Alla inlägg den 4 november 2015

Av Jenny - 4 november 2015 14:34

Ja är det så att föräldrar idag har blivit "latare" mer nonchalanta när det kommer till uppfostran?

Är det så att man mer rycker på axlarna och skyller på skola eller diagnos?

Eller är det tom så illa att vi låter mobiler, tv spel och datorer sköta det åt oss?

Ja ibland undrar jag!!

Jag fostrar mina barn att respektera de äldre, lärare & sina vänner.

Men jag ser allt fler och fler som inte gör det, de är totalt respektlösa! Redan i väldigt unga år!

Ord som - Det skiter väl jag i  eller -Varför ska jag bry mig mm, det är ngt som blir allt vanligare.


Visst fanns det sk värstingar när jag gick i låg, mellan & högstadiet, men tom de hade respekt för lärare och andra vuxna, men idag verkar det inte vara så.

Många gånger så hör jag ifrån föräldrar , det är fel på skolan, det är upp till lärarna osv, men så är det ju inte!

Det är ju upp till mig som förälder att mina barn har en gedigen uppfostran hemmifrån, för det är ju inte upp till lärarna att uppfostra våra barn, de ska utbilda och se till att skolan känns trygg , en trygg och bra plats för våra barn där de ska lära sig och utvecklas!

Men de ska absolut inte fostra våra barn.


Jag är med på några sidor där det gäller barn med Adhd, inte för att jag har problem eller för att sonen skulle vara svår "styrd" utan mer för att se hur andra har det, få råd och tipps om rutiner osv.

Ngt som jag märker väldigt ofta att det inte finns, rutiner.

Men redan här ser jag saker som gör mig rent ut sagt förbannad, för oavsett om du har Add eller Adhd eller ngn annan diagnos så finns det absolut inga ursäkter för vad vissa barn gör gentemot föräldrar, syskon , lärare.

Ngn stans här så känns det som om föräldrarna har tappat sin roll i det hela och tycker att mediciner och läkare ska lösa "problemen" som uppstår hemma.


Såg tex en film som lades upp i en av de här grupperna,av en förälder, där hennes son på ca 10 år stod och  studsade och dansade samtidigt som han åt..

Men hallå, vid matbordet sitter man!!!!

Texten till var - goa unge, ja man får ju låta han göra bara så att han äter...

Aldrig!!!!

Man sitter still när man äter, det gäller i max 10minuter, för om de inte kan sitta still hemma, hur ska de då kunna sitta still i skolan??

Nu vet jag att många föräldrar inte "orkar" ta tag i saker , men när det gäller barn uppfostran så finns det ordet inte med!

Orkar inte bråka, orkar inte ta diskutionen, orkar inte... Ja ni förstår vart jag vill komma.

Men allvarligt, släpp mobilen och datorn så kommer du att orka,  hitta tiden att uppfostra dina barn!

För hur orkade våra föräldrar uppfostra oss??

Jag menar de jobbade säkert också heltid båda två, de hade ju också ett hushåll att sköta, det fanns ju de föräldrar som var skilda & ensamstående, men de orkade fostra oss...


Jag tror att ju mer att elektroniken har tagit över, vilket har gjort det desto svårare att lägga tid och energi på ngt som för mig är självklart, att uppfostra våra barn och se till att de får våran tid och vårat engagemang!


Ja jag har en våldigt snäv syn på saker & ting ibland, men för mig är det inte ok att "tumma" på regler och uppfostran när det gäller vår framtid, för ja i slutändan så är det ju vår framtid vi fostrar.


                                                  
                 







Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards