Alla inlägg den 18 maj 2016

Av Jenny - 18 maj 2016 19:04

säga Hen, för mig så är det en han eller en hon och vill man inte skriva kön så skriver man h*n...


Detta ord "Hen" irriterar många svenskar, hen är inget ord för mig, det är han , hon , pojkvänn, flickvänn, mamma eller pappa, för könlösa är vi inte!

Så man kan ju undra vart vårat land är på väg, för könslösa är vi då inte!

 

Man ser ofta i offentliga medier där det skrivs ut hen ist för ngt kön, och jag undrar varför.

För vad är det som har gjort de senaste åren att vi ser oss själva som könslösa och bakotsträvande, för det är vad jag ser det som.

Är vi rädda för att identifiera oss med ett kön?

Vi har börjat att redigera så mkt i Sverige att man kan undra vart vi är på väg som land.


Vi får inte ha peppar kaksgubbar i lucia tågen för det anses som rasistiskt, enligt vem?

En peppar kaksgubbe heter på engelska - ginger bredd man och vad är det för rasistiskt med detta?

Vi svenskar ser mer än vad som verkligen är, men så är det ju lite så, att vi målar ut det ordet väldigt, lika så som hen.

Hur är det då med vitlök, gul lök & vita bönor? Är det också snart ord som kommer att bytas ut för att de anses vara missriktande? Ja det kan man ju undra....


Vi gräver oss en riktigt djup grop som kommer att bli svår att ta sig ur..


                                                 



Så för mig kommer du alltid att vara en han eller en hon eller en man/ kvinna.


Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards