Direktlänk till inlägg 21 augusti 2015

Skolstart

Av Jenny - 21 augusti 2015 21:45

Nu har skolorna börjat och barnen har fått en mjukstart.

En kortare vecka och några korta dagar, iaf när det kommer till högstadiet =) Lågstadiet körde igång direkt men de har ju inte så långa dagar över lag.


                                                   

Det var så skönt att höra att det inte var mer än en ny lärare för sonen, det innebär för min del att min kontakt inte behöver ny förklaras , men det tyder oxå på en stabil grund, med utbildade lärare, och en skola som kanske är mer rädd om sina lärare då jag vet att det söks många nya tjänster på några av de andra skolorna här i Sandviken.

De går ju under kommunen men att det kanske skiljer sig i hur de bemöts av deras anvarige rektor?


För det känns som sagt tryggt som förälder, att veta att det krävs kompetens och utbildning när det rör våra barns lärande, för inte vill jag att en person som inte har rätt utbildning ska stå för lärdom i ett ämne de inte har kompetens i/om.


Men hur är det nu idag?

Visst är det väl så att man måste ha en gedigen lärar utbildning när det kommer till skolan?

Precis som det nu är förskolelärare som söks till våra förskolor och att vara barnskötare inte räcker till i dag.

Jag kan tycka att när det kommer till förskolan så innebär det inte för mig att du måste vara högutbildad utan att jag känner en trygghet när jag lämnar mitt barn hos just dig, jag säger nu inte att du inte ska ha en yrkesinriktad utbildning men du behöver inte vara kansked just förskolelärare för att vara duktig i ditt yrke.


Tex, "Sara 22år" nyutexaminerad förskolelärare, men det behöver ju inte vara bättre än "Mona 46" barnskötare sen 26 år tillbaka.

För idag ser man så många fall av just det här, att barnskötarna som ändå har jobbat inom barnomsorgen i ett X antal år får gå pga just att de inte har titeln Förskolelärare....


Att det krävs vid 6års( nollan) kan jag tycka, men innan dess, på förskolenivå så behövs det inte ( tycker jag) visst ska det finnas ngn sorts inriktad utb, men alla behöver ju inte ha en högskoleutbildning, för i just det här stadiet handlar det just om det, Barnomsorg.


Lämplighet kontra utbildning???  Iaf när det kommer i fråga om förskolan...


Men jag måste ändå poängtera att det är bra att läraryrket tas tillbaka som det högstatus yrke det en gång var, genom att inte anställa outbildade lärare för grundskolan!


                                                  
                     




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 mars 2023 17:39

              Under detta mäktiga tifo stod vi när MFF möte Hammarby i Cup finalen 2022 på Tele 2 Arena. Det blev varmt kan bara tilläggas.       Mäktigt Skåne tifo!           ...

Av Jenny - 23 januari 2023 19:18

Innebar för min del utökade arbetsuppgifter. Jag som inte flugit allt för många gånger i mitt liv fick en hel del resande under bältet i slutet av 2022.   Kiruna*3 Lycksele*2 Kalix*1   Jag har stötat och varit med och byggt upp 2 nya bu...

Av Jenny - 12 januari 2023 19:00

I måndags kom de glada nyheterna -Dottern blir uppflyttad till Dam Juniorerna (F19) , tjejen som går all in när det kommer till att spela och att titta på sporten, hon som aldrig säger nej till en xtra träning eller en xtra match, hon som alltid stä...

Av Jenny - 27 februari 2022 17:33

beslut är oftast just det, tuffa! Men så också de som är rätt just där och då. Jag har nu i några år velat fram och tillbaks om huruvida vi ska skaffa en hund till eller om jag ska låta hunderiet rinna ut i sanden.   Jag älskar att ha hund och ...

Av Jenny - 25 februari 2022 17:15

Ja det är vad dottern fyller idag... Jag menar 15 år.... Satan vad tiden går fort! Men jag älskar verkligen att se båda mina barn växa och utvecklas, se dem ta steg för steg i sin utveckling och sin självinsikt.   Grattis älskade unge!     ...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards