår där båda parter vill ha "hunden" så kan det anses vara den personen som står för försäkringen & har "hant" om hunden .

Skk har riktlinjerna och avtalen men har inte sista ordet om man nu kan säga så.


Hur är det nu då om man har en hund där uppfödaren vill bibehålla avelsrätten?

Hur gör man som "ägare" då, vad står jag för och vad står uppfödaren för?

Ja att ha en hund med "bibehållen" avelsrätt är precis densamma som ett köpeavtal men där uppfödaren har rätten att använda ditt djur i avel.

Nu är jag osäker på hur mkt men jag tror det är 2 kullar på en tik och 6 parningar på en hanhund (kan vara ändrat)

Så här står det på Skk hemsida ang detta:


Köpeavtal med bibehållen avelsrätt

Köpeavtal med bibehållen avelsrätt innebär att köparen betalar 50 % av hundens pris kontant och att resterande 50 % erläggs genom att uppfödaren behåller avelsrätten, det vill säga rätten till en valpkull (om minst en valp som uppnår fem veckors ålder) för en tik eller tre valpkullar (om minst en valp som uppnår fem veckors ålder) för en hanhund.

Enligt köpeavtal med bibehållen avelsrätt gäller avelsrätten för såväl tik som hane till dess att hunden fyllt fem år. Har avelsrätten inte utnyttjats dessförinnan förfaller den utan rätt för överlåtaren att få någon ersättning.

Vid köp med bibehållen avelsrätt är det viktigt med ett gott samarbete och en bra relation mellan uppfödare och köpare. Det är därför angeläget att båda parter noga läst igenom avtalets villkor, såväl framsida som baksida, och att båda har en realistisk uppfattning om vilka förväntningar man kan ha på varandra.



Fodervärds avtalen är en helt annan sak.

Så här står det på Skks hemsida:


Fodervärdsavtal

Fodervärdsavtalet innebär att en uppfödare överlåter en hund utan att erhålla kontant ersättning. Hunden ”betalas” i stället genom att uppfödaren behåller avels- och/eller prov-, tävlings- och utställningsrätten.

För hanhund gäller det antal valpkullar som överlåtaren och fodervärden kommer överens om i avtalet, dock maximalt sex stycken (om minst en valp som uppnår fem veckors ålder).

För tik gäller att överlåtaren har rätt till maximalt två valpkullar med minst en levande valp som uppnår fem veckors ålder per kull.

Oavsett om uppfödaren har utnyttjat sina rättigheter eller inte, gäller avtalet som längst tills tiken uppnått fem års ålder eller tills hanhunden uppnått sju års ålder. Det räcker att tiken är parad innan hon fyllt fem år även om valparna föds efter detta datum.

Har tiken haft sina avtalade två kullar innan hon fyllt fem år övergår hon i fodervärdens ägo så snart dessa kullar är födda och valparna blivit gamla nog att lämna tiken. Detsamma gäller när hanhunden har uppfyllt sitt valpkullsantal.



Så ett litet tipps av mig är: Läs gärna på om avtalen innan du skriver på, för att både du och din uppfödare ska det lättare att komma överens.

Som Uppfödare inom Svenska Kennelklubben så är du skyldig att hålla dig uppdaterad på nya avtal och regler, för det är ju ändå dessa som ska följas!

Men som valpköpare är det ju även upp till dig att veta vad som gäller när du skriver ett avtal!


Vill du veta mer?


Gå gärna in på Skk hemsida och läs på :

http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/avtal/


Eller på Jordbruksverkets hemsida:

http://www.jordbruksverket.se/etjanster/etjanster/djur/hundregistret.4.5aec661121e261385280002400.html





Av Jenny - 6 november 2015 06:30

Ja ibland har jag väldigt svårt att hålla mig för skratt när det gäller mina hundar, andra gånger är det lättare..

Man skulle kunna tro när man ser mig ute, att mina hundar aldrig har gått i koppel, för på vissa promenader så är de överallt och alltid *suck*

Andra gånger så går de hur bra som hellst...

Vad ska man säga, de känner väl när jag har tankarna ngn annan stanns.

Ett virvarr med kopplena, den obligatoriska flätan och en del muttrande är en vanlig promenad med mina pälsklingar =)

                                                  

    


Men jag funderar på om jag skulle införskaffa ett sk Virvel koppel, iaf för två hundar, jag tror inte att det skulle fungera för tre.

Men Jumjum & Sessan skulle kunna dela på ett för de ligger alltid framför och Fia går ju alltid bakom...

Men frågan är

-Fungerar det???

                                                  

      


För jag är inte så sugen på att slänga ut 500:- på ett koppel som kanske inte fungerar så bra.. Så jag funderar vidare..

Fick en förfrågan om jag var sugen på att vara med på en Nose work kurs med Sessan, vilket låter som om det skulle passa henne, för spåra det kan hon. Hon har ju gått en del spår och hon älskar att använda nosen så varför inte?!?

En sådan kurs kostar ca 600:-, men det är olika.

Så jag ska absolut fundera på det =)


Det finns ju en hel del kurser man kan gå, jag har aldrig gått ngn kurs med mina, då basenji har en låg intresse nivå för sådant de inte tycker är roligt eller , för dem ger ngt, som ägare så krävs det tålamod & fantasi för att bibehålla intresset =)


Men som sagt en stor portion humor lär man ha när det gäller dessa knorrsvansar.


Nose work är ju ngt som har kommit fram nu, det är väl inte nytt men som så mkt annan så är det en "New comer", på listan att göra som man nu ska syssel sätta sina hundar med =)

Men det som med spår är ju ngt som faller sig mer naturligt för hunden. Att arbeta med nosen.



                                    






Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards