Direktlänk till inlägg 13 juni 2016

Solen

Av Jenny - 13 juni 2016 12:49

Som jag har längtat efter den!

Jag gissar att jag inte är den enda, jag är en av de som inte gnäller när det är 27 grader varmt, däremot när det är runt 10 och under...

Jag bara älskar sommar och värme.


För visst känns det väl så ibland att vi svenskar aldrig är nöjd, - det är för kallt, det är för varmt, det är för blåsigt, det är för lite snö, det är för mkt snö osv

Det får mig att tänka på orden som Ronja Rövardotter säger när hon är på rymmen

-Vilken regnig sommar vi har...

-Vilken blåsig sommar vi har..


Men vi pratar mkt om att skydda oss ifrån solen strålar, vi pratar om solskyddsfaktorer och att sola med måtta, men hur är det med våra ögon? Hur skyddar vi dem?

Ja de som använder linser får ju ett skydd genom dessa men hur är det med oss glasögon bärare? Förutom när vi använder solglas ögon, hur skyddar vi dem?

Jag vet iaf vad jag har för glas i mina och hur de är behandlade!

Jag har ett uv skydd på både bak och framsida i mina glas, varför det kan man ju undra, jag menar, varför baksidan?


För att vart tar solen vägen om jag bara har uv skydd på framsidan av glaset? Jo det studsar in i ögat, vilket var just det som man inte vill!

Hur är det med solglasögon då? Är alla bra för våra ögon?

Nä inte riktigt, för även om det står 100% uv så innebär det inte att det skyddar våra ögon, det är skillnad på glas och glas även där.

Priset i sig säger en hel del när det kommer till glasen vi använder, som i så mkt annat.

                                                  
             

Jag har för första gången i mitt liv skaffat mig ett par slipade solglasögon, alltså solglas med min styrka i glaset.

Och det är ngt jag inte ångrar att jag har gjort!

The best thing ever!

Så varför vill jag skydda mina ögon ifrån solen?

Jo kan man förebygga gråstarr med ett sådant litet hjälpmedel så varför inte?!?


Tänk vad mkt man lär sig med åren =)




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 mars 2023 17:39

              Under detta mäktiga tifo stod vi när MFF möte Hammarby i Cup finalen 2022 på Tele 2 Arena. Det blev varmt kan bara tilläggas.       Mäktigt Skåne tifo!           ...

Av Jenny - 23 januari 2023 19:18

Innebar för min del utökade arbetsuppgifter. Jag som inte flugit allt för många gånger i mitt liv fick en hel del resande under bältet i slutet av 2022.   Kiruna*3 Lycksele*2 Kalix*1   Jag har stötat och varit med och byggt upp 2 nya bu...

Av Jenny - 12 januari 2023 19:00

I måndags kom de glada nyheterna -Dottern blir uppflyttad till Dam Juniorerna (F19) , tjejen som går all in när det kommer till att spela och att titta på sporten, hon som aldrig säger nej till en xtra träning eller en xtra match, hon som alltid stä...

Av Jenny - 27 februari 2022 17:33

beslut är oftast just det, tuffa! Men så också de som är rätt just där och då. Jag har nu i några år velat fram och tillbaks om huruvida vi ska skaffa en hund till eller om jag ska låta hunderiet rinna ut i sanden.   Jag älskar att ha hund och ...

Av Jenny - 25 februari 2022 17:15

Ja det är vad dottern fyller idag... Jag menar 15 år.... Satan vad tiden går fort! Men jag älskar verkligen att se båda mina barn växa och utvecklas, se dem ta steg för steg i sin utveckling och sin självinsikt.   Grattis älskade unge!     ...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2016 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards