Alla inlägg den 27 mars 2020

Av Jenny - 27 mars 2020 23:30

Jag har funderat kring detta sen en tid och det blev allt mer nu när Covid-19 visade sitt intresse för mänskligheten.

Vi börjar med att rensa hyllorna i butikerna på tvål, toapapper, handsprit, pasta, ris och nudlar.

Här inser vi att människan är ett flockdjur, vi gör som andra gör.

Vi stannar inte upp och tänker utan vi bara gör. För så gör andra och vi kan inte motstå impulsen.

Ja inte alla för det är nog runt en 10-20% som tänker efter före.


Visst tvättar jag händerna oftare än vanligt, men jag har alltid varit noga med att tvätta händerna.

Efter ett toalett besök, efter att jag har varit ute med hundarna, efter att jag har varit och handlat , efter att jag har plockat upp varorna, innan jag äter ( om det går, om det inte blir en drive thru någonstans), jag har säkert här glömt någon mer gång som jag tvättar mina händer, men jag duschar ju också. Jag är en av de som duschar varje dag.


Men jag erkänner att handsprit inte är något jag använder mer än när jag är på jobbet, men det är lika dant där, jag tvättar hellre händerna i 1a hand då jag inte gillar lukten av spriten.

Men i dags läget så spritar jag händerna med, (ofta).


Men det som gör mig så förvånad är att vi tydligen måste bunkra tvål... Varför då?

En handtvål räcker läääänge, så om jag skulle bli satt i karantän i 3-4 veckor så räcker en gissar jag att en pump tvål räcker långt för mig och familjen, men visst jag skulle nog köpa en, EN till så att vi har om att utifall det skulle ta slut. Men jag ska nog tillägga att vi har 2 toaletter i det här hemmet, men det innebär inte att jag skulle köpa 2 extra, för vet ni, det går nog att använda Yes diskmedel om det skulle knipa =)


 

( en ramsa för oss hundnördar när vi tvättar händerna)


Men om jag nu ändå är inne på ämnet att vi har hamstrat så undrar jag fortfarande varför vi hamstrat toalettpapper, för om jag har förstått det hela rätt så är det inte diarré som Covid -19 orsakar, utan det är en svårare form av förkylning.

- Ont i halsen, förkylning, feber som inte släpper och ANDNINGSNÖD!

Så om man nu vill torka sig i röva extra noga så måste man nog komma ihåg det som tillkommer!

Wc borstar, wc Rent, skurmedel( ja allrengöring i alla former) , skurhink, skurtrasor, diskmedel, tvättmedel, duschtvål, schampo och balsam och för de som använder mjukmedel.

För vi måste ju hålla hela oss rena och likaså hemmet!


- SÅ UT OCH HANDLA RENGÖRINGSMEDEL I ALLA FORMER !!!!


För även om bakterierna dör( försvinner) när vi tvättar händerna, så är vi riktigt säker på det, vågar vi chansa?

-Nä jag tar det säkra före det osäkra och byter handdukarna oftare i badrummen än vad jag annars gör, likaså städar toaletten.

Jag städar och byter ofta, men nu lite extra, för det känns iaf bättre för mig. 


För mig så går nämligen allt det här hand i hand.

Så om ni inte tvättar händerna i normala fall, normala dagar...

Ta er en tankeställare på vilka baciller ni drar runt på i vardagen...


                                                     


Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards