Alla inlägg den 16 augusti 2015

Av Jenny - 16 augusti 2015 15:00

     

Av Jenny - 16 augusti 2015 13:15

Denna underbara lilla björn fick jag av min man när han och dotterna var i väg under semestern.

                                       

Jag måste erkänna att den gjorde mig alldeles varm inom bords =)

Han älskar mig och jag älskar honom men vi är båda väldigt slarvig med att visa det i material, utan vi säger det och visar det med kramar & pussar ist.

Men vi har sagt otaliga gånger att vi ska bli bättre på att ge ngt , ja ngn litet och "synligt", en blomma eller ngt annat, men vi är lika dåliga båda två att ge små saker i kärlekens tecken men det gör det inte mindre i känsla. =)

Måste man få saker som bevis på kärlek i ett förhållande? Näe jag ycker inte det! För själva känslan om kärleken är större. och för mig viktigare än gåvan själv.

                                                  
              


Men så kan man ju fråga sig varför vi ger saker, nu menar jag inte bara i kärleks förhållanden utan kanske till vänner eller en annan familje medlem.

Varför och när ger vi bort ngt? Är det för att vi själva vill må bra eller är det för att kunna ha det som en "hake" eller gör vi det helt osjälviskt?

Ja jag ger av två annledningar, det får mig att må bra och jag gör ngn annan glad.


Nu pratar jag inte om pengar, men visst ger vi bort pengar, men det är ju oftast vid tex födelsedagar eller julklapp, det jag nu menar, är väl mer gåva i materiella ting.

Ngt man kanske har hemma som inte används eller som man själv kanske ska slänga men kommer på att en vän kanske sökt eller bara att man frågar om det är ngn i ens omgivning som vill ha annars åker vi till tippen. eller vi har inte använt den .... Ja ni förstår vad jag menar, det behöver inte vara ngt dyrt eller ny inköpt utan bara själva gesten i att ge ngt till ngn annan..

Men visst händer det att man köper ngt i en affär som man vet att ngn vill ha när man ser ett bra pris eller bara för att få visa sin uppskattning. Ni vet bara för att =)


Jag tycker om att ge, jag ger för att det får mig att känna mig glad!

Men många har fått det här medatt ge gåvor lite om bakfoten, de ger för att själva på ngt vis få sätta sig själv på en pidestal, måla ut sig som snäll och ioch med det ha en åtanke bakom själva gåvan, man ger men har en egoistisk tanke bakom.

Man ger för att få på visa hur " snäll" man är utåt.

Det för mig är ju en "gåva med motiv"

Varför gör man så?


Jag har tex fått saker men vid tillfällen senare fått kommentarer som är menad för att " förminska mig som person"

-Jag har ju faktiskt gett dig eller du fick ju ..... av mig så du ska.....

En gåva med baktanke kan tyckas....


                                                  
             

Ge för att du vill, inte för att du känner att du måste, ge inte heller för att du vill att ngn ska tycka om dig, för att "köpa" ngn går inte, de stannar så länge du ger, men du kommer inte att få ngt tillbaka.

Ge för kärlek inte för ego, ge för din egen skull inte för andras.

Litet eller stor det är tanken som räknas!







Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards